ایدز

چه کسانی باید تست ایدز بدهند؟

چه کسانی باید تست ایدز بدهند؟

عفونت HIV می‌تواند سال‌ها در بدن افراد مبتلا، بدون علامت باشد و فرد آلوده، این ویروس  را براحتی به دیگران منتقل کند. از طرفی ترس از تبعیض و انگ نسبت به بیماری ایدز نیز باعث شده است درصد زیادی از مردم، برای انجام آزمایش اچ‌ای‌وی و دانستن وضعیت ابتلا یا عدم ابتلا خود اقدام نکنند. در این شرایط این سوال پیش می‌آید که چه کسانی باید تست ایدز بدهند؟ در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم.

چه کسانی باید آزمایش ایدز بدهند ؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) توصیه میکند همه افراد 13 تا64 سال، حداقل یک بار آزمایش اچ‌آی‌وی انجام دهند.(۱)

چه کسانی باید بیشتر از یک بار آزمایش ایدز بدهند ؟

1_   مردان همجنسگرا (مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند)

از اواخر سال 1990 ابتلا بیماری ایدز در بین مردان همجنسگرا در کشورهای توسعه یافته مانند استرالیا افزایش یافته است.

رابطه مقعدی باعث افزایش خطر انتقال و ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی می‌شود.

به توصیه CDC همه مردان همجنس گرا و دوجنسه فعال از نظر جنسی  باید حداقل یک بار در سال آزمایش اچ‌ای‌وی  انجام دهند و برخی از مردان همجنس گرا و دوجنسه فعال از نظر جنسی که بیش از یک شریک جنسی دارند و  یا گاه‌بی‌گاه با افراد ناشناس رابطه جنسی داشته‌اند باید هر 3 تا 6 ماه  آزمایش ایدز انجام دهند.(۲)

2_افرادی که رابطه جنسی مقعدی و یا  واژینال محافظت نشده داشته‌اند.

باید سه ماه از آخرین رابطه جنسی محافظت نشده آزمایش اچ‌ای‌وی انجام دهند.

3_  افرادی که برای تزریق مواد مخدر از سوزن ها، سرنگ ها یا سایر تجهیزات برای تزریق مشترک مواد مخدر استفاده می‌کنند.

ویروس اچ‌آی‌وی در سوزن‌های آلوده به ویروس در صورت محیا بودن شرایط محیطی و مقدار زیاد خون در سوزن تا ۴۲ روز می‌توانند فعال باشند و از طریق استفاده مشترک به دیگران منتقل شوند.

از هر ده نفر مبتلا به بیماری ایدز که مواد مخدر تزریق می‌کنند، یک نفر در اثر استفاده مشترک از سوزن برای تزریق مواد مخدر، به عفونت اچ‌ای‌وی مبتلا می‌شوند.

توصیه می‌شود افرادی که مواد مخدر تزریق می‌کنند و  یا بخاطر دریافت مواد مخدر و یا پول  رابطه جنسی داشته‌اند حداقل یک بار در سال باید آزمایش اچ‌ای‌وی انجام دهند.(۳)

4_ افراد مبتلا به بیماری مقاربتی، افراد مبتلا به هپاتیت یا سل (TB)

در صورت رابطه جنسی با افراد دیگر که سابق رابطه جنسی آنها را نمی‌دانند ، توصیه می‌شود یک بار درسال آزمایش ایدز انجام دهند.

بیماری مقاربتی به‌علت ایجاد زخم‌های در ناحیه تناسلی و افزایش سلول‌های ایمنی در این نواحی باعث افزایش احتمال انتقال و ابتلا به بیماری ایدز می‌شوند.

5 _ زنان باردار و یا زنانی که قصد بارداری دارند

بهتر است آزمایش اچ‌ای‌وی انجام دهند.

امروزه آزمایش اچ‌آی‌وی زنان باردار و درمان آنها، تعداد نوزادان مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی را کاهش داده است.

در صورت ابتلا مادران باردار به بیماری ایدز در صورت عدم درمان، به احتمال ۲ تا ۴۲ درصد ( با توجه به نتایج تحقیقات در کشورهای مختلف ) بیماری اچ‌ای‌وی به نوزادان منتقل می‌شود ،  و در صورت انجام آزمایش ایدز در مادران باردار و استفاده از داروهای ضد رتروویروسی برای کنترل ویروس اچ‌آی‌وی، احتمال انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از مادران باردار مبتلا به بیماری ایدز  و تحت درمان، به نوزادان به کمتر از ۰.۲ درصد می‌رسد.(۴)

علائمی ندارم آزمایش ایدز بدهم؟

علائم عفونت اچ‌ای‌وی در مراحل اولیه بیماری بسیار شبیه بیماری آنفلوانزا است و بیماری‌ ایدز با توجه به علایم قابل تشخیص نیست تنها راه تشخیص قطعی عفونت‌ اچ‌ای‌وی انجام آزمایش است. برای کاهش استرس و نگرانی از ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی ،کیت‌های خودارزیابی ایدز می‌توانند بعد از سه ماه از احتمال در معرض ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی با دقت ۹۹.۷ درصد  عفونت‌ اچ‌ای‌وی  را شناسایی کنند.

ویروس اچ‌آی‌وی در مراحل اولیه بیماری با مصرف داروها قابل کنترل است و حتی مصرف منظم داروها  می‌تواند از انتقال ویروس اچ‌آی‌وی به دیگران جلوگیری کند.

پس از انجام آزمایش ایدز :

اگر نتیجه آزمایش شما مثبت باشد ، می‌توانید با مصرف دارو، تکثیر ویروس را  و به عبارتی میزان ویروس اچ‌آی‌وی را در خون  کاهش دهید و با حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن یک زندگی عادی را تجربه کنید. کاهش تعداد ویروس اچ‌آی‌وی در خون افراد مبتلا به ایدز بهترین راه برای سالم ماندن و محافظت از دیگران است.

اگر نتیجه آزمایش شما منفی باشد نیز آرامش فکری پیدا می‌کنید و می‌توانید با خیال راحت به زندگی خود برسید.

منابع:

  1. https://www.cdc.gov/hiv/basics/hiv-testing/getting-tested.html
  2. https://hivinfo.nih.gov/understanding-hiv/fact-sheets/hiv-and-gay-and-bisexual-men
  3. https://www.webmd.com/hiv/hiv-and-needle-sharing
  4. https://www.aidsmap.com/about-hiv/how-likely-mother-child-transmission-hiv

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *