ایدز

آزمایش ازدواج شامل ایدز هم میشود ؟

آزمایش ازدواج شامل ایدزهم می‌شود؟

آزمایش ازدواج شامل ایدز هم میشود ؟

سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) یک بیماری مزمن است که توسط ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ایجاد می گردد. HIV به وسیله آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن، توانایی بدن  شما را برای مبارزه با عفونت‌ها کاهش می‌دهد. تا حدی که حتی میکروب های ضعیف فرصت پیدا می کنند که بدن را به شدت بیمار کنند.

ایدز یک عفونت مقاربتی (STI) است. اصطلاح بیماری مقاربتی (STD) برای بیان وضعیتی است که از طریق تماس جنسی از یک شخص به شخص دیگر منتقل می‌گردد.  ویروس ایدز در خون و ترشحات جنسی بیمار وجود دارد. ممکن است فرد از طریق رابطه جنسی محافظت نشده (رابطه جنسی بدون کاندوم یا داروی اچ‌آی‌وی برای پیشگیری یا درمان HIV ) با همسر اچ آی وی مثبت، به ویروس آلوده گردد.

این بیماری با رفتار های پنهان انسان در ارتباط است. ایدز علاوه بر بیماری عفونی یک بیماری رفتاری است. به دلیل اهمیت این بیماری در رابطه با زوجین، در این مقاله به پاسخ سوال آزمایش ازدواج شامل ایدز هم می‌شود؟ می‌پردازیم.

آیا آزمایش ازدواج شامل ایدزهم می‌شود؟

انجام آزمایش ایدز هنگام ازدواج یک امر مهم و ضروری محسوب می گردد که در نظام سلامت ما، امروزه بصورت اجباری انجام نمی گیرد. دکتر صداقت، رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت، در این ‌‌باره می‌ گوید: “انجام آزمایش ایدز قبل از ازدواج برای تعیین سلامت افراد نه از لحاظ اخلاقی و نه از نظر علمی، صحیح نیست و به هیچ عنوان توصیه نمی ‌شود “. همچنین دکتر مینو محرز،متخصص بیماری ‌های عفونی، در ارتباط با آزمایش ایدز قبل از ازدواج در کشورهای دیگر بیان می‌کند که “در اکثر کشورهای دنیا آزمایش قبل از ازدواج همانند کشور ما است. به‌ عنوان نمونه در کشور آمریکا زمانی که بیماری ایدز افزایش پیدا کرده بود در چند ایالت، این آزمایش ‌ها را انجام دادند اما بعد از مدتی متوجه شدند که بی ‌فایده است”.

رئیس اداره‌ی ایدز با توجه به توصیه‌ های سازمان جهانی بهداشت درباره آزمایش ایدز، اشاره میکند که آزمایش ایدز باید داوطلبانه و محرمانه باشد و برای پیشگیری از این بیماری مهم ‌ترین اقدام، اطلاع ‌رسانی است. سازمان جهانی بهداشت نیز انجام آزمایش ایدز پیش از ازدواج را ضروری نمی ‌داند و بر نقش آموزش تاکید می ‌کند. وی در پایان تاکید می ‌کند مردم باید اطمینان داشته باشند که اگر رفتار پُرخطر نداشته باشند، ایدز به سراغ آن‌ها نخواهد آمد.

دلایل مخالفت با اجباری بودن آزمایش ایدز قبل از ازدواج

موضوع دوره پنجره

در اکثر کشورها از آزمایش‌های سرولوژی برای تشخیص ایدز استفاده می کنند. اساس این تست‌ها تشخیص آنتی‌بادی‌هایی است که سیستم ایمنی برعلیه ویروس ایدز در بدن فرد مبتلا تولید می‌کند. اگرچه این تست‌ها از حساسیت و ویژگی بالا برخوردار هستند،  اما آین آزمایش‌ها نمی‌توانند ویروس را در دوره پنجره تشخیص دهند. چون در اکثر مردم (حدود 97٪ )  بعد از ورود ویروس به بدن، بین 2 تا 12 هفته طول می‌کشد تا سیستم ایمنی آنها آنتی‌بادی بر علیه ویروس تولید کند.

دوره پنجره بازه زمانی است، از زمان شروع ابتلای فرد تا زمانی که ما بتوانیم با یکی از روش های تشخیص آزمایشگاهی، ابتلای فرد را به این ویروس تشخیص دهیم.

اگر زمانی که عروس و داماد، آزمایش ایدز قبل از ازدواج را انجام می‌دهند، یکی از آنها مبتلا و در دوره پنجره باشد، جواب آزمایش منفی گزارش می‌شود. در حالی که ویروس در بدن او وجود دارد. این به این دلیل است که هنوز آنتی بادی کافی در بدن فرد ساخته نشده است. پس منفی بودن جواب آزمایش ایدز قبل از ازدواج دلیل قطعی بر مبتلا بودن نیست.

ملاحظات اخلاقی

با اجباری کردن آزمایش ایدز، ما حقوق اساسی فرد مانند حریم خصوصی، محرمانه بودن و رضایت آگاهانه را نادیده می گیریم. اگر آزمایش قبل از ازدواج ایدز فردی مثبت گردد این نتایج با همه اعضای خانواده او و همسرش به اشتراک گذاشته می شود. افشای وضعیت HIV در ملاء عام می تواند منجر به اثرات فاجعه آمیزی مانند خودکشی و انزوای فرد گردد.

بی اثر بودن آزمایش قبل از ازدواج بر پیشگیری دائم از ابتلا به ایدز

این تصور که اگر فردی نتیجه آزمایشش قبل از  ازدواج منفی بود دیگر در آینده به اچ آی وی مبتلا نمی‌شود یک تصور غلط است. زیرا عفونت می‌تواند در هر مرحله از زندگی یا از طریق رابطه جنسی، انتقال خون آلوده و یا استفاده از سوزن مشترک آلوده به فرد منتقل گردد.

پس اگر فردی جواب آزمایش ایدز همسرش قبل از ازدواج منفی بود نباید دچار سوء تفاهم شود و فکر کند جواب منفی همسرش از آلوده شدن او به HIV برای همیشه محافظت می کند. اگر آزمایش ایدز فردی منفی باشد هیچ تضمینی وجود ندارد که  او تا 6 ماه دیگر رفتار پُرخطر نخواهد داشت. در نتیجه این آزمایش تاثیری در نشان دادن سلامت فرد ندارد.

انگ و تبعیض

مشکل اصلی اجتماعی در ایدز، در همه کشورها انگ و تبعیض است که کار، جامعه و زندگی عادی روزمره افرادHIV مثبت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این موضوع باعث شکست آنها در امر ازدواج، شغل، زندگی اجتماعی و خانوادگی می‌شود. اگر آزمایش قبل از ازدواج اجباری شود ممکن است فردی که اچ آی وی مثبت است از ازدواج منصرف شود و یا جواب آزمایش را جعل کند.

گران بودن آزمایش ایدز

دکتر محرز در ارتباط با آزمایش ایدز قبل از ازدواج  تاکید می‌ کند: “آزمایش ایدز هم مقرون به صرفه نیست و هم بی ‌فایده است. این متخصص عفونی با بیان این که این بیماری دوره ی نهفته دارد، ادامه می‌ دهد: تست منفی در مورد آزمایش ایدز در افراد، سلامت آن ها را ثابت یا رد نمی ‌کند. بنابراین آزمایش ایدز قبل از ازدواج فایده ‌ای ندارد.”

آزمایش‌های اجباری قبل از ازدواج

آزمایشاتی که قبل از ازدواج در ایران انجام آنها اجباری است، آزمایش تالاسمی ، عدم اعتیاد و بیماری سیفلیس است. این آزمایشها قبل از ازدواج ضروری است که بدون آن امکان عقد رسمی و محضری وجود ندارد. برای انجام آزمایش های اجباری قبل از ازدواج نیازی به ناشتا بودن نیست.

فرد می‌توانند بدون مراجعه به آزمایشگاه، قبل از ازدواج، وضعیت HIV خود و همسر آینده‌اش را به صورت محرمانه در منزل یا محل کار به وسیله کیت خودارزیابی ایدز بررسی کند.

منابع

  1. https://medcraveonline.com/JHVRV/global-health-amp-hivaids—a-critical-debate-on-mandatory-hiv-testing-policy.html
  2. https://www.tulanelawreview.org/pub/volume69/issue1/mandatory-premarital-hiv-testing-political-exploitation-of-the-aids-epidemic
  3. https://www.healthline.com/health/hiv-aids/hiv-prevention/sex-no-condom-HIV-test
  4. https://www.delgarm.com/health/aids-and-drug-addiction/17456-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%B2-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC
  5. https://ensafnews.com/154485/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%B2-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D8%A7%D8%AC%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%86%DB%8C/

 

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *