ایدز

درصد احتمال ابتلا به ایدز از زن به مرد

درصد احتمال ابتلا به ایدز از زن به مرد و تعداد ویروس در مایعات بدن

درصد احتمال ابتلا به ایدز از زن به مرد

ویروس ایدز برای انتقال نیاز به تماس مستقیم مایعات آلوده با غشای مخاطی آسیب دیده در بدن فرد میزبان دارد. رابطه جنسی مقعدی و واژینال مهمترین راه انتقال این ویروس می‌باشد. به‌طور کلی درصد احتمال ابتلا به ایدز از زن به مرد در رابطه جنسی بدون کاندوم از احتمال انتقال از مرد مبتلا به زن سالم به دلایل متعددی کمتر است.(۱) که در ادامه به آن می‌پردازیم:

درصد احتمال ابتلا

درصد احتمال ابتلا ایدز از زن به مرد 0.04 درصد است. به عبارت دیگر از هر 10000 نفر، مردان اچ‌آی‌وی منفی که با زنان اچ‌آی‌وی مثبت رابطه جنسی بدون محافظت دارند ۴ نفر مبتلا به عفونت ایدز می‌شوند. البته عواملی مانند ختنه نبودن مردان می‌تواند درصد احتمال ابتلا ایدز از زن به مرد را بیشتر کند.(۲) ( مقاله جدول احتمال انتقال ایدز )

عوامل تاثیرگذار بر درصد احتمال ابتلا به ایدز از زن به مرد و مرد به زن

ختنه

در مردان ختنه نشده به دلیل افزایش احتمال عفونت‌های میکروبی در زیر پوست نزدیک به نوک آلت تناسلی، احتمال انتقال ویروس اچ‌آی‌وی در این افراد بیشتر می‌شود. این عفونت‌های میکروبی باعث می‌شوند تجمع سلولهای ایمنی در زیر پوست ختنه نشده بیشتر، و احتمال انتقال ویروس اچ‌آی‌وی از طریق این سلول‌های ایمنی بیشتر شود.

قائدگی

در زنان مبتلا به HIV در زمان قاعدگی و در مرحله اولیه عفونت، درصد احتمال ابتلا به ایدز از زن به مرد به بیشترین حد خود میرسد. در این شرایط ، احتمال دارد از هر 100 نفر مردان در رابطه با زنان اچ‌آی‌وی مثبت یک نفر به عفونت ایدز مبتلا شود.(۴)

تفاوت در آناتومی و ساختار بدن

لایه مخاطی بافت تناسلی زنان نسبت به مردان آسیب‌پذیری بیشتری دارد. همچنین در زنان سلول‌های بیشتری نسبت به مردان در معرض انتقال ویروس اچ‌آی‌وی قرار دارند. در حین رابطه جنسی محافظت نشده، ممکن است، مقدار زیادی مایع منی در تماس با سلول‌های آسیب دیده واژن و یا دهانه رحم قرار گیرد. در این شرایط احتمال انتقال ویروس ایدز برای زن بیشتر می‌شود.

بیماری‌های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی احتمال انتقال ویروس نقص سیستم ایمنی را هم در مردان وهم زنان افزایش میدهد. با این حال شیوع بیماریهای مقاربتی در زنان بیشتر از مردان است و احتمال آسیب سلول‌های لایه مخاطی واژن در اثر این بیماری‌ها افزایش می‌یابد. و در نتیجه احتمال انتقال ویروس ایدز به زنان بیشتر می‌شود. این بیماری‌ها در زنان با تغییر در سلول‌های بافت واژن یکی دیگر از عوامل مهم است که می‌تواند باعث انتقال سریع‌تر ویروس ایدز شود.(۵)

لود ویروس (تعداد ویروس در بدن )

تعداد ویروس ایدز در مایعات بدن افراد مبتلا نیز می‌تواندخطر انتقال ویروس ایدز را تا ده برابر هم برای زنان و هم مردان افزایش دهد. طبق تحقیقات افرادی که در هفته‌های اول، ابتلا هستند، HIV را بیشتر منتقل می‌کنند. به این دلیل که مایعات بدن این افراد دارای بیشترین تعداد ویروس HIV است.(۳)

مصرف داروهای هورمونی

مصرف داروهای تنظیم کنند هورمون‌های جنسی از دیگر عواملی است که می‌تواند احتمال انتقال ویروس ایدز را در زنان بیشتر کند. هورمون‌های جنسی زنانه با تغییر pH ترشحات واژن می‌تواند لایه مخاطی واژن را آسیب‌پذیرتر کند. و در این حالت، احتمال انتقال ویروس ایدز در رابطه جنسی خشن افزایش می‌یابد. از طرفی هورمون‌های جنسی مانند پروژسترون با تاثیر بر روی هورمون کورتیزول می‌توانند باعث افزایش سلول‌های ایمنی در محیط داخلی واژن و دهانه رحم شوند. این افزایش گلبول‌های سفید در زنان اچ‌آی‌وی مثبت  در ناحیه واژن می‌تواند درصد احتمال ابتلا به ایدز از زن به مرد را افزایش دهند.

تشخیص بموقع HIV

تشخیص بموقع ویروس hiv بخصوص در مراحل اولیه ابتلا، نقش مهمی در درمان افراد و جلوگیری از انتقال این ویروس به دیگران دارد. در صورت تشخیص سریع عفونت اچ‌ای‌وی، داروهای ضد رتروویروسی می‌توانند بیماری را کاملا کنترل کنند.  این دارو‌ها تعداد ویروس اچ‌آی‌وی را به حدی در بدن افراد تحت درمان کاهش می‌دهند که دیگر قابل انتقال به دیگران نباشد. شما می‌توانید با استفاده از کیت خانگی آزمایش ایدز براحتی و محرمانه از وضعیت ابتلای خود یا شریک جنسی خود آگاهی یابید.

منابع:

  1. https://www.cdc.gov/hiv/basics/hiv-transmission/increase-hiv-risk.html
  2. https://www.aidsmap.com/about-hiv/vaginal-sex-and-risk-hiv-transmission
  3. https://www.everydayhealth.com/hiv/guide/transmission/
  4. https://www.aidsmap.com/about-hiv/menstrual-health-and-hiv
  5. https://www.guttmacher.org/journals/ipsrh/1998/06/vaginal-drying-agents-and-hiv-transmission

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 1 میانگین: 5]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *