ایدز

فوبیای ایدز

ترس از ایدز

فوبیای ایدز

بدون شک ترس و نگرانی از ابتلا به ویروس ایدز تا حدی که بر زندگی و روابط اجتماعی ما تاثیر گذار نباشد منطقی است. در حال حاضر بیماری ایدز درمان قطعی ندارد. با این حال بهترین گزینه‌‌های موجود برای افراد، اقدامات پیشگیرانه و دریافت اطلاعات صحیح درباره انتقال و کنترل عفونت‌ ایدز است. با این حال امروزه دیگر ایدز با مصرف دارو بیماری خطرناک زمان‌های گذشته نیست. فوبیای ایدز یا ترس از آن اگر چه منطقی است با این حال با افزایش آگاهی ما از این بیماری کمتر می‌شود. در این مطلب بیشتر درباره‌ی این موضوع توضیح خواهیم داد.

ترس، خوب بد زشت؟

بین اقدامات پیشگیرانه از ابتلا به این بیماری با ترس غیر منطقی از ایدز مرزی، باریکی وجود دارد. که این مرز، می‌تواند کیفیت زندگی و فعالیت‌های روزمره و عاشقانه افراد را تحت تاثیر قرار دهد. فوبیای ایدز، نگرانی‌های غیر منطقی هستند که با ایجاد اضطراب، زندگی عادی افراد را مختل می‌کنند. اگر چه همه افراد باید در رابطه با انتقال و ابتلا به ویروس‌ اچ آی وی و ایدز محتاط باشند اما هیچ کس نباید از ابتلا به این بیماری‌های مزمن، هراس داشته باشند.(۱)

احتمال ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی با توجه به سبک زندگی، وضعیت سلامت افراد و میزان دسترسی به خدمات بهداشتی و آموزشی آنها متفاوت است. راه‌های انتقال ویروس ایدز محدود است و رفتارهای روزمره و ارتباطات اجتماعی معمول افراد باعث ابتلا به ویروس ایدز نمی‌شود.(۲)

مقاله مرتبط: ده روش برای غلبه بر ترس و استرس

نکاتی از ایدز و اچ آی وی که اگر بدانید فوبیای شما کم می‌ِشود:

  • حتی اگر شما با فردی که مبتلا به این ویروس است بدون کاندوم نیز رابطه داشته باشید 100 درصد به شما منتقل نمی‌شود.
  • میزان ویروس در بزاق، ادرار و عراق افراد اچ‌آی‌وی مثبت بسیار کم است و باعث انتقال ویروس ایدز نمی‌شود. و تاکنون دانشمندان موردی از ابتلای افراد به عفونت‌ ایدز از طریق دست دادن، بغل کردن،نیش پشه و استفاده از وسایل مشترک گزارش نکرده‌اند.
  • تا زمان نگارش این مقاله بیش از 45 داروی موثر برای کنترل کامل ( نه درمان قطعی ) این بیماری ساخته شده است.
  • بیش از ۹۰ درصد ویروس ‌های HIV ظرف چند ساعت اول در محیط خارج بدن انسان و روی سطوح غیر فعال می‌شود.
  • فوبیای ایدز در مورد ابتلا به بیماری از طریق تماس با سطوح آلوده و یا تماس پوست سالم با مایعات بدن افراد اچ‌ای‌وی مثبت غیر منطقی است. و از این راه نیز منتقل نمی‌شود.
  • راه‌های اصلی و شایع انتقال ویروس ایدز از طریق تماس جنسی محافظت نشده، استفاده از سوزن مشترک برای تزریق مواد مخدر و انتقال ویروس از مادر به نوزاد در دوران بارداری ، حین زایمان و دوران شیردهی است.
  • ویروس ایدز باید به سلول‌های ایمنی بدن افراد سالم متصل شود تا باعث آلودگی افراد شود به همین خاطر تنها در صورت تماس مستقیم مایعات بدن افراد اچ‌ای‌وی مثبت با خون افراد سالم ، ویروس می‌تواند منتقل شود.
  • استفاده از کاندوم، استفاده از قرص‌های PrEP در ارتباط با مبتلایان به عفونت‌ ایدز و استفاده از قرص‌های PEP در ۷۲ ساعت اول و در صورت احتمال انتقال ویروس ایدز از بیماران اچ‌ای‌وی مثبت مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه در روابط جنسی پر خطر هستند و تا حد بسیار زیادی از ابتلای شما جلوگیری می‌کنند.
  • شما میتوانید با استفاده از کیت خودارزیابی ایدز ( کیت خانگی آزمایش ایدز ) بصورت محرمانه آزمایش ایدز خود را انجام دهید و باعث آرامش فکری خود شوید.

افزایش آگاهی باعث کاهش فوبیا

یکی از دلایل اصلی فوبیای ایدز اطلاعات نادرستی است که  در ارتباط با مبتلایان به ایدز منتشر شده است. در ابتدای گسترش عفونت ایدز ، این بیماری بسیار خطرناک و کشنده بود و به نوعی حکم اعدام برای افراد تصور می‌شد، اما امروزه با پیشرفت روش‌های تشخیص بموقع و تولید داروهای ترکیبی برای کنترل ویروس ایدز ، افراد پایبند به مصرف منظم داروهای ضد رتروویروسی ، ویروس ایدز را کاملا کنترل می‌کنند و دارای عمر طبیعی هستند و حتی ویروس در این افراد قابل انتقال به دیگران نیست.(۳)

عفونت اچ آی وی در افرادی که سریع برای تشخیص بیماری اقدام می‌کنند با موفقیت بیشتری کنترل می‌شود و احتمال مقاومت دارویی در این افراد کاهش می‌یابد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا ( CDC ) با توجه به این که عفونت ایدز  تا چندین سال پس از شروع بیماری علایم خاصی ندارد، برای کنترل بهتر عفونت  توصیه می‌کند تمام افراد ۱۳ تا ۶۴ سال حداقل  سالی یک بار آزمایش اچ‌آی‌وی انجام دهند و افرادی که با توجه به سبک زندگی بیشتر در معرض ابتلا به ویروس ایدز هستند هر سه تا شش ماه  این آزمایش را انجام دهند.(۴)

چه کنیم؟

اگر فوبیای ایدز دارید، آزمایش آن را  با کیت خودارزیابی ایدز ( کیت خانگی آزمایش ایدز ) یا در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری یا  در آزمایشگاه بدهید و پس از منفی شدن جواب، پرنده آن را در ذهن خود ببندید و به زندگی خود برسید. پس از آن اگر باز هم تفکرات آن شما را اذیت کرد، با روان شناس در این رابطه مشورت کنید. همچنین با انجام تست آنلاین سنجش میزان اضطراب سلامتی ما از میزان سطح اضطراب خود آگاهی یابید.

 

منایع:

(۱)https://www.healthline.com/health/hiv-phobia#definition

(۲)https://www.insti.com/chances-of-getting-hiv/

(۳)https://www.webmd.com/hiv-aids/features/hiv-getting-past-fear

(۴)https://www.cdc.gov/hiv/basics/hiv-testing/hiv-self-tests.html

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

8 نظر در “فوبیای ایدز

  1. Ghafour گفت:

    سلام
    تا چه مدت بعد از ورود ویروس به بدن می‌توان امیدوار به کنترل ویرووس با دارو بود؟
    مثلا اگر کسی بعد از ده ماه اقدام به شروع درمان کند چه میشود؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      بطور کلی تا قبل از رسیدن تعداد گلبول های سفید نوع لنفوسیت تی کمک کننده +CD4 به کمتر از 200 عدد در هر میلی لیتر خون درمان اچ آی وی ساده هست. بعد از اون مرحله ایدز شروع میشه که با شروع عفونت های فرصت طلب درمان سخت میشه

  2. بهار گفت:

    سلام.لطفا منو از نگرانی در بیارین.ی نفر میخواست لباسی برام بدوزه ک در حین اندازه گرفتن سایزم سنجاقی ک تو دهنش بود رو بلافاصله توی سرم فرو کرد.در حد متوسط فرو کرد یعنی ی کوچولو( در حدی که خون اومد ولی در حدی کم بود ک جاری نشد) خون اومد بعد سریعا لخته تشکیل شد.لخته رو هم ک کندنم دیگ خون نیومد.یعنی خیلی کم تو سرم رفت ولی خب رفت.بعد چ بیماری هایی ممکنه بهم منتقل بشه؟ممکنه ایدز بگیرم خدای نکرده؟با فرض اینکه اون فرد خیاط خودش ایدز داشته باشه.خیلی حالم بده و نگرانم.ممنونم.

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      این اتفاق رو از نظر اصطلاح پزشکی بهش نیدل استیک شدن می‌گیم. یعنی فرو رفتن سوزن مریض در بدن فرد دیگه ای. احتمال انتقال اگر سوزن خون باشه و نه بزاق و فرد 100 درصد مبتلا باشهه 3 مورد در هر هزار مورد هست. یعنی احتمال انتقال به شما خیلی خیلی خیلی کم هست و نگران نباشید. برای احتیاط بعد گذشت حداقل 45 روز با استفاده از کیت خودارزیابی ایدز یا آزمایشگاه تشخیص طبی یا در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری آزمایش ایدز بدید.

      1. بهار گفت:

        لطف زیادی کردید که پاسخ دادید.خیلی مچکرم🌹

  3. علی گفت:

    سلام. من بیشتر از ۳ ماه پیش یه رابطه محافظت نشده داشتم، بعد از گذشت ۳۷ روز و بعد از گذشت ۹۳ روز تست hiv به روش الایزا نسل ۴ دادم که هر دو بار منفی بود. الان من دیگه خیالم از سالم بودن خودم میتونه کاملا راحت باشه؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      بله خیالتون راحت باشه

  4. مهدی گفت:

    سلام من حدود 14 روز پیش رابطه داشتم با یک خانم که بدون لوازم بهداشتی و چند روزه دهنم آبسه در اومده و لثه ام عفونت کرده صورتم کمی باد کرده و زبانم هم همینطور رگهای گردنم درد میکنه احساس خستگی خواب آلودگی میکنم گوش هایم درد میکنه و گلو درد بعضی موقع ها بدنم میخاره سردرد های عجیب دارم و اسهال حالت تهوع شدید و جوش هوی ریز کمر . درد های زیر بغل و سینه فشار روی شکم ایجاد شده ممنون میشم جواب بدین نگرانم هر روز بدتر میشم و رفتم دکتر آزمایش های گلبول سفید و قرمز نوشت آیا با این آزمایش میشه تشخیص داد بیماری hiv رو؟ ممنون میشم جواب بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *