ایدز

آیا بیماری ایدز خطرناک است؟

آیا بیماری ایدز خطرناک است؟

HIV ویروسی است که بیماری ایدز را به وجود می‌آورد. این ویروس توانایی پنهان شدن درون نوع خاصی از سلول‌های مهم ایمنی به نام سلول‌های CD4+ T و نهایتاً از بین بردن آن‌ها را دارد. سلول‌های CD4+ T، شناسایی انواع میکروب‌ها و سلول‌های سرطانی و اطلاع رسانی به انواع سلول‌های ایمنی بدن برای نابودی عوامل خارجی را برعهده دارند (۱).

آیا بیماری ایدز خطرناک است ؟

ایدز، مرحله آخر، کشنده و خطرناک عفونت اچ‌آی‌وی است و اغلب در افرادی که برای تشخیص بیماری خود اقدامی نکرده‌ و سال‌ها بدون اطلاع از عفونت اچ‌ای‌وی، به زندگی خود ادامه داده‌اند، رخ می‌دهد. این مرحله خطرناک زمانی اتفاق می‌افتد که  تعداد زیادی از سلول‌های ایمنی بدن توسط اچ‌آی‌وی از بین رفته باشند.

به‌طور متوسط ۱۰ سال طول می‌کشد تا HIV آرام و بدون علائم بالینی، تعداد سلول‌های ایمنی CD4+T را به کمتر از ۲۰۰ عدد در هر میلی متر مکعب خون برساند. کاهش تعداد سلول‌های ایمنی باعث تضعیف سیستم ایمنی شده و دیگر بدن قادر به تشخیص و نابودی میکروب‌ها نخواهد بود. در این شرایط میکروب‌های فرصت‌طلب که برای افراد عادی هیچ گونه خطر و اهمیتی ندارند، با سوءاستفاده از ضعف سیستم ایمنی باعث ایجاد بیماری‌های خطرناک در افراد مبتلا به مرحله آخر عفونت ایدز می‌شوند (۲).

در حال حاضر درمان قطعی برای عفونت اچ‌آی‌وی وجود ندارد؛ اما با مصرف داروهای ضد رتروویروسی (ART)، از تکثیر ویروس و پیشرفت بیماری جلوگیری می‌شود. در واقع امروزه بیماری ایدز، آن بیماری مرگبار گذشته نیست و اطلاع از ابتلا به آن به معنی حکم اعدام برای افراد نمی‌باشد.

بنابراین تنها در صورت عدم تشخیص و درمان، بیماری ایدز خطرناک محسوب می‌شود. درواقع افرادی که مبتلا به مرحله آخر شده و برای درمان اقدامی نکنند، معمولاً ویروس طی سه سال پس از شروع ایدز، باعث مرگ آنان می‌شود (3).

در افرادی که به‌تازگی مبتلا شده‌اند، آیا بیماری ایدز خطرناک است ؟

طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که در مراحل اولیه عفونت اچ‌ای‌وی برای تشخیص و درمان بیماری خود اقدام می‌کنند، نسبت به افرادی که سه سال بعداز ابتلا به ویروس درمان را شروع می‌کنند، شانس بیشتری برای کنترل و درمان عفونت دارند. افراد مصرف‌کننده داروهای ضد رتروویروسی عمر طبیعی داشته و مرحله آخر عفونت اچ‌آی‌وی که مرحله خطرناک بیماری ایدز است را تجربه نمی‌کنند (۴).

عفونت اچ‌آی‌وی با آزمایش‌های غربالگری ایدز ۲۳ تا ۹۰ روز بعد از شروع بیماری قابل تشخیص است. دقت این آزمایش‌ها در صورت انجام آزمایش ۴۵ روز بعد از شروع عفونت و تکرار آن ۴۵ روز بعد از آزمایش اول، بیش از ۹۹.۸ درصد است (۵).

منابع:

(۱)https://www.immunology.org/public-information/bitesized-immunology/pathogens-disease/human-immunodeficiency-virus-hiv

(۲)https://hivinfo.nih.gov/understanding-hiv/fact-sheets/stages-hiv-infection

(3)https://www.webmd.com/hiv/how-close-to-hiv-cure

(۴)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8572420/

(۵)https://www.healthline.com/health/hiv-aids/hiv-prevention/sex-no-condom-HIV-test

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 1 میانگین: 4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *