ایدز

سردرد ایدز چگونه است ؟

سردرد ایدز چگونه است ؟

سردرد ایدز چگونه است ؟

ایدز بیماری است که در اثر ابتلا به ویروس HIV ایجاد و با تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد فرصت برای سایر عوامل بیماری زا، باعث آسیب به سلول های مختلف بدن بصورت مستقیم و غیرمستقیم میشود. این آسیب های سلولی میتواند باعث ایجاد درد در ارگان های مختلف در فرد مبتلا گردد. در این مقاله به پاسخ سوال، سردرد ایدز چگونه است ، دلایل ایجاد، میزان شیوع آن در افراد مبتلا و … می پردازیم.

مقاله مرتبط: علائم ایدز در روزهای اول تا انتها (همه‌ علائم در طی زمان و در هر مرحله)

دلیل ایجاد سردرد در افراد مبتلا

افرادی که مبتلا به اچ آی وی هستند و درمانی دریافت نمی کنند در خطر درگیری با عفونت های ثانویه مختلف در بدن خود هستند که این عفونت ها میتواند باعث ایجاد التهاب و علائم درد باشند. از دردهای شایعی که این افراد تجربه می کنند سردرد ، دردمفاصل ، درد ماهیچه و استخوان و درد شکم است. درد در این حالت ممکن است خفیف و یا شدید و بصورت سردرد تنشی ( انگار نواری محکی دور پیشانی بسته اند و درد در ناحیه چشم سر و گردن ) یا سردردی ضربان دار باشد. کاهش سطح سلول های +CD4 ، عفونت، استرس، افسردگی، بیخوابی و یا سایر بیماری های مرتبط با ایدز میتواند باعث آن شود.(1)

سردرد ایدز چگونه است ؟

هنگامی که افراد به HIV مبتلا می شوند، بسیاری از آنها هیچگونه علامتی ندارند و طبیعتا نمی دانند که آلوده شده اند. با این حال، برخی دیگر علائمی دارند، اگرچه ممکن است که تشخیص ندهند که این علائم ناشی از ابتلا به HIV است. هفته های اول ابتلا به HIV به عنوان مرحله حاد HIV شناخته می شود و 2 تا 6 هفته پس از ابتلا به اچ آی وی شروع می شود. علائم معمول و غیر اختصاصی مرحله حاد این بیماری تب، تهوع و سردرد است.

سردرد ایدز معمولا، دردی در همه سر است و نه اینکه در یک نقطه خاص باشد. معمولا این سردرد به طور مکرر و رفت و برگشتی رخ می دهد، یا ممکن است بصورت ثابت باشد. از آنجایی که عفونت حاد اچ آی وی می تواند چند هفته طول بکشد، این درد نیز ممکن است طولانی گردد (2) با این حال باید توجه کرد داشتن یا نداشتن سردرد دلیلی بر ابتلا یا عدم ابتلای فرد به ایدز نیست. سر درد دلایل بسیار دیگری نیز دارد.

میزان شیوع در میان مبتلایان

در مطالعه ای که به بررسی شیوع سردرد و نوع آن در میان 115 فرد مبتلا به اچ آی وی ( ویروسی که درصورت عدم درمان آن باعث بیماری ایدز می شود ) پرداخته است انواع سردرد در این افراد را این گونه توصیف می کند. در میان این بیماران 44 نفر (38 درصد ) از آنها سردرد را تجربه کردند. از این میان 29 نفر ( 66 درصد ) سردرد اولیه داشته اند به این معنی که سردرد شکایت اصلی آن ها در مراجعه به پزشک بوده است و در 15 نفر ( 34 درصد ) نیز سردرد در اثر و در کنار بیماری های دیگر ناشی از ایدز بوده است.

در میان گروه سردرد اولیه 22 نفر دلیل سردرد آنها میگرن تشخیص داده شد. 4 نفر سردرد تنشی و 3 نفر نیز سردرد خوشه ای ( درد در یک طرف سر و بصورت راجعه ) داشتند. نیمی از بیماران دچار میگرن (11 نفر) ، 1 نفر از گروه سردرد تنشی و 1 نفر از گروه سردرد خوشه ای دچار سردردهای شدید روزانه مقام به درمان سردردهای معمولی و مقاوم به درمان های ضد ایدزی بودند. مصرف چند دارو بصورت همزمان، افسردگی، اضطراب و بیخوابی از دلایل دیگر ایجاد سردرد در این افراد می باشد. (3)

سردرد دارم چه کنم ؟

داشتن یا نداشتن سردرد به هیچ عنوان دلیلی بر ابتلای قطعی شما به ایدز نیست و نگران نباشید. تنها کاری که باید انجام دهید انجام آزمایش ایدز است . با مراجعه به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری شهر خود و یا با استفاده از کیت خودارزیابی ایدز می توانید بصورت محرمانه آزمایش ایدز خود را در خانه انجام دهید. اگر مبتلا به اچ آی وی و دچار سردرد هستید با پزشک متخصص خود در این رابطه مشورت کنید. نگران نباشید و با رعایت سبک زندگی مناسب افراد hiv مثبت و مصرف منظم داروهای خود می توانید زندگی کاملا طبیعی داشته باشید.

منابع:

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/323860
  2. https://www.shimclinic.com/singapore/hiv-headache
  3. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15613188/
این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 3 میانگین: 3.7]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *