ایدز

اسهال ایدز چقدر طول میکشد ؟

اسهال ایدز چقدر طول میکشد ؟

اسهال ایدز چقدر طول میکشد ؟

آیا ابتلا به ایدز و اچ آی وی باعث اسهال می شود؟

ویروس HIV با تضعیف سیستم ایمنی و با احتمال ایجاد عفونت های فرصت طلب در بدن می تواند باعث ایجاد علائم مختلف و وسیعی در فرد مبتلا شود. این علائم ممکن است در ابتدای ابتلای فرد و در چند هفته اول آلودگی نیز رخ دهد. بعضی از این علائم مانند اسهال حتی در اثر و روند درمان نیز ممکن است ظاهر شوند. (1) در ادامه به پاسخ این سوال میپردازیم که اسهال ایدز چقدر طول میکشد ؟ همچنین دلایل آن و کاری که فرد در این شرایط باید انجام دهد را توضیح می دهیم.

اسهال یکی از علائم معمول در موارد ابتلای افراد به HIV می باشد. این عارضه می تواند شدید و یا خفیف باشد. در موارد خفیف می تواند کوتاه مدت و با کمی شلی مدفوع باشد و در مواردی نیز می تواند بسیار طولانی شود. اسهال در افراد مبتلا به ایدز به دلایل مختلفی می تواند باشد. در این افراد شناسایی علت ایجاد اسهال می تواند به تعیین درمان های مناسب برای برای کنترل آن و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک کند. (1)

اسهال ایدز چقدر طول میکشد ؟

مدتی که این اسهال در فرد مبتلا به ایدز طول می کشد بستگی به علت ایجاد آن دارد. در افرادی که به تازگی مبتلا شده اند ممکن است در چند هفته ی کوتاه ( تا دو ماه) به صورت دوره ای تجربه ای (یعنی چند روز باشد و چند روز نباشد ) از اسهال را داشته باشند. در این مرحله تجویز داروهای ضد اسهال معمول می توانند باعث از بین رفتن این عارضه در فرد شوند. (1)

دلایل این عارضه در افراد مبتلا

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر مدت درگیری فرد سوتغذیه است. کسانی که مدت طولانی است به ویروس اچ آی وی مبتلا شده اند و همزمان دچار سوء تغذیه نیز هستند احتمال بیشتر وجود دارد که اسهال های شدیدی را تجربه کنند. در مطالعه ای تخمین زده شد تقریبا صد در صد مبتلایان به HIV در مناطق فقیر و کم برخوردار دچار اسهال مزمن میشوند. در این شرایط پزشک معالج ابتلا باید سوء تغذیه بیمار را برطرف کند.(1)

دلایل مختلف زیادی می تواند باعث ایجاد اسهال در افراد مبتلا به hiv شود که در ادامه آنها را بیان می کنیم:

  • انگلهای روده ای مانند کریپتوسپوریدیوم
  • عوارض جانبی داروهای درمان ایدز
  • از بین رفتن باکتری های مفید دستگاه گوارش به دلیل مصرف آنتی بیوتیک ها برای از بین بردن سایر عفونت ها
  • سندرم روده تحریک پذیر (IBS)
  • بیماری های التهابی روده، مانند کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون
  • عدم تحمل لاکتوز یا ناتوانی در هضم شیر یا فرآورده های آن
  • مشکلات پانکراس، مانند پانکراتیت حاد یا مزمن
  • استرس و اضطراب
  • رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی غذاهای چرب، غنی، تند و چرب
  • ویروس ها نیز می توانند باعث اسهال شوند. ویروس‌هایی چون سیتومگالوویروس یا CMV، اغلب در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف می تواند باعث ایجاد اسهال شود در حالی که در افراد سالم قدرت بیماری زایی ندارد.
  • تاثیر HIV بر سلولهای دیواره روده

روده محل استقرار تولید بیش از نیمی از سلولهای تولید کننده انتی بادی های بدن در بدن میباشد. اچ آی وی به این سلولها حمله میکند واین حمله بر حرکات روده تاثیر گذار است.

  • عفونت های فرصت طلب

با تضعیف سیستم ایمنی ممکن است در دستگاه گوارش عفونت هایی در اثر میکروب هایی ایجاد شود که پیش از این قادر به بیماری زایی نبودند. و این عفونت ها باعث ایجاد اسهال در فرد مبتلا شوند.(2)

اسهال دارم چه کنم ؟

با توجه اینکه کدام یک از دلایل فوق باعث ایجاد این مشکل در فرد هستند، به اینکه اسهال ایدز چقدر طول میکشد تاثیر گذار است. اگر مبتلا به HIV هستید و دچار این عارضه اید در اولین فرصت با پزشک خود مشورت کنید و در این مدت از پودر ORS همراه با آبی تمیز (ترجیحا جوشیده سرد شده ) استفاده کنید و نگذارید بدنتان دچار کم آبی شود. اگر نیز نمیدانید مبتلا هستید یا نه برای احتیاط در اولین فرصت آزمایش ایدز ( در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری یا کیت خودارزیابی ایدز و یا در آزمایشگاه تشخیص طبی )بدهید. با این حال به هیچ عنوان نگران ابتلای قطعی به ایدز نباشید. بودن یا نبودن اسهال دلیلی بر ابتلای یا عدم قطعی فرد به HIV نیست.

منابع:

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 1 میانگین: 5]

2 نظر در “اسهال ایدز چقدر طول میکشد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *