ایدز

ایدز به راحتی منتقل نمی شود ؟

راه های عدم انتقال ایدز

ایدز به راحتی منتقل نمی شود ؟

ایدز

ایدز بیماری است که در اثر ویروس نقص سیستم انسانی یعنی HIV ایجاد می شود. در حال حاضر در ایران شایع ترین راه انتقال ایدز، رابطه جنسی بدون کاندوم می باشد. افراد مبتلا به   HIV حتی اگر هیچ علائمی نداشته باشند نیز می توانند این ویروس را به دیگران منتقل کنند. این ویروس در چند هفته اول ابتلای فرد، راحت تر به دیگران منتقل می شود. (1) اگر این سوال را دارید که آیا ایدز به راحتی منتقل نمی شود ؟ در این مطلب بصورت کامل به پاسخ آن می پردازیم.

انتقال راحت یا سخت ایدز

راحتی یا سختی انتقال ایدز به فرد، بستگی به میزان خطری دارد که وی در معرض آن قرار گرفته است. اگر اتفاقی که برای فرد افتاده است پرخطر باشد، این احتمال بیشتر است و اگر اتفاقی که به آن مشکوک هستیم از راه های انتقال ایدز نباشد، HIV اصلا به شما منتقل نمی شود و اصلا جای نگرانی ندارد.

برای مثال اگر فردی رابطه جنسی مقعدی بدون کاندوم با فردی داشته است که روابط خطرناک زیادی داشته است ویروس عامل ایدز میتواند براحتی به وی منتقل شود و در صورتی که کارمند بانکی، در کنار یک فرد مبتلا به HIV همکار باشد و با یکدیگر کار کنند، صبحانه بخورند و روابط اجتماعی معمول داشته باشند، هیچ خطری وی را تهدید نمی کند و احتمال ابتلای وی به ایدز صفر است.

معنی احتمال ابتلا چیست ؟

زمانی که شما در بازی منچ تاسی را می اندازید و عددی که دنبال آن هستید، 6 است. حسی عدم اطمینانی که قبل از انداختن تاس دارید و نمی دانید چه عدد خواهد آمد، همان احتمالات است. ممکن است در انداختن اول تاس عدد 6 بیاید و ممکن است 100 بار تاس را بندازید و شش را نیاورید. در اینجا احتمال 6 امدن در انداختن تاس برای شما یک ششم است. چون یکی از 6 وجه تاس شما عدد 6 است.

انتقال ایدز نیز در افراد به احتمال انتقال بستگی دارد. ممکن است فردی با یکبار رابطه مبتلا شود و فردی با هزار بار رابطه بدون کاندوم مبتلا نشود. بهترین برخورد در مقابل ایدز این است که این احتمال را به صفر برسانید چون این ویروس می تواند باعث مرگ شما شود.

راه های عدم انتقال ایدز

اگر هر کدام از موارد زیر برای شما اتفاق افتاده است و به آن مشکوک هستید نگران نباشید و در این موارد ایدز منتقل نمی شود. راه هایی که ایدز در آن منتقل نمی شود شامل :

  • تف کردن
  • بوس کردن
  • گاز گرفتن سطحی ( در دوست دخترهای جدید مد شده )
  • تماس با پوست سالم
  • عطسه
  • اشتراک حمام، حوله یا کارد و چنگال
  • استفاده از توالت یا استخرهای شنا
  • تنفس دهان به دهان در CPR توسط پزشکان و پرستاران
  • تماس با حیوانات یا نیش حشراتی مانند پشه، ساس و… (1)
  • عرق و اشک
  • دست دادن، بغل کردن،
  • هرگونه رابطه جنسی که هیچ گونه مایعی جابجا نشود.
  • از طریق هوا (2)

راههای انتقال ایدز

در ادامه راه های انتقال ایدز بصورت راحت و بسختی را توضیح می دهیم.

مواردی که ایدز به راحتی منتقل می شود :

اگر هر کدام از موارد زیر برای شما اتفاق افتاده است و به آن مشکوک هستید نگران انتقال ایدز باشید و در این موارد ایدز به راحتی (شایع ترین راه های انتقال ایدز ) منتقل می شود. مایعات بدن حاوی اچ آی وی کافی برای آلوده کردن فرد عبارتند از منی، مایعات واژن، از جمله خون قاعدگی، شیر مادر، خون و  پوشش داخل مقعد

راه های انتقال شایع:

  • رابطه جنسی مقعدی
  • رابطه جنسی واژینال
  • انتقال از مادر به جنین
  • استفاده از سر سرنگ مشترک

مواردی که ایدز به راحتی منتقل نمی شود :

اگر هر کدام از موارد زیر برای شما اتفاق افتاده است و به آن مشکوک هستید خیلی نگران انتقال ایدز نباشید و در این موارد ایدز به راحتی ( راه های نادر انتقال ایدز )منتقل نمی شود. مایعات بدن، مانند بزاق، عرق یا ادرار، حاوی ویروس کافی برای آلوده کردن فرد دیگر نیستند. مواردی که ایدز به راحتی منتقل نمی شود شامل:

  • رابطه جنسی دهانی
  • تزریق خون در بیمارستان و زیر نظر پزشک و پرستار و آزمایشگاه
  • ابتلا در اثر نیدل استیک ( فرو رفتن سوزن مریض به بدن)
  • آلودگی غذا به خون ( مثلا در آفریقا بعضی مادران غذا را می جوند و به نوزاد خود می دهند.)
  • گاز گرفتن شدید
  • بوسه فرانسوی و لب گرفتن عمیق
  • لمس ناحیه جنسی ( مثلا در زنانی که بایکدیگر رابطه دارند )
  • تاتو
  • پیرسینگ

  من نگرانم، چه کاری کنم؟

اگر اتفاقی که برایتان افتاده است، در لیست موارد عدم انتقال ایدز است، نگران نباشید و به زندگی خود برسید. اگر در موارد احتمال انتقال بالا قرار دارد حتما بعد از گذشت حداقل یک ماه بعد از آن اتفاق آزمایش ایدز بدهید. اگر جزو موارد کم خطر و نادر بوده است بهتر است آزمایش بدهید ولی نگران و استرسی برای جواب آن نداشته باشید.

منابع:

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 3 میانگین: 3.3]

27 نظر در “ایدز به راحتی منتقل نمی شود ؟

  1. غفور گفت:

    سلام
    برای اولین بار در زندگیم دو ماه قبل،یک رابطه ج ن س ی پرخطر رو تجربه کردم.نمیدونم برای من که اهل این حرفها نبودم بعد از این همه سال چرا این اتفاق افتاد…. بگذریم….
    ببخشید که صریح توضیح میدم
    الکل مصرف کرده بودم و حالت عادی نداشتم.
    با یک کارگر جنسی آسیای شرقی(تایلند) رابطه جنسی و ا ژ ی ن ال با کاندوم داشتم.از کاندوم استفاده کردم.کل رابطه کمتر از یک دقیقه طول کشید.شاید هم کمتر.
    رابطه که شروع شد همون مدت زمان که عرض کردم حدود کمتر از ۱ دقیقه ،اون خانم متوقف کرد.بلند شد.دیدم کاندوم نیست.توی و ا ژن بود.وحشت کردم و با دستمال تمیز کردم و سریع رفتم خونه.اونجا هم ادرار کردم و شستم.موقع شستن هم دیدم کنار سر آلتم هم یه خراش خیلی ریز اندازه نوک خودکار ایجاد شده.احتمالا به خاطر ضربه های در حین رابطه بوده.اونم بیشتر من رو به وحشت انداخت.درد نداشت یا مثلا خونریزی .فقط با دیدنش متوجهش شدم.
    نمیدونم اون شخص مثبت هست یا نه
    ولی من اون رو مثبت حساب میکنم چون احتمال مثبت بودن کارگر جنسی خیلی زیاده
    در کل علائمی که تو سایتها دیدم رو من خودم تجربه نکردم یا حداقل خودم احساس نکردم. مثلا تب و بیماری شبیه آنفولانزا و احساس خستگی و درد عضلانی و سردرد و یا اسهال و یا بثورات پوستی قرمز رنگ روی بدن و یا ورم غدد لنفاوی رو گردن و یا کمر.
    گاهی روی دست یا بدنم خیلی دنبال راش پوستی و اینها گشتم .بعد ۲ ماه چیزهایی بود که نمیدونستم الان ایجاد شده یا کلا هست روی بدنم مثل نقطه های ریز روی بازوم که خواستم عکس بگیرم بفرستم ولی تو عکس دیگه مشخص نیست.کلا به همه چیز روی بدن حساس شدم.ولی همیشه اینها من رو به وحشت میندازه.یک روز خوبم یک روز بد .نمیدونم تکلیفم چیه.چه سرنوشتی در انتظارمه
    لحظه ای نیست که به این موضوع فکر نکنم.از کار و زندگی افتادم.اگر مبتلا بشم که کلا از کار و زندگی میفتم.همه چی بهم میریزه.زندگیم رو از دست میدم.کلا نابود میشم.واسه همین از تست بیشتر میترسم.
    جرات تست دادن دیگه ندارم.نمیدونم چیکار کنم.اینجا کیت خانگی هم وجود نداره. فکر کنم اول به یک روانشناس نیاز دارم. چطور میتونم با یک روانشناس ایرانی در مورد این بیماری صحبت کنم.سایتها همه پولی هستن و من به حساب و کارت بانکی ایرانی دسترسی ندارم.اصلا حالم خوب نیست.لطفا راهنمایی کنید.آیا شانسی دارم؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      اولا نگران نباشید.
      دوما برید مراکز ایدز در تایلند اونجا ازتون می گیرند.
      کیت خودارزیابی هم همونجا میتونید از آمازون یا علی بابا سفارش بدید براتون بیاد.
      در مورد مشاوه هم در حد کار راه اندازی به ما پیام بدید توی واتساپ به یکی از همکاران روانشناس که حاضر شدن بصورت رایگان مشاوره بدن گاهی به بیماران وسواس به ایدز تا شما رو بهشون معرفی کنیم

      1. غفور گفت:

        ممنون از شما
        حتما اقدام میکنم
        و در واتساب بهتون پیام خواهم داد
        خیلی متشکرم

      2. رضا گفت:

        سلام و درود من چند بار خود ارضایی کردم ولی یکبار موقع انزال با دستم از خارج شدن منی جلوگیری کردم بعضی اوقات آیا ناقل hiv یا هپاتیت های دیگر هستم یا خیر

  2. رضا رحمتی گفت:

    سلام خسته نباشید آب دهن جنس مونث روی آلتم ریخته شد و مالش داده شد ایا ریسک مبتلا شدن هست؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      نه اگر زخمی روی آ ل ت شما نباشه و آب دهن خونی نباشه جای هیچ نگرانی نداره

  3. Maaaryy گفت:

    سلام ببخشید من متاسفانه چندین بار رابطه ی محافظت نشده داشتم ولی مایع منی کاملا بیرون ریخته می‌شد الان خیلی نگرانم چون هیچوقت فکر نمی‌کردم ویروس HIV از طریق رابطه ی جنسی هم منتقل میشود الان میترسم آزمایش بدم چقدر به کیت ها میشه اطمینان کرد؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احتما در اینجا کامل در مورد میزان دقت کیت تشخیص ایدز توضیح دادیم و کیت افراد مبتلا رو میتونید مشاهده کنید.

  4. dilshad گفت:

    سلام
    من چند روز پیش با یک زن بودم و ا ژ نش رو ل س ی د م ولی ابش نیومد ولی و ا ژ ن ش خیس بود فک کنم مایعات قبل از اب اومدن بود و همین کاره دیگه ی نکردم و دخول هم انجام ندادم و اون الت من را نخورد الان استرس دارم ایا احتمال مبتلا شدن از این طریق زیاده یا کم؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      کلیت احتمال انتقال با رابطه دهانی بسیار بسیار کم هست. نگران نباشید. اگر تن فروش نبودن و زخمی در دهان شما نبوده و یا هیچ خون یا زخمی در واژن نبوده نگران نباشید و کار خاصی نمیخواد انجام بدید ولی اگر نه بهتره بعد از گذشت 45 روز در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری یا با استفاده از کیت خودارزیابی ایدز یا در آزمایشگاه تشخیص طبی آزمایش ایدز رو انجام بدید.

  5. علی گفت:

    سلام وقت به خیر
    حدود چهار روز پیش همسر من نیدل استیک شدن و از بیمار نمونه خون گرفته شد جواب آزمایش اول مشکوک گزارش شد ، دوباره آزمایش گرفته شد توسط آزمایشگاه دیگه و گفتن مثبته ، دوباره تماس گرفتن که بعد از آزمایش مجدد منفی شده و حتی از همسر اون فرد بیمار هم آزمایش گرفته شده که اونم منفی شده و خود مرکز مشاوره هم که نمونه خون فرد بیمار رو آزمایش کرد منفی بود
    آیا نیاز هست بازم آزمایش گرفته بشه ؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      اولا نگران نباشید احتمال انتقال با نیدل استیک سه مورد در هر هزار مورد هست وقتی میدونیم بیمار مثبت هستند.
      با توجه به اینکه به احتمال زیاد منفی هستند جای نگرانی نیست ولی باز برای احتیاط بیشتر همسرتون یک ماه بعد از نیدل شدن آزمایش hiv pcr رو بدن.(صرفا برای احتیاط بیشتر و نگران نباشید)

  6. مارتین گفت:

    من یک رابطه جنسی مشکوک داشته ام. اوون خانوم می تواند رابطه های متعدد جنسی داشته باشد. من در آلمان هستم‌ من لب های او را بوسیده ام و با کاندوم رابطه واژینال داشته ام، اما من ارضا نشدم و سپس به کمک دستان آن خانوم، مایع منی من تخلیه شد. این موضوع برای ۴ ماه گذشته است. من هیچ علامتی ندارم. اما کودک من برخی آبسه های عفونی دارد. آیا ممنکن است کودک من از من بیماری ایدز گرفته باشد. آیا من در حلقه پرخطر هستم؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      با توجه به اینکه از کاندوم استفاده کردید جای نگرانی نداره . برای اینکه خیالتون راحت بشه با توجه به زمانی که گذشته الان میتونید آزمایش ایدز بدید. از آمازون میتونید کیت خودارزیابی ایدز تهیه کنید و یا به آزمایشگاه مراجعه کنید.
      درمورد کودکتون هم نگران نباشید عفونت های شدید ایدز به این سرعت ایجاد نمیشه و حداقل دو سال طول میکشه که شروع بشه

  7. Reza گفت:

    سلام و درود من چند بار خود ارضایی کردم ولی یکبار موقع انزال با دستم از خارج شدن منی جلوگیری کردم بعضی اوقات آیا ناقل hiv یا هپاتیت های دیگر هستم یا خیر

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      با خودارضایی فرد مبتلا به ایدز نمیشه

  8. علی گفت:

    سلام دکتر
    من چند روز پیش با خانمی رابطه داشتم که پریود بودن و من یه زخم کوچک روی التم بود خون پریودی روی التم رفت …و روی اون زخم روی التم …به نظر قطعیه که مریض شده باشم؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      قطعی نیست ولی بسیار پرخطر محسوب میشه. بعد 45 روز در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری یا در آزمایشگاه یا با کیت خودآزمایی ایدز آزمایش ایدز بدید

  9. علیرضا گفت:

    سلام وقت بخیر شریک جنسی مقداری م ن ی در دهان ریخت به طور اتفاقی اما سریع اونرو تف کردم ریختم بیزون آیا امکان ابتلا هست ؟!

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      اگر زخمی روی لب یا دهان شما نبوده باشه جای نگرانی نداره و عملا احتمالش نزدیک صفر هست ولی اگر رابطه مرد با مرد بوده برای احتیاط حتما آزمایش ایدز رو بعد از 45 روز بدید چون شیوع ایدز در این گروه بالاتر هست.

  10. مهدی گفت:

    سلام ببخشیو من حدود ۴۰روز پیش برای اولین بار با یک کارگر جنسی رابطه جنسی بدون کاندوم واژنی داشتم حدود۴یا۵دقیقه یا کمتر و فرداش رفتم مرکز مشاوره دوتا قرص بهم دادن و۲۸روز روزی یبار دوتاشو باهم مصرف کردم ولی بیشتر علائم رو داشتم مثل راش پوستیو و انفولانزارو الانم۴روزه تب دارم این ۴۰روزم شبو روزم ترسو استرسه الانم خوندم نکنه من مقاومت دارووی داشتم و تاثیر نکرده و ۲دارو ک بمن دادن روزی ۱بار کم بوده دیگه دیوونه شدم

  11. مهدی گفت:

    سلام ببخشیو من حدود ۴۰روز پیش برای اولین بار با یک کارگر جنسی رابطه جنسی بدون کاندوم واژنی داشتم حدود۴یا۵دقیقه یا کمتر و فرداش رفتم مرکز مشاوره دوتا قرص بهم دادن و۲۸روز روزی یبار دوتاشو باهم مصرف کردم ولی بیشتر علائم رو داشتم مثل راش پوستیو و انفولانزارو الانم۴روزه تب دارم این ۴۰روزم شبو روزم ترسو استرسه الانم خوندم نکنه من مقاومت دارووی داشتم و تاثیر نکرده و ۲دارو ک بمن دادن روزی ۱بار کم بوده دیگه دیوونه شدم….

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      با توجه به اینکه داروهای PEP رو مصرف کردید، اصلا نگران نباش.
      برای احتیاط بعد 45 روز در همون مرکز آزمایش ایدز با کیت ایدز رو انجام بدید

  12. نیما گفت:

    سلام من یکی دو روز پیش یه چیپس خریدم و به یک پسر که خیلی کثیفه تعارف کردم اونم دست کرد تو چیپسم و چند تا برداشت از اون روز خیلی شک دارم که مبتلا شدم !
    میشه راهنمایی کنید ممنون؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      اصلا نگران نباش و به زندگیت برس. کار خوبی هم کردی بهش چیپس دادی. با این چیزها ایدز منتقل نمیشه

  13. بی نام گفت:

    سلام من خانم هستم در آرایشگاه ،آرایشگر به وسیله ی موچین ابروهای بنده را اصلاح کرد پس از برگشتن به خانه زخم کوچکی زیر ابروی خود مشاهده کردم و مطمئن نیستم که موچین قبل از استفاده ضد عفونی شده بود یانه،، آیا احتمال انتقال ایدز هست ؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      احتمالش بسیار بسیار کم هست ولی صفر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *