ایدز

مدت زمان جوش ایدز

مدت زمان جوش ایدز چقدر است؟

ایدز، بیماری است که توسط ویروسی به‌نام HIV ایجاد شده و سبب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود. جوش‌های به‌وجودآمده در این افراد، معمولا قرمز یا بنفش رنگ بوده و عمدا با درد و خارش همراه هستند. درواقع جوش می‌تواند از اولین علائم ایدز در افراد مبتلا باشد. بیش از ۹۰ درصد افراد مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی، ممکن است در یک مقطع زمانی دچار این ضایعات شوند. در این مقاله به مدت زمان جوش ایدز پرداخته ایم.

مدت زمان جوش بیماری ایدز

مدت زمان حضور جوش ایدز با توجه به وضعیت سیستم ایمنی افراد و عامل به‌وجود‌آورنده آن ممکن است از یک تا چندین هفته طول بکشد. گاهی این بازه زمانی با مصرف دارو کاهش یافته و حتی در مواردی، جوش به خودی ‌خود برطرف می‌شود (۱).

     جوش‌های مرحله اولیه عفونت ایدز

معمولا در هفته‌های اول ابتلا به ویروس بروز پیداکرده و بیشتر در صورت، شکم، بازو و پا‌ها دیده می‌شوند. جوش‌ها در مرحله اولیه بیماری در افراد با پوست روشن، قرمز و در افراد با پوست تیره، معمولا  بنفش رنگ می‌باشند. همانطور که پیشتر گفته‌شد، جوش در این مرحله از اولین علائمی است که در اثر مبارزه سیستم ایمنی با ویروس اچ‌آی‌وی ظاهر شده و مدت زمان حضور آن از یک تا چهار هفته ممکن است متفاوت باشد. معمولا بدون نیاز به درمان بهبود می‌یابد.

علایم دیگر مرحله اولیه عفونت ایدز شامل تب، سردرد، خستگی، ناراحتی معده، گلو درد، تورم لوزه‌ها یا زخم های دهان، دردهای عضلانی، درد مفاصل، اسهال و عرق شبانه می‌باشد که در کنار جوش‌های گفته‌شده ظاهر می‌شوند (۲). البته باید درنظر داشت که بروز ضایعات پوستی و مدت زمان جوش ایدز نمی‌تواند نشان دهنده قطعی ابتلا به ویروس باشد. در صورت مشاهده ضایعات پوستی بعد از قرار گرفتن در معرض ابتلا به ویروس، انجام آزمایش تشخیص HIV  ۲۳ تا ۹۰ روز پس از احتمال ابتلا توصیه می‌شود.

جوش‌ها و ضایعات آخرین مرحله عفونت ایدز

اغلب ضایعات پوستی مرحله آخر عفونت ایدز به واسطه حضور عفونت‌های فرصت‌طلب در بدن ایجاد می‌شوند. در این مرحله از عفونت، سیستم ایمنی بدن به‌شدت تضعیف شده و میکروب‌هایی که در شرایط عادی به‌راحتی از بین می‌روند، با سوءاستفاده از ضعف سیستم ایمنی بدن باعث بروز علائم شدید و جوش‌هایی در این افراد می‌شوند.

جوش‌ها در این مرحله به‌صورت لکه‌های قرمز، صورتی، ارغوانی یا قهوه‌ای روی پوست یا زیر پوست دیده می‌شوند. مدت زمان جوش ایدز در آخرین مرحله ایدز، با توجه به میکروب و عاملی که باعث بروز آن شده است متفاوت می‌باشد. ویروس آبله مرغان (عامل زونا)، ویروس هرپس، عفونت‌های باکتریایی یا قارچی، لوپوس و سارکوم کاپوزی می‌توانند باعث ایجاد جوش و ضایعات پوستی در مرحله آخر شوند. ضایعات پوستی در مرحله آخر عفونت ایدز برخلاف مرحله اولیه نیاز به درمان دارند (۳).

جوش‌ها و ضایعات پوستی در اثر مصرف داروهای ضد رتروویروسی

داروهای ضدرتروویروسی با کاهش تعداد ویروس اچ‌آی‌وی در بدن افراد مبتلا باعث کنترل عفونت ایدز می‌شوند. تب، جوش‌های دردناک قرمز یا ارغوانی و تاول‌های روی پوست و اطراف دهان، بینی و چشم از عوارض برخی داروهای ضد رتروویروسی می‌باشند. نور خورشید و حمام آب گرم می‌تواند این ضایعات را شدیدتر کند.

مدت زمان جوش ایدز در این شرایط وابسته به مدت زمان مصرف داروها است و معمولاً با قطع مصرف  دارو، ضایعات برطرف می‌شوند (۱).

سندروم استیونز _جانسون یک واکنش حساسیتی شدید و بسیار نادر نسبت به مصرف داروهای ضد رتروویروسی است که به‌ندرت در افراد مبتلا به ایدز بروز پیدا می‌کند. این سندرم می‌تواند علائم خطرناکی را به همراه داشته ‌باشد. ضایعات در اثر این واکنش به سرعت ظاهر شده و تاول‌هایی روی پوست، غشای مخاطی، آلت تناسلی را به‌وجود می‌آورد (۴).

علایم عفونت اچ‌ای‌وی غیر اختصاصی هستند و ممکن است در برخی افراد تا مرحله آخر بیماری ایدز هیچ علامتی دیده نشود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) برای درمان موثر و جلوگیری از انتقال ویروس اچ‌آی‌وی توصیه می‌کند تمامی افراد ۱۳ تا ۶۴ سال حداقل یک بار آزمایش اچ‌آی‌وی را انجام دهند و افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند، به‌طور منظم و هر سه یا شش ماه یکبار بررسی شوند.

امروزه در اکثر کشورهای توسعه یافته، کیت‌های خودارزیابی ایدز با دقت 99.7% به‌راحتی و در منزل قابل انجام می‌باشند (۵).

 

منابع:

(۱)https://www.webmd.com/hiv-aids/hiv-rash-causes-and-treatments

(۲)https://www.stdcheck.com/hiv-rash.php

(۳)https://www.medicalnewstoday.com/articles/316512#other-skin-conditions

(۴)https://www.healthline.com/health/hiv-rash-symptoms-treatments

(۵)https://www.cdc.gov/hiv/testing/index.html

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

6 نظر در “مدت زمان جوش ایدز

  1. علی گفت:

    با سلام
    جوش های hiv در مرحله حاد ممکنه 1 دونه باشه؟
    یعنی 1 دونه جوش زده بشه ممکنه از علائم باشه یا از 1 عدد بیشتره؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      طبق مقالاتی که توی این زمینه توی ژورنال‌های علمی منتشر شده معمولا یک دونه‌ای نیستند. درمجموع بر مبنای علائم بالینی و پوستی نمیشه تشخیص قطعی درمورد ابتلا یا عدم ابتلا رو داد

  2. j گفت:

    عرض سلام و خسته نباشید
    من یه چیزی شبیه به زگیل روی التم زده کمی سبز رنگه چی میتونه باشه ایا ایدز دارم؟؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      احتمالا زگیل تناسلی باشه . با متخصص عفونی مشورت کنید. مقاله ای درباره ی ارتباط ایدز با زگیل تناسلی در اینجا میتونید در سایتمون مطالعه کنید.

  3. عیسی گفت:

    با سلام
    من متاسفانه با یک زن رابطه نا مشروع داشتم بعد دو روز جوش های زیری پوستی به وجود آمده بعضی وقت میخاره
    وقتی خاریش کنم جوش ها بروز میکند به شکل سرغ بشتر سمت بازو ها و سمت پاها …
    گفتم میشه کمک کنید ایا ایدز است یا خیر

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      علائم پوستی جوش ایدز به این سرعت ایجاد نمیشه با این حال باید توجه کنید که نمیشه ابتلا به ایدز رو بر مبنای علائم بالینی انجام داد و حتما باید آزمایشش رو بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *