ایدز

لب دادن باعث انتقال ایدز می شود ؟

لب دادن باعث انتقال ایدز می شود

لب دادن باعث انتقال ایدز می‌‌ شود ؟

تعداد ویروس ایدز در بزاق نسبت به خون، مایع منی و یا ترشحات واژن افراد مبتلا به عفونت‌ ایدز ، بسیار کمتر است. لب دادن باعث انتقال ایدز می شود ؟ اگر بخواهیم مختصر پاسخ این سوال را بدهیم، پاسخ خیر است. لب دادن معمولی باعث انتقال ایدز نمی‌شود. اگر تعداد ویروس در بزاق کم باشد، ترکیبی از آنتی‌بادی‌های عمومی و  آنزیم‌های موجود در بزاق ( مهارکننده پروتئاز لکوسیت ترشحی SLPI ) باعث از بین رفتن ساختار پروتئینی ویروس ایدز می‌شود.(۱)(۲)

ویروس ایدز برای انتقال به افراد سالم باید به‌طور مستقیم با خون و یا غشای مخاطی آسیب‌دیده افراد تماس داشته باشد. لایه مخاطی دهان نسبت به بافت واژن و رکتوم ضخیم‌تر است و ویروس ایدز نمی‌تواند از این لایه عبور کند.(۲) و اگر زخمی در لب و دهان نباشد، این احتمال نزدیک صفر است.

مقاله مرتبط : انواع بوسه،لب دادن، رابطه جنسی دهانی و انتقال ایدز

مواردی که لب دادن باعث انتقال ایدز می‌‌ شود :

بوسه عمیق و زخم در دهان

اگر لب دادن به صورت یک بوسه عمیق فرانسوی باشد، در صورت وجود زخم در دهان افراد سالم و یا  قبل از بوسه خدمات دندانپزشکی انجام شده باشد و یا با استفاده از خلال دندان و یا مسواک مویرگ‌های لثه دچار خونریزی شوند و همچنین در مواردی که در هنگام بوسه، گاز گرفتن لب باعث خونریزی شود، بزاق افراد آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی می‌تواند عامل انتقال ویروس ایدز باشد. البته این احتمال نسبت به روابط جنسی محافظت نشده کمتر است.

در بوسه عمیق فرانسوی با افراد مبتلا به عفونت‌ ایدز، اگر بزاق فرد مبتلا به هر دلیلی با خون خود، آلوده شود احتمال کمی برای انتقال ویروس ایدز به طرف مقابل خود وجود خواهد داشت.(۳) با این حال اگر این زخم در دو نفر باشد، این احتمال بسیار بیشتر می‌شود.

بیماری‌های مقاربتی و غیرمقاربتی دهانی

بیماری‌های مقاربتی باعث افزایش احتمال انتقال ویروس ایدز می‌شوند. گاهی وجود بیماری‌های مقاربتی در افراد باعث بروز زخم‌ها و ضایعاتی در دهان  می‌شوند ( ضایعات سفید رنگ در دهان افراد مبتلا به کاندیدیازیس)، سلول‌های ایمنی در اطراف این زخم‌ها تجمع می‌کنند. ویروس ایدز برای مبتلا کردن میزبان، به این سلول‌ها نیاز دارد و با اتصال به گلبول‌های سفید CD4+ T در درون سلول تکثیر می‌شوند.

مبتلا به HIV و تحت درمان

در بیماران مبتلا به HIV که تحت درمان داروهای ضد رتروویروسی برای کنترل عفونت‌ ایدز هستند، لب دادن باعث انتقال ایدز نمی‌شوند. پایبندی و استفاده منظم این داروها تعداد ویروس ایدز را در مایعات بدن بسیار کاهش می‌دهند. به‌طوری که  تعداد ویروس در خون و بزاق به صفر می‌رسد. در این مرحله از کنترل بیماری، ویروس ایدز دیگر قابل انتقال به دیگران نیست.

من چه کنم ؟

اگر به تازگی رابطه ای بصورت لب دادن یا لب گرفتن داشته‌ای نگران نباشید. اگر این بوسه سطحی بوده است احتمال انتقال صفر است. اگر لب کودکتان را سطحی بوسیده ای هیچ خطری آن کودک را تهدید نمی کند و عذاب وجدان نداشته باشید. اگر بوسه لب عمیق داشته اید و احتمال وجود خونریزی مویرگی یا زیاد در لب یا دهان شما یا شریکتان وجود داشته است بهتر است بعد گذشت حداقل 45 روز از آن اتفاق آزمایش ایدز بدهید. اگر شریک تان با فرد دیگری نیست نگران نباشید ولی اگر ایشان با افراد زیادی بودند و لب و دهان شما یا ایشان زخم بوده است حتما آزمایش ایدز بدهید.

تشخیص بموقع ایدز بیماری نقش مهمی در درمان آن دارد.

داشتن یا نداشتن علایم شبیه آنفولانزا در افرادی که در معرض ابتلا به ویروس ایدز بوده‌اند نشانه ابتلا یا عدم ابتلا به ایدز‌ نیست. تنها راه تشخیص قطعی عفونت‌ ایدز انجام آزمایش است ، افرادی که فکر می‌کنند در معرض ابتلا به ویروس ایدز بوده‌اند باید ۳ تا ۶ ماه بعد از آخرین مواجهه ، آزمایش ایدز انجام دهند، دقت آزمایش ایدز ۳ ماه بعداز مواجهه با ویروس ایدز ، ۹۹.۸ درصد است.(۴) شما میتوانید با کیت خودارزیابی ایدز، بصورت محرمانه آزمایش ایدز خود یا پارتنرتان را انجام دهید.

مقاله مرتبط : 9 سوال متداول درباره‌ی ایدز و پاسخ هرکدام

منابع:

1- https://www.nhs.uk/common-health-questions/sexual-health/can-you-catch-hiv-from-kissing/

2- https://www.medicalnewstoday.com/articles/323847#can-a-person-transmit-hiv-through-kissing

3- https://www.lgbtqandall.com/is-hiv-transmitted-through-kissing-what-you-should-know/

4- https://www.hiv.gov/hiv-basics/overview/about-hiv-and-aids/symptoms-of-hiv

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

7 نظر در “لب دادن باعث انتقال ایدز می شود ؟

  1. سپاس فراوان از مطالب بسیار خوب شما درباره ایدز. بسیار عالی و کاربردی بود. متشکرم

  2. Mehrdad گفت:

    سلام خسته نباشید سوالی داشتم در مورد بوسه
    بوسه فرانسویی نبوده است ولی بوسه حدودا ۲ الی ۳ ثانیه طول کشیده است و نکته مهم دیگر این است که شخص مقابل ۲۰ ساعت قبل فیلر لب (تزریق ژل به لب) داشته است.
    و هنگام بوسه لب های شخص خونی نبوده اما بخاطر تزریق یک روز قبل تر لب های شخص کبود و متورم بوده!
    ایا امکانش هست دراین شرایط انتقال پیدا کند؟ لطفا راهنمایی کنید

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      با توجه به شرایطی که گفتید ( چند ثانیه و بوسه سطحی ) جای نگرانی نداره و به زندگیت برس

  3. مصطفی مصطفوی گفت:

    سلام جناب دکتر در آزمایش من اعداد این ها هستن نرمال است یا خیر negative:1.1

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      چه آزمایشی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *