هپاتیت

طول عمر افراد مبتلا به هپاتیت C

طول عمر افراد مبتلا به هپاتیت C

 طول عمر افراد مبتلا به هپاتیت C

برخی افراد مبتلا به عفونت‌ هپاتیت C در مرحله حاد و اولیه عفونت، بدون اطلاع از وضعیت بیماری و بدون مصرف دارو خودبخود درمان می‌شوند. عفونت در مرحله اولیه و حاد به ندرت باعث عوارض شدید و خطرناک می‌شود. ولی اگر فرد وارد مرحله مزمن و از بین رفتن کبد شود و درمان نشود، طول عمر افراد مبتلا به هپاتیت C کوتاه خواهد بود.

عفونت حاد ( اولیه ) و عفونت مزمن ( طولانی ) هپاتیت سی

در ۷۵ تا ۸۵ درصد از عفونت‌های حاد در افرادی که سیستم ایمنی آنها نتواند با این ویروس مقابله کند، و یا افراد مبتلایی که برای تشخیص و درمان هپاتیت سی‌ اقدام نکنند، این بیماری بعد از شش ماه از شروع ابتلا (مرحله حاد)، وارد مرحله مزمن می‌شود. مرحله مزمن عفونت هپاتیت C در صورت عدم تشخیص و درمان ممکن است عوارض شدیدی برای کبد ایجاد کند و احتمال سیروز ( از بین رفتن بافت کبد ) و سرطان کبد را افزایش دهد.

طول عمر افراد مبتلا به هپاتیت C

این زمان، با توجه به مرحله بیماری، قدرت سیستم ایمنی، زمان اطلاع از بیماری، سبک زندگی و ژنوتیپ ویروس هپاتیت C در افراد آلوده متفاوت است.

به نقل از CDC افرادی که به عفونت‌ هپاتیت مزمن C مبتلا می‌شوند، احتمال ابتلا به سرطان کبد در آنها، ۱ تا ۴ درصد و احتمال سیروز کبدی ۵ تا ۲۵  افزایش می‌یابد. در صورت تشخیص و درمان سریع و بموقع، امید به زندگی و طول عمر افراد مبتلا به هپاتیت C افزایش می‌یابد. در مجموع، ۱۰ تا ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به هپاتیت C وارد عوارض کبدی می‌شوند.

طول عمر بیمارانی که قبل از آسیب‌ کبدی از وجود عفونت مطلع می‌شوند نسبت به افرادی که چندین سال بعد از ابتلا به عفونت‌ هپاتیت C و بواسطه بروز عوارض کبدی، متوجه بیماری می‌شوند بیشتر است و می‌توانند مانند سایرین عمری طولانی داشته باشند.

عوامل تاثیر گذار در افزایش و کاهش طول عمر

سبک زندگی افراد و رژیم غذایی، میزان مصرف الکل، کبد چرب غیر الکی می‌تواند بر سرعت پیشرفت عوارض کبدی ناشی از هپاتیت C اثر‌گذار باشد. سرعت پیشرفت و عوارض عفونت‌ هپاتیت سی  با افزایش سن افزایش می‌یابد و همچنین در مردان به‌علت توانایی بیشتر در مصرف الکل بیشتر است. مصرف زیاد الکل در مردان می‌تواند طول عمر افراد مبتلا به این بیماری را کاهش دهد.

مقاله مرتبط:کیت خانگی آزمایش هپاتیت B و هپاتیت C

هپاتیت سی و ایدز

احتمال ابتلا همزمان به عفونت هپاتیت ب و یا اچ‌آی‌وی در بیماران مبتلا به هپاتیت سی مزمن بیشتر است. این عفونت‌های با افزایش آسیب کبد و کاهش عملکرد سیستم ایمنی طول عمر را کاهش می‌دهند. برخی از بیماران به دلیل پیوند اعضا و یا ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مجبور به استفاده از داروهای سرکوب‌کننده ایمنی هستند، این داروها نیز می‌توانند عوارض کبدی ناشی از ویروس هپاتیت C را افزایش دهند.

چه کنم؟

تشخیص بموقع هپاتیت سی می‌تواند باعث تسریع در شروع درمان افراد مبتلا گردد. با درمان این بیماری طول عمر افراد مبتلا به هپاتیت C می‌تواند مانند سایرین طولانی و مفید باشد پس اگر مبتلا هستید نگران نباشید و فقط پیگیر درمان خود باشید.

منابع:

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *