هپاتیت

پرسش و پاسخ هپاتیت ب

راه ‌های انتقال هپاتیت ب

پرسش و پاسخ هپاتیت ب

سوالات خود را در قسمت دیدگاه‌های این مقاله بنویسید تیم ما به آن پاسخ خواهد داد همچنین در ادامه نیز به پرسش و پاسخ هپاتیت ب درباره‌ی سوالات متداول دربار‌ه‌ی این بیماری می‌پردازیم:

  1. ویروس هپاتیت ب در روی سطوح آلوده چه مدت زنده می‌ماند؟

ویروس هپاتیت ب می‌تواند در دمای اتاق به طور معمول تا ۷ روز در خون خشک شده ِروی سطوح فعال بماند و قابل انتقال به دیگران است. برای ضدعفونی سطوح آلوده به این ویروس می‌توان از محلول وایتکس (سفید کننده خانگی) با نسبت ده درصد استفاده کنید. به این صورت که یک قسمت محلول وایتکس با ۹ قسمت آب مخلوط و روی سطح بپاشید. با این روش، سطوح پس از ۲۰ تا ۳۰ ثانیه ضدعفونی می‌شود.

  1. سوپر عفونت هپاتیت ب چیست؟

ابتلای همزمان به ویروس هپاتیت بی و ویروس هپاتیت دی باعث سوپر عفونت هپاتیت ب می‌شود، افرادی که در مرحله حاد یا مزمن هپاتیت ب  به ویروس هپاتیت دی هم  مبتلا شوند ،احتمال تشدید بیماری و نارسایی کبد در این افراد بیشتر خواهد بود.

  1. بیماری هپاتیت ب چگونه درمان می‌شود ؟

افرادی که در مرحله حاد بیماری، با انجام آزمایش متوجه بیماری خود شوند با استفاده از درمان‌های حمایتی، بیماری معمولاً کنترل و بهبود می‌یابد. و در افرادی که در مرحله مزمن ،بیماری تشخیص داده شوند، برای جلوگیری از آسیب کبد و درمان، باید داروهای ضد رتروویروسی به‌طور منظم استفاده شوند‌‌.(۱)

  1. تفاوت هپاتیت آ و ب چیست؟

عفونت هپاتیت آ برخلاف هپاتیت ب از راه دستگاه گوارش و در اثر تماس با وسایل آلوده منتقل می‌شود. و تقریباً در صد درصد موارد در مرحله حاد بیماری درمان می‌شود و اصلا مرحله مزمن بیماری ندارد. ( اغلب خطرناک نیست )

هپاتیت ب از  تماس مستقیم  غشای مخاطی آسیب‌دیده با خون افراد آلوده و رابطه جنسی منتقل می‌شود و در صورت عدم تشخیص و کنترل بیماری، در برخی مواد تبدیل به عفونت مزمن می‌شود. ( اغلب خطرناک است )

  1. احتمال اینکه هپاتیت ب، به فرم مزمن تبدیل شود، چقدر است ؟

احتمال ابتلا به فرم مزمن هپاتیت ب، در بیشتر موارد بستگی به سنی دارد که فرد به این بیماری مبتلا شده‌ است، در نوزادان تازه متولد شده در صورت ابتلا به ویروس هپاتیت از طریق مادر، در بیشتر از ۹۰ درصد موارد در صورت عدم تشخیص بیماری، عفونت وارد مرحله مزمن می شود. این احتمال در کودکان یک تا پنج سال  ۲۵ تا ۵۰ درصد است  و در کودکان بالای پنج سال، ۶ تا ۱۰ درصد عفونت‌های حاد به فرم مزمن بیماری هپاتیت ب تبدیل می‌شوند.

  1. افراد نگران از ابتلا به ویروس هپاتیت ب باید چه اقداماتی انجام دهند ؟

علایم بیماری هپاتیت ب ۶ هفته تا ۶ ماه و  در بیشتر موارد تا سه ماه بعد از ابتلا به بیماری ظاهر نمی‌شود، این علایم غیر اختصاصی هستند و تنها راه تشخیص قطعی بیماری انجام آزمایش هپاتیت بی است.

هیج آزمایشی نمی‌تواند بیماری هپاتیت ب را به محض ابتلا به ویروس تشخیص دهد و افراد فقط می‌توانند در ۲۴ ساعت اول از احتمال ابتلا به ویروس هپاتیت ب برای جلوگیری از انتقال بیماری واکسن HBIG را تزریق کنند تا احتمال ابتلا به ویروس به حداقل برسد.(۲)

  1. چه افرادی بیشتر در خطر ابتلا به هپاتیت ب هستند ؟

  • نوزادان متولد از مادران مبتلا به هپاتیت ب
  • افرادی که برای تزریق مواد مخدر یا دارو از سرنگ و یا تجهیزات پزشکی مشترک استفاده می‌کنند.
  • شرکای جنسی افراد مبتلا به هپاتیت ب و یا افرادی با روابط جنسی پر خطر و محافظت نشده‌ با شرکای جنسی متعدد اگر در حین رابطه جنسی از کاندوم لاتکس یا پلی اورتان استفاده نکنند در معرض ابتلا به ویروس هپاتیت ب هستند .
  • مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند.
  • خانواده افراد مبتلا به هپاتیت B، به خصوص اگر از تیغ، مسواک یا ناخن گیر مشترک استفاده می‌کنند.
  • کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و درمانی که با خون سرکار دارند.
  • بیماران همودیالیزی
  • افرادی که به مناطقی از جهان که هپاتیت B شایع است، آنها سفر می‌کنند.
  • افراد مبتلا به دیابت، هپاتیت سی یا اچ‌ای‌وی
  1. هپاتیت ب چه مشکلاتی برای انسان ایجاد می‌کند؟

بیماری هپاتیت ب در مرحله حاد، به ندرت باعث نارسایی کبد می‌شود، اما در مرحله مزمن بیماری احتمال سیروز کبد، مشکلات کبدی و ابتلای به سرطان کبد نسبت به مرحله حاد بسیار بیشتر است.

در بعضی از افراد ممکن است بیماری در مرحله حاد بهبود یابد،  و با گذشت چندین سال ، بیماری مجدد فعال شود در این موارد احتمال آسیب و سیروز  کبدی بیشتر  خواهد شد.(۳)

پرسش و پاسخ هپاتیت ب و تزریق واکسن

  1. چه کسانی نباید واکسن هپاتیت ب دریافت کنند؟

افرادی که به واکسن‌های تک آنتی‌ژن در دوز‌های اول یا دوم واکنش آلرژیک داشته باشند  نباید تزریق واکسن را ادامه دهند. در افرادی که به واکسن‌های ترکیبی واکنش آلرژیک داشته باشند باید برای تزریق دوز‌های بعدی از واکسن‌های تک آنتی‌ژن‌ استفاده کنند.

  1. آیا تزریق دوره‌های واکسن هپاتیت ب می تواند از شرکت‌های سازنده متفاوت باشد؟

بله ، واکسن‌های هپاتیت ب  به صورت قسمتی از  ساختار ویروس هپاتیت ب به صورت تک آنتی‌ژنی و یا ترکیبی در دسترس است و در سه دوز  و در یک دوره ۶ ماه تزریق می‌شود. تزریق واکسن در دوران بارداری و شیردهی منعی ندارد.(۱)

  1. آزمایش HBS Ab بعد از تزریق واکسن به چه منظور انجام می‌شود؟

نتیجه این آزمایش‌ نشان می‌دهد که آیا واکسن تزریقی موثر بوده است و آیا افراد برعلیه ویروس هپاتیت ب مصون شده اند یا خیر. به طور کلی نتیجه آزمایش بیشتر 10 mIU/mL  نشان‌دهنده مصونیت افراد در برابر ویروس‌ هپاتیت ب است، در افرادی که این عدد کمتر از 10 باشد نیاز به تزریق دوز یادآور دارند. افراد مبتلا به بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و یا

تحقیقات نشان می‌دهد واکسن هپاتیت می‌تواند تا ۳۰ سال افراد را در برابر ویروس‌ هپاتیت ب محافظت کند (۱)(۴)

12- کیت خودارزیابی هپاتیت ب چیست ؟

کیت هپاتیت بی وسیله‌ای است که می‌توانید خودتان آزمایش هپاتیت بی خود را انجام دهید.

اگر شما نیز سوالی درباره‌ی هپاتیت بی دارید می‌توانید در قسمت دیدگاه‌های آن را مطرح کنید.

منابع:

  1. https://www.cdc.gov/hepatitis/hbv/hbvfaq.htm
  2. https://www.thebodypro.com/article/basic-questions-answers-hepatitis-b
  3. https://medlineplus.gov/hepatitisb.html
  4. https://www.healthline.com/health/hepatitis-b#treatments

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 1 میانگین: 5]

4 نظر در “پرسش و پاسخ هپاتیت ب

  1. پرسشگر گفت:

    سلام .اگر دست فرد الوده به ویروس هپاتیت یا لباسش الوده به خون یا مایعات بدنش باشد فقط با شستن با اب الودگی برطرف میشود؟ واگر با همین دست الوده با شخصی دست دهد به او منتقل میکند؟یا اگر اب دهان او با ظروف برخورد کند باعث الودگی بقیه میشود ؟ایا لازم است مدام دست و صورت یا لباسهای خود را ضدعفونی کند؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      اگر خون مشهود باشه بله باید با ماده شوینده شسته بشه.
      اگر آلودگی واضح نیست (یعنی خون و ترشحات جنسی) نگران نباشید و نیازی نیست همیشه ضدعفونی کنید.

  2. ناشناس گفت:

    سلام وقتتون بخیر هپاتیت ایا از طریق رابطه اورال انتقال پیدا می کنه یا نه؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      بله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *