ایدز

آزمایش ایدز در طب کار

آزمایش ایدز در طب کار

آزمایش ایدز در طب کار

استدلال‌های موافق و مخالف زیادی برای انجام آزمایش ایدز در روند کار و استخدام وجود دارد، با این حال در هرصورت، امروزه آزمایش ایدز در طب کار برای مشاغل خاصی درخواست می‌شود. مشاغلی که احتمال انتقال ویروس ایدز به دیگران با توجه به مخاطرات شغلی آن وجود دارد. شغل‌هایی مانند پرسنل بهداشت و درمان، آرایشگران و …

بطور کلی، طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت، آموزش، مشاوره و انجام آزمایش‌های ایدز باید بصورت محرمانه و بدون اجبار فرد انجام گیرد. با این حال در بعضی از مشاغل چون بحث سلامت سایر مردم و نه فقط آن شخص مطرح است، آزمایش ایدز در طب کار درخواست می‌شود. سایر افراد نیز می‌توانند آزمایش اچ‌ای‌وی را در مراکز مشاوره‌ی بیماری‌های رفتاری یا با کیت خودارزیابی ایدز بصورت داوطلبانه انجام دهند.

مقاله مرتبط:انتقال ایدز از طریق خراش پوست

درباره‌ی آزمایش ایدز

آزمایش ایدز در طب کار معمولا با روش الایزا انجام می‌شود. در این آزمایش نیاز به ناشتایی ندارد ( البته صبح آزمایش کله پاچه دیگه نخورده باشید!! ) و ابتلای فرد از یک ماه به قبل را نشان می‌دهد ( یعنی اگر فرد چند روز قبل از انجام آزمایش مبتلا شده باشد، در آزمایش مشخص نمی‌شود. )

آزمایش ایدز با علامت HIV Ab یا HIV Ab/P24 در برگه نسخه آزمایش (درخواست) و برگه جواب آزمایش نوشته می‌شود. اگر آزمایشگاه در جواب، Non Reactive یا Negative یا عدد بین 0 تا 1 در قسمت Results گزارش کند، یعنی فرد به ایدز و ویروس عامل آن یعنی اچ آی وی مبتلا نیست.

اگر در جواب آزمایش ایدز طب کار عبارت Reactive یا Positive یا عددی بیش از 1 نوشته شده باشد یعنی فرد به احتمال زیاد به ویروس نقص سیستم ایمنی بدن (HIV) مبتلا است. با این حال باید توجه کرد که، با یکبار آزمایش ایدز نمی‌توان بصورت قطعی نسبت به ابتلای فرد نظر داد و آزمایش باید تکرار شود.

اگر جواب مثبت شود

درصورت مثبت بودن جواب آزمایش ایدز طب کار، پزشک طب کار فرد را برای پیگیری درمان و مشاوره به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شهر خود ارجاع می‌دهد. در این مراکز درمان و مشاوره برای مبتلایان کاملا رایگان است. فرد با مصرف دارو می‌تواند تعداد این ویروس در خون خود را به صفر برساند. ادامه کار فرد نیز بستگی به نوع شغل فرد و موفقیت درمان وی دارد.

طبق گزارش و تخمین سازمان بهداشت جهانی ( WHO )، بیش از ۵ میلیون نفر از مبتلایان در سراسر جهان از وضعیت ابتلای خود به ایدز آگاه نیستند. بیشتر این افراد مربوط به جمعیت‌های کلیدی از جمله مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند، افرادی که از سرنگ مشترک استفاده می‌کنند، کارگران جنسی، افراد تراجنسیتی، زندانیان و سایر افراد محبوس در محیط‌های بسته، هستند.(۳) با این حال طبیعی است که هرفردی که به نوعی احتمال ابتلای وی به ایدز بدلیل خونریزی، زخم و… باشد و با مردم سرکار داشته باشد نیز از نظر ابتلا یا عدم ابتلا به این بیمار بررسی شود.

تشخیص زودتر زندگی بهتر

تشخیص بموقع ویروس اچ‌آی‌وی برای درمان و کنترل آن‌ بسیار مهم است. افرادی که زودتر از وضعیت ابتلای خود آگاه می‌شوند، با مصرف منظم داروهای ضدویروسی قدرت سیستم ایمنی بدن خود را حفظ و عمری طولانی مانند افراد عادی را تجربه می‌کنند.(۲) آزمایش ایدز، برای اولین نفری که مفید است، خود فرد است. شما همچنین می‌توانید آزمایش ایدز خود را بصورت محرمانه با کیت خودارزیابی ایدز نیز انجام دهید.

 

منابع:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4126574/
  2. https://www.cdc.gov/hiv/basics/hiv-testing/hiv-self-tests.html
  3. https://www.who.int/news/item/27-07-2022-new-1-dollar-price-for-hiv-self-tests
این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *