ایدز

ایدز سرطان زا است ؟

ایدز سرطان زا است ؟

ایدز سرطان زا است  ؟

طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا به نظر نمی رسد HIV به طور مستقیم باعث سرطان شود، اما با گذشت زمان با تضعیف سیستم ایمنی بدن  افراد مبتلا به HIV را در معرض افزایش خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان قرار می دهد. علاوه بر این، افراد مبتلا به ایدز که به سرطان مبتلا می شوند، بیشتر از افراد سالم احتمال مرگ ناشی از آن سرطان را دارند.

دلایلی تسهیل کننده در سرطان در مبتلایان

  • HIV منجر به التهام مزمن و تضعیف سیستم ایمنی بدن فرد می شود.
  • افراد مبتلا به HIV محتمل تر است که به ویروس های دیگری مانند ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا سایر ویروس ها از جمله ویروس هرپس انسانی 8 (HHV-8) (همچنین به عنوان ویروس هرپس مرتبط با سارکوم کاپوزی (KSHV)، هپاتیت B و C یا ویروس اپشتین بار (EBV) مبتلا باشند که این ویروس ها خود احتمال ابتلا به سرطان را در فرد بیشتر می کند.
  • افراد مبتلا به HIV احتمال بیشتری دارد تنباکو و سیگار مصرف کنند و در این افراد شیوع بیشتری از سوء مصرف مواد مخدر و الکل وجود دارد.(من مترجم و محقق نویسنده این مقاله این موضوع را قبول ندارم. لزوما افراد مبتلا بیشتر سیگاری نیستند.) و اینها خود میتوانند باعث ایجاد سرطان شوند.

امروزه افراد مبتلا به HIV به دلیل وجود درمان های موثر ضد رترو ویروسی ( داروهای ضد ایدز ) طولانی‌تر زندگی می‌کند و همان نوع سرطانی را که معمولاً در افراد مسن  غیر مبتلا دیده می‌شود، مبتلا می شوند. با این سرطان افراد مبتلا اگر دیر تشخیص داده شود درمانی سختتری خواهد داشت به همین دلیل اافراد اچ آی وی مثبت باید بصورت منظم غربالگری های ابتلا به سرطان را انجام دهند تا در صورت ابتلا به سرطان در همان مراحل اولیه تحت درمان قرار گیرند.(1)

سرطانهای شایع در افراد مبتلا به ایدز

احتمال ابتلا افراد مبتلا به ایدز به انواع خاصی از سرطان بسیار بیشتر از افرادی است که به این ویروس آلوده نیستند. اچ آی وی می تواند به گلبول های سفید و سیستم ایمنی آسیب برساند. این آسیب به انواع خاصی از سرطان که سرطان های فرصت طلب نامیده می شوند اجازه رشد و ایجاد را می دهد. این  نوع سرطان ها به قدری در افراد مبتلا به ایدز رخ می دهند که وجود آنها در فرد نشانه ای از ابتلا به ایدز است و به آنها سرطان های تعریف کننده ایدز می گوییم. این چند سرطان شامل کاپوزی سارکوما، لنفوم غیر هوچکین و سرطان دهانه رحم می باشد. سرطان های دیگری نیز در این افراد شیوع بیشتری دارد با این حال در این دسته قرار نمی گیرند و به آنها سرطان های غیر تعریف کننده ایدز می گوییم.

سرطانهای تعریف کننده ایدز

کاپوسی سارکوما ( Kaposi sarcoma )

این نوع سرطان در اثر رشد بی رویه و سرطانی سلول هایی که سطح رگ های خونی و رگ های لنفی را پوشانده اند ایجاد می شود. در ایالات متحده شایع ترین دلیل ایجاد این سرطان کاپوسی سارکوما ویروس هرپس انسانی 8 ( HHV-8 )و ویروس HIV است. HHV-8 در افراد سالم باعث بیماری نمیشود با این حال این ویروس در افراد مبتلا به اچ آی وی میتواند باعث ابتلای بیشتر این افراد به سرطان کاپوسی سارکوما شود.

Kaposi sarcoma باعث ایجاد لکه های مایل به ارغوانی یا قهوه ای تیره روی پوست یا دهان بیمار میشود. این لکه ها ممکن است صاف یا برجسته باشند. ممکن است غدد لنفاوی و سایر اندام ها مانند دستگاه گوارش، ریه ها، کبد و طحال را نیز تحت تاثیر قرار دهد. در برخی موارد، این سرطان می تواند مشکلات جدی را ایجاد و یا باعث مرگ بیمار شود.

لنفوم غیر هوچکین (NHL)

لنفوم غیر هوچکین (NHL) سرطانی است که گلبول‌های سفید خون به نام لنفوسیت‌ها را که بخشی از سیستم ایمنی هستند، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

انواع مختلفی از سرطان لنفوم غیرهوچکین وجود دارد با این حال، انواع خاصی از این نوع سرطان که رشد سریعی نیز دارند در افراد مبتلا به HIV رایجتر اند. لنفوم منتشر سلول B، لنفوم بورکیت و لنفوم سیستم عصبی مرکزی (CNS) در این دسته سرطان ها قرار دارند. همچنین در افراد مبتلا به HIV احتمال بیشتری است که به برخی از انواع لنفومی که با ابتلا به سایر ویروس ها مانند ویروس اپشتین بار مرتبط هستند، مبتلا شوند.

سرطان دهانه رحم

خانم هایی که همزمان، به HIV و HPV مبتلا هستند، نسبت به افراد غیر مبتلا به HIV در معرض خطر بیشتری از ایجاد تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم خود هستند. تغییرات سلولی پیش سرطانی، دهانه رحم در افراد مبتلا به ایدز، سریعتر از حد معمول، به سرطان های تهاجمی یا بدخیم تبدیل می شود. با تزریق واکسن hpv می توان از ابتلا به سرطان های مرتبط با  اچ پی وی پیشگیری کرد.

سرطان های غیر تعریف کننده ایدز

سرطان های دیگری نیز در افراد مبتلا ویروس hiv و بیماری ایدز شایع است که در ادامه به آن اشاره میکنیم.

  • سرطان مقعد
  • لنفوم هوچکین (بیماری هوچکین)
  • سرطان ریه
  • سرطان های دهان و گلو
  • برخی از انواع سرطان پوست
  • سرطان کبد

ابتلا به برخی از این سرطان ها با ویروس های مختلف دیگری چون اچ پی وی، هپاتیت بی و سی مرتبط هستند. این ویروس ها می توانند در افراد مبتلا به HIV و بدون اچ آی وی باعث ایجاد سرطان شوند. اما این خطر برای افراد مبتلا به HIV بیشتر است زیرا سیستم ایمنی آنها نسبت به سایرین ضعیف تر است. به عنوان مثال، سرطانهای مقعد و برخی از سرطان های دهان و گلو با عفونت HPV (همان ویروسی که باعث سرطان دهانه رحم می شود) مرتبط هستند. سرطان کبد در افراد مبتلا به ویروس های هپاتیت B یا C شایع تر است. لنفوم هوچکین اغلب با ویروس EBV همراه است.

خطر بیشتر برخی از سرطان ها در افراد مبتلا به ایدز، تا حدی ممکن است، به دلیل سایر عوامل ایجاد کننده سرطان مانند سیگار باشد با این حال سرطان ریه یکی از شایع ترین سرطان ها در افراد مبتلا است و این افزایش تنها به دلیل مصرف سیگار قابل توضیح نیست.

درمان سرطان در افراد مبتلا به ایدز

افراد مبتلا به ایدز که به سرطان مبتلا می شوند، باید درمان سرطانی مشابه افراد غیر مبتلا به HIV داشته باشند. درمان سرطان بر اساس نوع و مرحله (وسعت) آن است. بسیار مهم است که بیمار ایدزی، در حین دریافت درمان های سرطان، داروهای ضد ایدز خود را ادامه دهند. داروهای ایدز به بسیاری از افراد مبتلا اجازه می دهد تا دوزهای کامل شیمی درمانی و سایر درمان های استاندارد سرطان خود را دریافت کنند. این افراد ممکن است برای تقویت بیشتر بدنشان در طول درمان سرطان به مراقبت های پزشکی و داروهای دیگری نیز نیاز داشته باشند.

به دلیل تداخلات دارویی درمان همزمان HIV و سرطان میتواند پیچیده باشد، بنابراین بسیار مهم است که متخصص سرطان ( انکولوژیست ) و متخصص HIV با هم همکاری نزدیکی در درمان بیمار داشته باشند.(1)

منابع:

  1. https://www.cancer.org/cancer/risk-prevention/infections/hiv-infection-aids/hiv-aids-and-cancer.html

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *