ایدز

آزمایش crp و ایدز

آزمایش crp و ایدز

آزمایش crp و ایدز

آزمایش سی آر پی آزمایش خونی است که در آن ماده ای به نام پروتئین واکنشی سی اندازه گیری می شود. این پروتئین در شرایط التهابی و همچنین عفونت های مختلف و … در بدن افزایش می یابد. با این کاربرد، این سوال پیش می آید که آیا بین آزمایش crp و ایدز و تشخیص ابتلا به ویروس HIV ارتباطی وجود دارد یا خیر؟ آیا افزایش یا کاهش CRP دلیلی بر ابتلا یا عدم ابتلا به ایدز است؟ در این مطلب به پاسخ این موارد میپردازیم.

سی آر پی چیست ؟

زمانی که به دلیل ایجاد هر بیماری، عفونت میکروبی، ویروسی یا آسیبی مانند زخم یا گزش حشرات و … در جایی از بدن آسیبی ایجاد شود، گلبول های سفید موادی را بعنوان زنگ هشدار، در خون ترشح میکنند که به آنها سایتوکاین میگوییم. سایتوکاین ها انواع مختلفی دارند و پس از ترشح روی کبد ما تاثیر گذاشته و باعث ترشح پروتئین CRP از کبد میشوند. CRP با کمک اجزای دیگری از سیستم ایمنی باعث کمک به خنثی شدن عوامل بیماری در بدن می شود. هنگامی که این پروتئین در بدن افزایش میباید به این معنی است که مشکلی در بدن وجود دارد با این حال محل و دلیل آن را مشخص نمیکند. (3)

کمی درباره ی آزمایش crp

آزمایش CRP با نمونه خون انجام می شود و انجام آن نیاز به ناشتایی ندارد. جواب این آزمایش بصورت کیفی یا کمی گزارش می شود. در جواب کیفی CRP بصورت عبارتهایی چون +Negative، 1+ ، 2+ ، 3+ و 4+ گزارش می شود. Negative به معنی منفی و عدم افزایش سطح آن در بدن است. هرچه غلظت این ماده در خون بیشتر شود به 4+ جواب نزدیکتر می شود. در جواب بصورت کمی، عددی در قسمت نتایج گزارش می شود که هرچه بیشتر باشد به این معنی است که crp در خون فرد بیشتر بوده است.

کمی درباره ی ایدز

ایدز بیماری است که به دلیل ابتلا به ویروس اچ آی وی ایجاد می شود. ابتلا به این ویروس سه مرحله اصلی دارد. مرحله حاد که چند هفته اول را شامل میشود. مرحله دوم، دوره نهفتگی است که بعد از چند هفته اول تا دو سال و حتی تا 15 سال طول می کشد. در دوره نهفتگی فرد کاملا بی علامت و سالم است. و  مرحله سوم بیماری یعنی مرحله پیشرفته که به آن بیماری ایدز می گوییم. در این مرحله علائم بسیار شدیدی در فرد بروز پیدا می کند.

HIV در ابتدای ورود به بدن به سرعت شروع به تکثیر میکند ( مرحله حاد ) پس از این دوره سرعت تکثیر و تعداد آن در خون کاهش می یابد و بدن و ویروس در جنگی فرسایشی با یکدیگر قرار می گیرند. فرد در دوره کمون، کاملا سالم بنظر میرسد. به همین دلیل براحتی میتوانند باعث ابتلای سایرین به این ویروس شوند.(2)

آزمایش crp و ایدز

در افراد مبتلا به HIV ممکن است سطح آزمایش crp افزایش یابد با این حال این افزایش در همه مبتلایان رخ نمیدهد. همچنین این افزایش CRP ممکن است به دلایل دیگری بجز ایدز ایجاد شده باشد. در مطالعه ای که بر روی نتایج آزمایش CRP هفتاد هزار نفر صورت گرفت سطح افزایش یافته سی آر پی در 59 درصد افراد مبتلا به ایدز مشاهده شد (7100 نفر مبتلا) در حال که این افزایش در افراد غیرمبتلا در 39 درصد گزارش شد. در این مطالعه در 41 درصد از مبتلایان به HIV ، افزایش سطح در آزمایش CRP مشاهده نشد، به همین دلایل نمیتوان افزایش یا کاهش سطح این پروتیئن را مبنایی بر تشخیص افراد به ایدز قرار داد.(4)

به زبان ساده تر اگر شما شاهد افزایش CRP در جواب آزمایش خود هستید یعنی جواب آزمایش شما 1+ تا 4+ گزارش شده است و یا عددی بالای 6 است نگران ابتلای خود به ایدز نباشید. این افزایش به هر دلیل دیگری بجز ایدز مانند ابتلا به سرماخوردگی میتواند باشد. اگر سطح CRP شما نیز منفی یا پایین است این نیز دلیلی بر عدم ابتلای شما به ایدز نیست. همانطور که در بالاتر اشاره کردیم در 41 درصد از مبتلایان به ایدز در مرحله کمون و مرحله نهفتگی افزایش CRP مشاهده نمیشود.(1)

راه تشخیص ایدز چیست ؟

تنها راه تشخیص قطعی ابتلا به ایدز انجام آزمایش ایدز است. این بیماری بر مبنای علائم ظاهری و همچنین سایر آزمایش ها قابل تشخیص نیست. آزمایش ایدز با روش هایی چون انجام آن در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری، کیت خودارزیابی ایدز و در آزمایشگاه های تشخیص طبی قابل تشخیص است.

منابع:

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 2 میانگین: 3.5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *