ایدز

ازمایش ایدز بدون نسخه

آزمایش ایدز بدون نسخه پزشک

ازمایش ایدز بدون نسخه

فردی که به ویروس نقص سیستم ایمنی یعنی اچ آی وی مبتلا می شود درصورت عدم تشخیص و درمان دچار عوارض بسیار شدید و در نهایت مرگ خواهد شد. از طرفی با توجه اینکه در ابتدای کشف ویروس HIV تصور دانشمندان بر این بود که این بیماری تنها از راه جنسی بخصوص در مردان هم نجس گرا منتقل می شود نوعی حس تابو و ننگ نسبت به این بیماران در اذهان عموم مردم دنیا ایجاد شد. به همین دلیل در جوامع مختلف هنوز نیز ایدز بعنوان تابو و موضوعی که نمیتوان راحت درباره ی آن صحبت کرد مطرح است. این موضوع و همچنین وقت و هزینه گیر بودن مراجعه به پزشک و ثبت نسخه باعث می شود که افراد زیادی بخواهند آزمایش ایدز را بدون نسخه و ثبت در سامانه های بیمه انجام دهند که در ادامه به آموزش این موضوع می پردازیم.

ازمایش ایدز بدون نسخه

برای انجام آزمایش ایدز بدون نسخه میتوانید به همه آزمایشگاه های تشخیص طبی خصوصی و دولتی مراجعه و با درخواست شخصی خود این آزمایش را انجام دهید. مدرک لازم برای این آزمایش برای انجام بصورت بدون نسخه کارت ملی یا هر کارت شناسایی معتبر دیگر مانند گواهینامه است. آزمایش ایدز نیاز به ناشتایی ندارد. ساعات پذیرش آزمایشگاه ها در آزمایشگاه های دولتی تا 11 صبح و در  آزمایشگاه های خصوصی معمولا تا شش عصر هست.

یکی دیگر از روش های انجام آزمایش ایدز بدون نسخه مراجعه به مراکز تست ایدز رایگان در شهرتان است . در این مراکز اغلب کارت ملی درخواست نمی شود با این حال در اکثر مراکز نام و نام خانوادگی و شماره تماس گرفته می شود. ساعات کار این مراکز ساعات اداری از 7 صبح تا 13:30 میباشد.

روش دیگر استفاده از کیت تشخیص ایدز است. در این روش خودتان بصورت محرمانه میتوانید در خانه یا محل کار در هر ساعت از شبانه روز، آزمایش ایدز خود را انجام دهید. نحوه کار با کیت خود ارزیابی ایدز ساده است. مانند دستگاه قند خون یک تا دو قطره خون داخل دستگاه میریزید و 15 دقیقه صبر میکنید. تشکیل یک خط به معنی عدم ابتلا و تشکیل دو خط به معنی ابتلای فرد می باشد.

زمان مناسب آزمایش ایدز

پس از ورود hiv  به بدن مدتی طول می کشد که این ویروس در آزمایش ایدز قابل تشخیص باشد. به این دوره زمانی دوره پنجره ابتلا به ایدز می گوییم. یعنی اگر بعنوان مثال حجامتی داشته اید که موارد بهداشتی در آن رعایت نشده است و از یک کاپ حجامت برای دو نفر استفاده کرده است باید مدتی صبر کنید  و سپس آزمایش ایدز خود را انجام دهید. بطور کلی دوره پنجره ایدز با توجه به تکنیک آزمایش و بدن فرد بین 2 هفته تا شش ماه است با این حال زمانی که قصد انجام  این آزمایش را دارید اجازه دهید حداقل یک ماه بگذرد.(1)

منابع:

1- https://www.cdc.gov/hiv/basics/testing.html

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *