ایدز

ایدز در کدام کشور بیشتر است ؟

ایدز در کدام کشور بیشتر است ؟

ایدز در کدام کشور بیشتر است  ؟

نرخ HIV و میزان شیوع ایدز در کشورهای مختلف دنیا، به طور گسترده ای متفاوت است. به طوری که در برخی از مناطق شیوع بسیار بالاتری نسبت به سایرین دارد. اسواتینی با 19.58 درصد بالاترین میزان HIV را در بین کشورها دارد و پس از آن لسوتو با 18.72 درصد قرار دارد. کشورهای دیگر با نرخ قابل توجه HIV عبارتند از بوتسوانا (15.75%)، آفریقای جنوبی (14.75%) و نامیبیا (8.9%) است. در ادامه بیشتر به پاسخ سوال ایدز در کدام کشور بیشتر است  ؟ میپردازیم و ده کشوری که بیشترین شیوع این بیماری را دارند و جایگاه ایران در این لیست را بیان می کنیم.

پنج کشور اول با بیشترین شیوع ایدز عمدتاً در جنوب آفریقا واقع شده‌اند که سال‌ها است به شدت تحت تأثیر اپیدمی HIV/AIDS قرار گرفته اند. عوامل موثر در شیوع بالا ایدز در این کشورها عبارتند از: دسترسی محدود به مراقبت های بهداشتی، عدم آگاهی و آموزش مردم این کشورها، نابرابری های اجتماعی-اقتصادی و عوامل فرهنگی موجود در این کشورها

بیماری ایدز به این کشورها آسیب قابل توجهی را وارد کرده است و منجر به افزایش نرخ مرگ و میر، فشار بسیار بر سیستم سیستم بهداشت و درمان، ایجاد فشار و چالش های اجتماعی و اقتصادی و… شده است. تلاش ها برای مبارزه با HIV/AIDS در این مناطق بر پیشگیری، آموزش عموم مردم، بهبود دسترسی به درمان و مراقبت و کاهش انگ و تبعیض مرتبط با این بیماری در این کشورها متمرکز شده است .

5 کشور اول

اولین کشور در این لیست، اسواتینی است که بالاترین میزان HIV را دارد و شیوع آن 19.58٪ است. این کشور در جنوب قاره آفریقا قرار دارد و جمعیتی در حدود یک میلیون نفر دارد که از این تعداد 200 هزار نفر از آنها مبتلا به HIV هستند.

لسوتو دومین کشوری است که بالاترین میزان اچ آی وی را با شیوع 18.72 درصد گزارش کرده است. این کشور نیز یکی از جنوبی ترین کشورهای جنوب قاره آفریقا است. جمعیتی در حدود دو میلیون نفر دارد که حدود 374 هزار نفر از این کشور مبتلا به اچ آی وی هستند.

بوتسوانا با شیوع HIV 15.75 درصد در رتبه سوم قرار دارد در حالی که آفریقای جنوبی شیوع HIV را 14.75 درصد گزارش کرده است. نامیبیا با شیوع 8.9 درصد، پنجمین کشور با بالاترین میزان HIV است.

کشور پنجم تا دهم شیوع بیماری ایدز

زیمبابوه ششمین کشور با بالاترین نرخ HIV با شیوع 8.7 درصد است. موزامبیک شیوع HIV 8.21 درصد و زامبیا شیوع HIV 6.9 درصد گزارش کرده است. مالاوی نهمین کشور با بالاترین میزان HIV با شیوع 5.69 درصد است. در نهایت، گینه استوایی فهرست ده کشور برتر با بالاترین نرخ HIV را با شیوع 5.18 درصد به پایان می رساند.

ده کشور با بالاترین نرخ HIV عبارتند از:

  1. اسواتینی – 19.58٪
  2. لسوتو – 18.72٪
  3. بوتسوانا – 15.75٪
  4. آفریقای جنوبی – 14.75٪
  5. نامیبیا – 8.9٪
  6. زیمبابوه – 8.7٪
  7. موزامبیک – 8.21٪
  8. زامبیا – 6.9٪
  9. مالاوی – 5.69٪
  10. گینه استوایی – 5.18٪

ایران در لیست میزان شیوع ایدز  با درصد شیوع 0.3 درصد در سطح دنیا در رتبه 155 قرار دارد.

منابع:

  1. https://wisevoter.com/country-rankings/hiv-rates-by-country/

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *