ایدز

خارش از علائم ایدز

خارش از علائم ایدز

HIV (human immunodeficiency virus) ویروسی است که به سیستم ایمنی آسیب زده و باعث کاهش توانایی بدن در مقابله با انواع بیماری و عفونت­ها می­شود. در صورتی­که این وضعیت درمان نشود، سلول­های بیشتری را درگیر کرده و درنهایت ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی را به وجود می‌آورد.

یکی از علائم این بیماری، مشکلات پوستی است که در اغلب افراد آلوده به ویروس HIV در مرحله اولیه و مرحله کشنده دیده می‌شود. با توجه به مطالعات UC San Diego Health، 90% از افراد مبتلا به ایدز، علائم و ضایعات پوستی را در برخی از مراحل بیماری خود تجربه می‌کنند (۱).

ضایعات پوستی خارش‌دار در افراد HIVمثبت می‌تواند با سرکوب سیستم ایمنی توسط ویروس، عوارض داروهای ضدرتروویروسی، عفونت‌های فرصت‌طلب، سرطان و سایر بیماری‌ها مرتبط باشد. اکثر این ضایعات در صورت تشخیص صحیح، قابل درمان هستند (۲).

مقاله مرتبط:رابطه جنسی پرخطر چیست؟

دلایل خارش پوست در بیماران اچ ای وی مثبت

این ضایعات معمولا در طول دو ماه اول از شروع عفونت‌ اچ‌ای‌وی و به دنبال آسیب دیدن سیستم ایمنی ایجاد می‌شوند. خارش پوست در این مرحله معمولا همراه با علائمی شبیه به بیماری آنفولانزا می‌باشد.

اغلب، جوش‌های کمی برجسته روی پوست سینه، کمر، صورت و گاهی روی دست و پا  به رنگ قرمز در افراد با پوست روشن یا بنفش در افراد با پوست تیره ظاهر می‌شود. این خارش معمولاً با بهبود علائم شبه آنفلوانزا و بهبود سیستم ایمنی، برطرف می‌شود.

گاهی خارش گفته‌شده از عوارض جانبی داروهای مورد استفاده در درمان بیماری ایدز است که سه دسته اصلی آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مهارکننده های ترانس کریپتاز معکوس غیر نوکلئوزیدی (NNRTIs)
  • مهارکننده های نوکلئوزیدی ترانس کریپتاز معکوس (NRTI)
  • و مهارکننده های پروتئاز (PIs)

این خارش‌های پوستی در حدود 15 تا 20٪ از افراد دیده شده و معمولاً  عوارض خفیفی هستند که با عادت کردن بدن به دارو از بین می‌روند (۳).

عفونت های باکتریایی، قارچی یا ویروسی در برخی از افراد  مبتلا به ایدز درمان نشده می‌تواند باعث خارش و علائم ایدز در افراد مبتلا شوند، شامل:

  • کچلی: نوعی عفونت قارچی است که باعث خارش، پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست می‌شود. یکی از علائم شایع در بیماران مبتلا به ایدز می‌باشد.
  • ایمپتیگو: عفونت باکتریایی پوستی است که با آسیب به فولیکول‌های پوست، باعث ایجاد آبسه، ضایعات قرمز رنگ پوسته‌‌دار  و خارش در پوست می‌شود.
  • فتودرماتیت: یک بیماری پوستی شایع در بیماران اچ‌ای‌وی مثبت است که پوست افراد بعد از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، تیره شده و دچار خارش می‌شود. این نوع خارش در افراد HIVمثبت با پوست تیره‌ بیشتر دیده می‌شود (۴).
  • درماتیت سبورئیک: از شایع ترین بیماری‌های پوستی مرتبط با بیماری ایدز است. این بیماری در بیش از 80 درصد از افراد مبتلا به مرحله کشنده و پیشرفته بیماری ایدز دیده می‌شود.
  • درماتیت سبورئیک باعث التهاب پوست سر، صورت، بالاتنه و قسمت بالای کمر می‌شود. اغلب قسمت‌های چرب پوست را با پوسته‌های قرمز ، زرد و خارش تحت تأثیر قرار می‌دهد. در موارد شدید، درماتیت سبورئیک می‌تواند باعث ایجاد جوش های پوسته پوسته در اطراف صورت و پشت گوش، بینی، ابروها، قفسه سینه، قسمت بالایی پشت، زیر بغل و داخل گوش شود. اگرچه علت این عارضه در افراد مبتلا به ایدز به طور واضح مشخص نیست اما این بیماری مسری نمی‌باشد (۵).

تشخیصص بیماری اچ ای وی

علایم عفونت اچ‌ای‌وی غیر اختصاصی هستند و تنها راه تشخیص بیماری ایدز انجام آزمایش است. انجام به‌موقع آزمایش اچ‌ای‌وی و به دنبال آن درمان مناسب، از پیشرفت و تکثیر ویروس جلوگیری می‌کند. با مصرف منظم داروهای کنترل کننده بیماری، فرد هیچگاه مرحله آخر و کشنده بیماری ایدز را تجربه نمی‌کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) توصیه می‌کند با توجه به غیر اختصاصی بودن علایم بیماری ایدز،  تمام افراد ۱۳ تا ۶۴ سال یک بار آزمایش اچ‌ای‌وی را انجام دهند.

نویسنده : محسن باقری کارشناس علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی با 14 سال سابقه کار در آزمایشگاه تشخیص طبی مراکز بهداشت
ویراستار و تایید علمی : دکتر الهه زارع راد (دکتری حرفه‌ای داروسازی دانشگاه تهران)

منابع:

https://www.webmd.com/hiv-aids/hiv-rash-causes-and-treatments
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11367452/
https://www.healthline.com/health/hiv-rash-symptoms-treatments
https://www.aidsmap.com/about-hiv/skin-problems-and-hiv
https://www.verywellhealth.com/what-does-an-hiv-rash-look-like-49572
https://www.cdc.gov/hiv/clinicians/screening/index.html

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

یک نظر در “خارش از علائم ایدز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *