ایدز

آیا کسانی که بیماری ایدز دارند می‌میرند؟

احتمال مرگ کسانی که بیماری ایدز دارند

 در جواب سوال آیا کسانی که بیماری ایدز دارند می‌میرند؟ باید گفت که پس از گذشت سال‌ها، بیماری ایدز همچنان یک مشکل بزرگ برای سازمان بهداشت جهانی (WHO) است. تاکنون بیش از ۴۰ میلیون نفر در سراسر جهان در اثر عوارض بیماری ایدز جان خود را از دست داده ‌و تا پایان سال ۲۰۲۱ بیش از ۳۸ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به عفونت‌ اچ‌ای‌وی شده‌اند.

 کسانی که ایدز دارند می‌میرند؟!

در حال حاضر هیچ دارو یا واکسنی که بتواند به‌طور قطعی تمام مبتلایان به ایدز درجامعه را درمان کند، وجود ندارد. اما با افزایش آگاهی جوامع و دسترسی به تجهیزات پیشگیری، روش‌های تشخیصی دقیق، درمان کنترلی بیماری ایدز و درمان عفونت‌های فرصت‌طلب در افراد HIVمثبت، این بیماری قابل کنترل است.

مبتلایان به بیماری ایدز با مصرف منظم داروهای ضد رتروویروسی مانند افراد عادی، یک زندگی طولانی و سالم را تجربه می‌کنند (۱). طبق مطالعات انجام شده، افرادی که به سرعت و قبل از تضعیف سیستم ایمنی، برای تشخیص ویروس اچ‌آی‌وی اقدام کرده و دسترسی خوبی به مراقبت‌های بهداشتی دارند، می‌توانند با رعایت درمان رتروویروسی، امید به زندگی مشابه با افراد سالم داشته باشند (2).

آیا در جمعیت مردان، کسانی که بیماری ایدز دارند می‌میرند؟

مقاله مرتبط:ایدز بدون درمان چند سال طول می‌کشد؟

با وجود تعداد بیشتر زنان مبتلا به ایدز نسبت به مردان، مرگ و میر وابسته به بیماری ایدز در جمعیت مردان مبتلا بیشتر است. طبق پژوهش‌های انجام شده مردان مبتلا به ایدز کمتر و دیرتر برای تشخیص ویروس اچ‌آی‌وی اقدام می‌کنند و همچنین پایبندی زنان به درمان‌های دارویی ایدز بیشتر است.

در جمعیت زنان قبل از بارداری و در دوران بارداری آزمایش ایدز برای جلوگیری از انتقال ویروس اچ‌آی‌وی به نوزادان انجام می‌شود و باعث می‌شود اولویت مراقبت‌های بهداشتی در زنان بیشتر از مردان باشد (۳). مردان مبتلا که مواد مخدر استفاده می‌کنند بیشتر در معرض بیماری‌های میکروبی مانند هپاتیت Bو C قرار داشته و میزان مرگ و میر وابسته به بیماری ایدز در آنان بیشتر است.

آیا کسانی که داروهای ضد رتروویروسی استفاده می‌کنند و بیماری ایدز دارند می‌میرند؟

داروهای ضد رتروویروسی مانع از پیشرفت بیماری ایدز می‌شوند و امید به زندگی را در افراد مبتلا بیشتر می‌کنند، اما در برخی افراد وجود شرایط خاصی باعث کاهش سطح اثر بخشی داروها می‌شود.

  1. تشخیص به‌موقع: اگر بیماری ایدز در ماه‌های اول بیماری و  قبل از ضعیف شدن سیستم ایمنی تشخیص داده شود، میزان اثربخشی درمان بیشتر است. درواقع می‌توان تعداد ویروس را در در سال اول پایبندی به داروهای ضد رتروویروسی، به کمترین حد قابل تشخیص رساند. این افراد در چشم‌انداز بلند مدت امید به زندگی خوبی خواهند داشت.
  2. شرایط سلامتی افراد: امید به زندگی در افرادی که علاوه بر بیماری ایدز، دچار بیماری‌های قلبی، کبد یا سرطان هستند کمتر خواهد بود.
  3. بیماری‌های زمینه‌ای و ژنتیکی در اشخاص می‌تواند با تاثیر بر سیستم ایمنی، امید به زندگی را کاهش دهد.
  4. شرایط اجتماعی – اقتصادی، روانی ، عاطفی  و سبک زندگی افراد از نظر رژیم غذایی، مصرف سیگار، الکل و ورزش کردن در امید به زندگی و نرخ مرگ و میر افراد مبتلا به ایدز نقش مهمی دارد (۲).

طبق پروتکل های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، توصیه می‌شود تمام افراد ۱۳ تا ۶۴ سال حداقل یک بار آزمایش اچ‌آی‌وی انجام دهند. همچنین این مرکز توصیه می‌کند افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی هستند به‌طور منظم هر سه تا شش ماه یکبار آزمایش اچ‌ای‌وی انجام دهند (۴).

منلبع:

(۱)https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/hiv-aids

(۲)https://www.aidsmap.com/about-hiv/life-expectancy-people-living-hiv

(۳)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4454403/

(۴)https://www.cdc.gov/hiv/testing/index.html

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

یک نظر در “آیا کسانی که بیماری ایدز دارند می‌میرند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *