ایدز

انتقال ایدز از طریق تیغ

انتقال ایدز از طریق تیغ

HIV نوعی رتروویروس است که سلول‌های سیستم ایمنی بدن انسان، عمدتا سلول‌های T CD4 و ماکروفاژها که اجزای کلیدی سیستم ایمنی هستند، را آلوده کرده و عملکرد آن‌ها را تخریب یا مختل می‌کند. بیماری در صورت پیشرفت به ایدز پیشروی می‌­کند. افراد مبتلا به ایدز، سیستم‌ایمنی بسیار ضعیفی داشته و دربرابر طیف وسیعی از عفونت‌ و سرطان‌ها آسیب‌پذیر هستند. بیماری­‌های مرتبط با نقص ایمنی شدید به عنوان عفونت­‌های فرصت طلب شناخته می­‌شوند، زیرا از ضعف سیستم ایمنی سوءاستفاده کرده و در بدن فرد بیمار خود را نشان می‌­دهند.

راه‌های انتقال HIV

اچ‌آی‌وی از طریق خون، مایع منی، مایع واژن، مخاط مقعد و شیر مادر منتقل می­‌شود. در صورتی که فرد مبتلا به HIV، دارای بار ویروسی قابل تشخیص باشد، می­‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کند. این ویروس با تف، عطسه یا سرفه منتقل نمی‌­شود. افراد می­توانند بیماری مدنظر را از طریق موارد زیر دریافت کنند:

  • رابطه جنسی واژینال/ فرونتال و مقعدی بدون کاندوم
  • به اشتراک گذاری تجهیزات تزریق مواد مخدر
  • انتقال از مادر به کودک در دوران بارداری
  • تماس با خون آلوده (به هر شکل و نحوی)

ویروس اچ آی وی نمی­‌تواند درحالت عادی، توسط موارد زیر انتقال پیدا کند:

  • بوسیدن
  • در آغوش گرفتن
  • دست دادن
  • توالت مشترک
  • به اشتراک گذاشتن وسایل منزل مانند فنجان، بشقاب، کارد و چنگال، یا ملحفه
  • هر گونه تماس اجتماعی عمومی دیگر

از راه‌­های انتقال ویروس ایدز، تماس خون فرد مبتلا به بریدگی بدن فرد دیگر است. بنابراین از سوالات رایجی که در ذهن افراد وجود دارد این است که آیا امکان انتقال ایدز از طریق تیغ وجود دارد یا خیر. در ادامه، به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

انتقال ایدز از طریق تیغ

خطر انتقال اچ آی وی از طریق استفاده از تیغ‌های مشترک با فرد مبتلا وجود دارد. ایجاد هر نوع بریدگی با استفاده از یک جسم استریل نشده، مانند تیغ، می‌­تواند ویروس اچ آی وی را منتقل کند. بنابراین استفاده از تیغ‌­های مشترک هرگز توصیه نمی­‌شود، مگر اینکه پس از هر بار استفاده کاملاً استریل شوند.

مقاله مرتبط:آیا صابون ویروس ایدز را ازبین می‌برد؟

استفاده از تیغ مشترک، می‌تواند خطر انتقال را به میزان قابل توجهی در بین افرادی که در یک خانه یا اتاق زندگی کرده و از تیغ مشترک استفاده می­‌کنند افزایش دهد. در آرایشگاه­‌ها که تیغ برای اصلاح کاربرد دارد، باید حتما قبل از هر اقدامی از آرایشگر خود بخواهید که از تیغ جدید و استریل استفاده کند. بهتر است باز شدن بسته تیغ جدید را در جلوی شما انجام شود. درصورت رعایت اقدامات احتیاطی احتمال انتقال ویروس به این روش، بسیار کاهش پیدا می­‌کند.

شانس ابتلا به HIV از طریق تیغ چقدر است؟

ویروس اچ‌آی‌وی نمی­‌تواند مدت زمان زیادی خارج از بدن انسان زنده بماند و در حضور اکسیژن سریع از بین می­‌رود. بنابراین برای ابتلا به این بیماری به‌وسیله تیغ، باید مقدار قابل توجهی خون بسیار تازه روی تیغ وجود داشته باشد. درواقع باید باید به گونه‌ای برش ایجاد شود که خون تازه روی تیغ به زخمی که ایجاد شده دسترسی پیدا کند. خطر ابتلا به ایدز از طریق تیغ کم بوده، اما غیر ممکن نیست.

ویروس اچ آی وی چه‌مدت روی تیغ می­‌ماند؟

پس از قرار گرفتن در معرض هوا، خون باقی‌مانده بر روی تیغ خشک شده و امکان زنده‌ماندن ویروس بر سطح آن، از بین می‌رود. بنابراین امکان انتقال ویروس ایدز از طریق تیغی که روی آن خون خشک شده بوده، کم است؛ اما اگر بلافاصله از تیغی که توسط شخص دیگر مصرف شده استفاده کنید، احتمال دریافت ویروس ایدز بسیار بالا خواهد بود.

در صورتی که نگران ابتلای خود به این ویروس هستید، حتما تست HIV داده و از کیت‌­های مربوطه برای بررسی ابتلا یا عدم‌ابتلای خود استفاده کنید.

منابع:

https://www.tht.org.uk/hiv-and-sexual-health/about-hiv/how-hiv-transmitted
https://www.quora.com/Can-an-HIV-virus-be-transmitted-via-razors-and-blades-in-a-salon
https://www.unaids.org/en/frequently-asked-questions-about-hiv-and-aids
https://www.thebody.com/article/how-long-does-the-hiv-virus-live-on-a-razor-blade
https://doctor.ndtv.com/faq/can-i-catch-hiv-infection-by-sharing-a-shaving-blade-4016

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 2 میانگین: 5]

یک نظر در “انتقال ایدز از طریق تیغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *