ایدز

ویروس ایدز روی سطوح

ویروس HIV روی سطوح

ویروس ایدز روی سطوح

طبق مطالعات دانشمندان، ویروس‌ها برخلاف سایر میکروب‌ها ( باکتری‌ها، انگل‌ها، قارچ‌ها و … ) خارج از بدن جانداران توانایی تکثیر ندارند. ویروس ایدز روی سطوح و خارج از بدن ساختار بسیار آسیب‌پذیری دارد. این ویروس با توجه به عواملی محیطی، ظرف چند ساعت تا چندین روز غیرفعال می‌شود.(۱)

نحوه مطالعه ویروس در روی سطح‌ها

دانشمندان برای مطالعه قابلیت انتقال ویروس ایدز در روی سطوح آلوده، ابتدا  HIV را در محیط آزمایشگاه و در یک مقدار مشخصی تکثیر می‌کنند. بعد در شرایط محیطی مشخص و در زمان مشخص میزان ویروس فعال را سطوح مورد ارزیابی قرار می‌دهند. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا CDC بیش از ۹۰ تا ۹۹  درصد ویروس ایدز در روی سطوح  بعد از چندین ساعت در شرایط محیطی معمول غیرفعال می‌شوند‌.

البته تعداد ویروس ایدز در این نمونه‌های آزمایشگاهی بسیار بیشتر از نمونه‌های خون و یا مایعات بدن بیماران  مبتلا به عفونت‌ ایدز است. در نتیجه احتمال انتقال ویروس ایدز از طریق سطوح آلوده به ترشحات بدن، نزدیک به صفر است و  موردی از ابتلا به عفونت‌ ایدز از این طریق گزارش نشده است.(۲) تعداد ویروس ایدز در خون، مایع منی، ترشحات واژن، شیر مادر و سایر مایعات بدن انسان متفاوت است.

سه شرط برای انتقال ایدز از سطوح

وجود سه شرط برای  انتقال ویروس ایدز روی سطوح لازم است. شرط اول وجود یک منبع آلوده واضح، مانند قطرات خون قابل دیدن، است ( ویروس ایدز از طریق هوا و بدون منبع آلوده  قابل انتقال نیست) شرط دوم، وجود تعداد زیاد ویروس ایدز در منبع آلوده روی سطوح است.(مثلا تعداد ویروس در مایع بزاق بسیار کم است) و شرط سوم و نهایی این است که این ویروس باید با یک زخم باز در حال خونریزی فرد سالم در تماس مستقیم قرار گیرد.

کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی و تکنسین‌های ارائه کننده خدمات زیبایی مانند خدمات تاتو، خالکوبی و ناخن کار، بیشتر نگران ابتلا به ویروس ایدز از روی سطوح آلوده هستند. احتمال انتقال ویروس ایدز از این راه بسیار نادر است.(۳)

چه عواملی باعث زنده ماندن ویروس ایدز بر روی سطوح می‌شود؟

ویروس ایدز به شرایط دمایی بسیار حساس است، این ویروس در دمای بیش از ۶۰ درجه سانتیگراد به سرعت از بین می‌رود در حالی که در دمای ۴ درجه  و در خون خشک شده تا یک هفته می‌تواند زنده بماند. تحقیقات نشان داده است، ویروس HIV در داخل سوزن آلوده نگهداری شده در دمای یخچال تا ۴۲ روز می‌تواند زنده بماند.

این ویروس در درمانی منفی ۷۰ درجه سانتیگراد به مدت نامحدودی و سالها‌ زنده می‌ماند.  حفظ pH محیط برای ویروس ایدز بسیار مهم است این ویروس در pH کمتر از ۷ و بیشتر از ۸ غیرفعال می‌شود. استفاده از محلول‌های سفید کننده خانگی (وایتکس)به سرعت ویروس ایدز را از بین می‌برد. نور خورشید و نور ماوراء بنفش نیز می تواند این ویروس را از بین ببرد.(۴)

ویروس ایدز برای انتقال به افراد سالم باید به طور مستقیم به سلول‌های ایمنی بدن انسان متصل شود به همین خاطر پوست انسان اولین سد طبیعی در برابر ابتلا به HIV است. به همین دلیل ویروس ایدز روی سطوح به افرادی با پوست سالم نمی‌تواند منتقل شود.

فعالیت های معمول زندگی و ارتباط معمول با افراد اچ‌آی‌وی مثبت نمی‌تواند باعث ابتلا به ویروس ایدز شود. راه‌های اصلی انتقال ویروس ایدز، روابط جنسی محافظت نشده و پر خطر، استفاده از سرنگ مشترک برای تزریق مواد مخدر و انتقال از مادر به نوزاد است.

در گذشته ویروس ایدز از طریق  خون و فرآورده‌های خونی آلوده هم منتقل می‌شده  که امروز به دلیل پروتکل‌های انتقال خون و انجام آزمایش‌های غربالگری قبل از انتقال خون، موارد ابتلا به عفونت‌ ایدز از این طریق بسیار کاهش یافته است.

در حال حاضر اچ آی وی درمان قطعی ندارد و تنها راه تشخیص ویروس ایدز انجام آزمایش ایدز است. و بهترین راه کنترل موفق بیماری ایدز، تشخیص بموقع و مصرف منظم داروهای ضد رتروویروسی برای کاهش تعداد ویروس ایدز در خون افراد مبتلا است.

چه کنم؟

اگر نگران ابتلا به اچ آی وی هستید می‌توانید با تهیه کیت خودارزیابی ایدز بصورت محرمانه و اورژانسی از قسمت فروشگاه سایت، آزمایش ایدز خود را انجام دهید و از وضعیت ابتلای خود آگاهی یابید. توجه کنید برای استفاده از کیت ایدز باید حداقل 45 روز از آن اتفاق و احتمال ورود ویروس به بدن گذشته باشد.

منابع:

  1. https://www.healthline.com/health/how-long-does-hiv-live-outside-the-body#how-it-spreads
  2. https://stanfordhealthcare.org/medical-conditions/sexual-and-reproductive-health/hiv-aids/faqs.html
  3. https://www.atrainceu.com/content/2-transmission-and-infection-control
  4. https://sexualdiseaseclinic.co.za/how-long-can-hiv-live-outside-the-body/

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 1 میانگین: 5]

3 نظر در “ویروس ایدز روی سطوح

  1. آرش گفت:

    خب این اطلاعات ناقص است،کیت تست و آزمایش ایدز اصلی خیلی اتفاقی توان تشخیص دارد،جهش ویروس خود مسأله جداگانه است،بهتر این است که به تمام افراد گفته شود که هر سال یا چند ماه یکبار تست بدهند،مخصوصا جامعه ایران که در اعتیاد تراز اول هستند.البته دولت درستی نداریم که امکانات در اختیار قرار دهد

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      ممنون از دیدگاهی که فرمودید.
      چند نکته مهم هست که حس می‌کنم بهتره بگم:
      1- آزمایش ایدز (با هر تکنیکی) تنها و بهترین روش تشخیص ایدز هست. چه در مرکز مشاوره‌ی بیماری‌های رفتاری بصورت رایگان چه کیت خودارزیابی ایدز چه آزمایشگاه تشخیص طبی
      2- جهش در ویروس اچ آی وی وجود داره ولی تمام اینها آنتی ژن های مشترک دارند مثل اینکه همه ی انسان ها دست و پایی شبیه هم دارند. آنتی بادی که برای تشخیص این ویروس استفاده میشه برای قسمت‌های مشترک این ویروس هست. مثل آزمایش کرونا که همه انواع کرونا رو تشخیص میده چون مبنای تشخیص آنتی ژنی مشترک در بین همه ی کروناها هست.
      3- طبق CDC همه ی افراد 13 تا 65 سال سالی یکبار باید آزمایش ایدز رو انجام بدهند و اگر روابط زیاد دارن هر سه ماهی یکبار و اگر مادر باردار هستند در اولین فرصت.
      4- در ایران بیشترین راه انتقال ایدز در گذشته مواد مخدر تزریقی و در حال حاضر به احتمال زیاد روابط جنسی هستش
      5- بله متاسفانه سیستم ایران، جوری که باید برای مبارزه‌ی ایدز بودجه مناسبی در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار نداده. ما نه به برنامه 90-90-90 سازمان بهداشت جهانی برای کنترل ایدز رسیدیم و نه به برنامه چهارم کنترل ایدز خودمون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *