ایدز

علائم ایدز بعد از دو ماه

علائم ایدز بعد از دو ماه

human immunodeficiency virus (HIV) ویروسی است که به CD4، نوعی از سلول­‌های سیستم‌­ایمنی، آسیب زده و توانایی بدن در مقابله با انواع بیماری‌­ها را پایین می‌­آورد. درشرایطی که بیماری تشخیص داده­ نشود، ویروس به ­سلول­‌های بیشتری آسیب وارد کرده و وضعیتی به­‌نام ایدز را به‌­وجود می­آورد. ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی، به شرایطی اطلاق می‌­شود که بدن به­‌شدت تضعیف شده و درمعرض عفونت و سرطان‌­های مختلف قرار می‌­گیرد. متاسفانه درحال حاضر، درمان قطعی برای این اختلال وجود ندارد اما داروهای موجود می­‌توانند روند پیشرفت بیماری را کند کرده و اکثر افراد مبتلا را قادر به زندگی سالم و طولانی سازند. درواقع می‌­توان گفت، با تشخیص زودهنگام و شروع درمان به­‌موقع، اغلب افراد HIV مثبت، طول عمری طبیعی و مشابه سایرین خواهند داشت (1،2).

انتقال ویروس

ویروس اچ آی وی در مایعات مشخصی از بدن فرد آلوده شامل خون، مایع­‌انزالی، مایع پیش انزالی، مایعات واژن، مایعات رکتوم و شیر مادر وجود دارد و می­­‌تواند ازطریق ارتباطات جنسی، از مادر به کودک (در دوران بارداری، زایمان یا شیردهی) و تماس با خون آلوده منتقل شود. این ویروس از راه بزاق انتقال پیدا نمی­‌کند (3). شرایط ویژه­‌ای وجود دارند که ریسک ابتلا به بیماری را افزایش می‌­دهند، از جمله:

–       داشتن بیش­‌از یک شریک جنسی

–       رابطه‌­جنسی محافظت‌­نشده با فردی که ممکن است آلوده به HIV باشد، شامل افرادی که از سابقه‌­جنسی آن­ها اطلاعی ندارید.

–       تزریق دارو با سوزن یا سرنگ مشترک

–       انجام تست هپاتیت یا نوعی بیماری­ مقاربتی مانند سیفلیس، سوزاک، کلامیدیا یا تبخال، در گذشته یا درحال حاضر.

–       رابطه‌­جنسی با فردی که ممکن است یکی از موارد فوق را شامل شود (4)

علائم بیماری

عفونت اچ آی وی در سه مرحله اتفاق می­‌افتد. با تشخیص و درمان به‌­موقع، ممکن است فرد برای سال‌­ها در استیج‌­های اولیه باقی بماند. اما اگر درمانی صورت نگیرد، وضعیت فرد به مرور وخیم‌­تر شده و علائم شدیدتر می­‌شوند.

مرحله اول (عفونت‌­حاد)

دراکثر مواقع، افراد بلافاصله پس از ابتلا به بیماری متوجه آن نشده و حدود 2 تا 6 هفته زمان می­برد تا اولین علائم آشکار شوند. به­‌این مرحله عفونت حاد یا اولیه اچ آی وی، گفته می‌­شود. علائم ظاهرشده در این مرحله مشابه آنفولانزا بوده و شامل موارد زیر می‌­باشند:

–       سردرد

–       خستگی

–       درد ماهیچه

–       گلودرد

–       التهاب غدد لنفاوی

–       بثورات قرمزی روی تنه که باعث ایجاد خارش نمی­‌شوند

–       تب

–       زخم در دهان، مری، مقعد یا اندام تناسلی

–       سردرد و سایر علائم عصبی

انجام آزمایش در این مرحله به دو دلیل اهمیت ویژه‌­ای دارد. 1- سطح ویروس HIV در خون و سایر مایعات بدن، بسیار بالا است و درنتیجه ریسک انتقال ویروس به دیگران را افزایش می­‌دهد. 2- شروع درمان در مراحل اولیه بیماری، در تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بروز علائم محتمل بعدی، بسیار موثر است (5).

2.مرحله دوم (تاخیری بالینی)

نشانه­‌های ایجاد شده پس از یک تا دو هفته برطرف شده و فرد به مرحله مزمن بیماری وارد می‌­شود. در این دوران، ویروس در بدن حضور داشته و به سلول‌­ها آسیب می­‌زند اما هیچ علامتی ایجاد نمی‌­کند. ممکن است این وضعیت تا 10-15 سال ادامه پیدا کند اما به­‌معنای ازبین رفتن ویروس نیست. بنابراین ممکن است علائم ایدز بعد از دو ماه ابتلا به ویروس، هیچ موردی را شامل نشده و فرد در دوره نهان بیماری به‌­سر ببرد. در این دوران، شخصِ آلوده می­‌تواند بیماری را به سایرین نیز منتقل کند (5).

مرحله سوم (علائم ایدز)

ایدز، مرحله پیشرفته‌­ای از بیماری است و معمولا زمانی رخ می­‌دهد که تعداد CD4های بدن به کمتر از 200 عدد رسیده و سیستم ایمنی به‌­شدت آسیب دیده‌­باشد. در این مرحله فرد درگیر عفونت و بیماری‌­های فرصت‌­طلبی می‌­شود که پیشتر توانایی مقابله با آن­ها را داشته‌­است. از علائم بیماری در این مرحله می‌­توان به موارد زیر اشاره کرد:

–       خستگی مداوم

–       التهاب غدد لنفاوی در گردن یا کشاله­­‌ران

–       تبی که بیش­از 10 روز طول بکشد

–       عرق­‌شبانه

–       کاهش وزن ناگهانی و بی‌­دلیل

–       لکه‌­هایی ارغوانی روی پوست که از بین نمی‌­روند

–       تنگی­‌نفس

–       اسهال شدید و طولانی‌­مدت

–       عفونت‌­های مخمری در دهان، گلو یا واژن

–       کبودی یا خون‌ریزی غیرقابل توضیح

–       علائم عصبی مانند از دست‌­دادن حافظه، گیجی، مشکلات تعادل، تغییرات رفتاری، تشنج و تغییرات بینایی (5)

درنهایت باید توجه کرد که تنها روش قابل‌­اعتماد برای تشخیص این بیماری، آزمایش است، زیرا همانطور که اشاره شد ممکن است افراد تا سال‌­ها هیچ علامتی نداشته‌­باشند و نشانه­‌ها زمانی ظاهر می­‌شوند که فرد به‌­شدت درگیر بیماری شده و در مراحل نهایی به­‌سر می­برد. البته تست­‌های مرسوم، امکان تشخیص بیماری در هفته‌­های ابتدایی را نداشته و نیاز است مدت زمانی بگذرد تا سطح آنتی­‌بادی­ به مقدار قابل قبولی برسد و امکان تشخیص ویروس در بدن فراهم شود. بنابراین اگر به وجود اچ آی وی در بدن خود شک دارید، نیاز است با پزشک مشورت کرده و آزمایش مربوطه را پیگیر شوید (6).

منابع:

  1. https://www.nhs.uk/conditions/hiv-and-aids/
  2. https://www.healthline.com/health/hiv-aids
  3. https://www.medicalnewstoday.com/articles/17131#causes
  4. https://www.webmd.com/hiv-aids/hiv-aids-screening
  5. https://www.webmd.com/hiv-aids/understanding-aids-hiv-symptoms
  6. https://www.webmd.com/hiv-aids/do-i-have-hiv

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

یک نظر در “علائم ایدز بعد از دو ماه

  1. علی گفت:

    آیا در مرحله اول تورم غدد لنفاوی حتمی هست ؟.آزمایش چکاپ کلی دادم و مقدار lym در آزمایش نرمال بوده آیا از روی مقدار lymمیشه تشخیص داد ؟البته۳ماه بعد از رابطه بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *