ایدز

تست ایدز با موبایل

تست ایدز با گوشی موبایل

تست ایدز با گوشی موبایل، آیا با نرم افزاری روی موبایل می‌توان ایدز را تشخیص داد ؟

در جواب باید گفت فعلا نه ولی در آینده ای نزدیک بله دانشمندان و مهندسان دانشگاه سوری انگلیس در پروژه‌ای به نام i-sense در حال ساخت وسیله ای هستند که با اتصال به موبایل در ده ثانیه ویروس ایدز را تشخیص دهد.

اپلیکیشن‌های کمک کننده به تست ایدز با گوشی موبایل

با اینکه در حال حاضر  ، تست ایدز با گوشی موبایل ، امکانان پذیر نیست اما همه‌گیری کرونا در چند سال گذشته ، اهمیت آزمایش‌های تشخیص سریع را برای مهار بیماری‌های عفونی مشخص کرد ، کیت‌های آزمایش سریع براحتی قابل دسترس هستند و برای کنترل بیماری‌های عفونی و واگیردار بسیار سودمندند.

بسیاری از افراد در معرض خطر ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی ، جوانانی هستند که به خوبی با فناوری‌ها ، اپلیکیشن‌های مدرن و گوشی‌های هوشمند آشنایی دارند .

علاقه این افراد به کیت‌های تشخیص سریع به همراه اپلیکیشن‌های سلامتی موبایل ، می‌تواند تاثیر زیادی بر کنترل عفونت‌ها و محافظت در برابر ویروس اچ‌آی‌وی داشته باشد.

اپلیکیشن‌های تست اچ‌آی‌وی ، طوری طراحی شده‌اند که باید به همراه نرم‌افزار از کیت‌های تشخیص سریع اچ‌آی‌وی استفاده شود.

چندین نرم‌افزار برای تشخیص ایدز معرفی شده است،

نرم‌افزار Healthmindr 

این اپلیکیشن توسط  دانشگاه اموری  در آمریکا درحال توسعه است .

این نرم افزار اطلاعاتی را در مورد HIV ،  نحوه جلوگیری از ابتلا  و یا انتشار عفونت و شانس ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی را بررسی می‌کند. همچنین افراد می‌توانند از این طریق ، تجهیزات پیشگیری از HIV، از جمله کاندوم و تست خانگی ایدز (Rapid Test  HIV) را سفارش دهند.

اپلیکیشن‌ HIVSmart

پژوهش و طراحی این نرم افزار در کانادا انجام شده است و علاوه بر ارزیابی خطر ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی ، آموزش‌های گام به گام برای نحوه استفاده و تفسیر تست‌های خانگی ایدز ارائه می‌دهد.

اپلیکیشن Ithaka

این نرم‌افزار توسط محققان آفریقای جنوبی در ژوهانسبورگ طراحی شده است نتایج آزمایش خانگی اچ‌آی‌وی در این اپلیکیشن به صورت آفلاین قابل بررسی است

نرم‌افزار Ithaka کاربران را هنگام استفاده از کیت‌های Rapid Test HIV راهنمایی می‌کند

اپلیکیشن Smart test

این برنامه توسط کارشناسان و متخصصین دانشگاه کلمبیا در نیویورک طراحی شده است ، کاربران با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانند از وضعیت سلامتی خود در برابر ویروس اچ‌آی‌وی و بیماری سیفلیس مطمئن شود. برای تفسیر نتایج توسط این نرم‌افزار،  کافیست یک عکس از نتیجه آزمایش Rapid Test و یا آزمایش سیفلیس گرفته شود و بعد از بارگذاری تفسیر نتایج ارائه خواهد شد.(۱)

آیا نتایج آزمایش تست‌های خانگی اچ‌آی‌وی دقیق است؟!

آزمایش خانگی ایدز ، تست‌هایی هستند که می‌توان در خانه و یا در هر مکان خصوصی بدون نیاز به آموزش و به راحتی توسط خود افراد انجام و نتایج در کمتر از ۲۰ دقیقه مشخص شود.

دقت این تست‌ها ، بعد از دوره پنجره عفونت اچ‌ای‌وی ،بیش از ۹۸ درصد است.

تست‌های تشخیص سریع ، باعث بررسی زود هنگام  عفونت اچ‌آی‌وی در افراد مبتلا می‌شوند و شانس انتقال ویروس اچ‌آی‌وی به دیگران را کاهش می‌دهند

(۲و ۳)

فعلا این نرم افزار و گجت همراه آن  وارد بازار نشده است. شاید روزی ما نیز آن را در فروشگاه سایتمان ارائه کنیم.

 

(۱)https://www.labiotech.eu/best-biotech/hiv-test-app-home/

(۲)https://www.cdc.gov/hiv/basics/hiv-testing/hiv-self-tests.html

(۳)https://www.medicalnewstoday.com/articles/at-home-hiv-tests#best-home-tests

 

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 2 میانگین: 2.5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *