آزمون استاندارد سنجش اطلاعات ایدز ( HIV-KQ 18 )

پرسشنامه ارزیابی آگاهی از ایدز و اچ آی وی (Carey & Schroder, 2002) آزمونی استاندارد و جهانی شامل 18 سوالی بصورت صحیح و غلط است که به ارزیابی مختصری از سطح اطلاعات افراد درباره ی انتقال، پیشگیری و عوارض ابتلا به HIV و AIDS میپردازد.(1)

به سوالات به دقت پاسخ دهید و در انتهای آزمون نمره خود را مشاهده خواهید کرد.

0%

فهرست

سرفه و عطسه باعث انتقال اچ آی وی نمی شود.

درست! غلط !

سرفه و عطسه و روابط اجتماعی مانند دست دادن و بغل کردن باعث انتقال اچ آی وی نمیشود.

فرد با استفاده مشترک از لیوان آب فرد مبتلا به HIV مبتلا می شود.

درست! غلط !

لیوان یا استفاده از ظرف غذای مشترک باعث انتقال این ویروس نمیشود. افراد مبتلا میتوانند با خیال راحت در کنار خانواده خود زندگی کنند.

بیرون کشیدن آلت تناسلی قبل از اینکه مرد ارضا شود، از ابتلا HIV به زنان جلوگیری میکند.

درست! غلط !

این امر باعث جلوگیری از انتقال اچ آی وی به زن نمیشود زیرا در پیشاب مرد نیز این ویروس وجود دارد. اگر مایع منی داخل بدن زن ریخته شود احتمال انتقال بالا میرود.

اگر زن با مردی رابطه مقعدی داشته باشد می تواند به اچ آی وی مبتلا شود.

درست! غلط !

رابطه مقعدی بخصوص اگر بدون کاندوم باشد، بسیار پرخطر محسوب می شود. در حین رابطه مقعدی باید از کاندوم و روان کننده پایه آبی استفاده کرد.

حمام، یا شستن اندام تناسلی، بعد از رابطه جنسی، از ابتلا فرد به HIV فرد جلوگیری می کند.

درست! غلط !

شستن با صابون و مایع دستشویی و بدن شویی نواحی جنسی، پس از رابطه از انتقال این ویروس جلوگیری نمیکند.

تمام زنان باردار مبتلا به HIV دارای نوزادانی مبتلا به ایدز خواهند داشت.

درست! غلط !

اگر مادر مبتلا باشد احتمال انتقال این ویروس به جنین و نوزاد حدود 25-30 درصد است. اگر مادر مبتلا به HIV داروی ضد ایدز مصرف کند احتمال انتقال به نوزادش به کمتر از دو درصد می رسد.

افرادی که به HIV آلوده شده اند به سرعت علائم شدیدی از ابتلا را نشان می دهند.

درست! غلط !

علائم ابتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی (HIV) در سه مرحله بروز پیدا میکند. مرحله حاد (چند هفته اول ) که علائم خفیفی شبیه سرماخوردگی در بعضی از افراد بروز پیدا میکند. مرحله دوم یا کمون که فرد در این مرحله بین دو سال تا 15 سال هیچ گونه علائمی ندارد و در نهایت مرحله شدید و پیشرفته (ایدز) که علائم شدید و کشنده آن بروز پیدا میکند.

واکسنی وجود دارد که می تواند از ابتلاء بزرگسالان به HIV جلوگیری کند.

درست! غلط !

اگرچه تحقیقات زیادی در حال انجام است با این حال هنوز واکسنی کارا برای پیشگیری از ایدز ساخته نشده است. اخباری چون وجود چنین واکسنی در اسرائیل و آمریکا صحت ندارد. در دنیای امروز چیز مخفیانه و جادویی و عجیب و غریبی برای درمان ایدز وجود ندارد. اگر باشد علمی و جهانی دانشمندان آن را بیان میکنند مانند واکسن کرونا

اگر شریک جنسی مبتلا به HIV باشد، فرد با بوسیدن یکدیگر به اچ آی وی مبتلا می شود.

درست! غلط !

این ویروس با بوسیدن و لب سطحی معمولی منتقل نمی شود. اگر بوسه دهانی عمیق باشد و زخمی مانند آفت یا تبخال در لب یا دهان باشد این احتمال وجود دارد.

اگر زن در طول پریودی، رابطه جنسی داشته باشد، به HIV مبتلا نمیشود.

درست! غلط !

در حین پریودی به دلیل وجود خون احتمال انتقال این ویروس بسیار بیشتر می شود. در این شرایط هم برای مرد و هم برای زن احتمال انتقال بیشتر است.

کاندوم زنانه نیز وجود دارد که می تواند به کاهش احتمال ابتلای زنان به HIV کمک کند.

درست! غلط !

کاندوم زنانه وسیله ای مانند کاندوم مردانه است که زنان می توانند درون واژن خود قرار دهند و از ابتلا خود به ایدز و بارداری ناخواسته پیشگیری کنند. به امید دنیایی آزاد و برابر برای زنان

کاندوم طبیعی ( پوست بره گوسفند)، بهتر از کاندوم لاتکس در برابر انتقال اچ آی وی عمل می کند.

درست! غلط !

افرادی که به لاتکس ( نوعی پلاستیک ) حساسیت دارند و نمیتوانند از آن استفاده کنند می توانند از کاندوم های طبیعی که از جنس پوست بره گوسفند است استفاده کنند. امروزه علاوه بر این انواعی از کاندوم هایی از جنس پلی اورتان نیز ساخته شده است که این افراد می توانند بجای کاندوم لاتکس استفاده کنند. کاندوم طبیعی میزان محافظت کمتری نسبت به انتقال HIV دارد.

اگر فردی آنتی بیوتیک مصرف کند، HIV نمی گیرد.

درست! غلط !

آنتی بیوتیک ها ( چرک خشک کن ها ) روی ویروس ها هیچ اثری ندارند و فقط روی باکتری ها اثر می کنند. برای کرونا، سرماخوردگی، HIV و هر بیماری ویروسی دیگری نباید آنتی بیوتیک مصرف کرد زیرا باعث مقاوم شدن باکتری ها به این آنتی بیوتیک ها می شود.

داشتن رابطه جنسی با بیش از یک شریک می تواند احتمال ابتلای فرد به HIV را افزایش دهد.

درست! غلط !

هر نوع رابطه جنسی با بیشتر از یک نفر با هر اسمی که باشد ( معشوق، صیغه، گذری، پولی، تن فروش، جهاد نکاح و... ) احتمال انتقال اچ آی وی به دو طرف را افزایش می دهد.

آزمایش ایدز یک هفته پس از رابطه جنسی به فرد نشان می دهد که آیا او HIV دارد یا خیر.

درست! غلط !

به بازه زمانی که ویروسی وارد بدن ما شده است ولی با هیچ روش آزمایشگاهی نمیتوانیم آن را تشخیص دهیم دوره پنجره میگوییم. این مدت با توجه به تکنیک آزمایش و بدن فرد می تواند از 2 هفته تا شش ماه (در موارد خیلی نادر) طول بکشد. برای انجام آزمایش ایدز با کیت خود ارزیابی ایدز ( کیت خانگی ) باید 45 روز گذشته باشه و بعد از آن میتوانید انجام دهید.

فرد، با نشستن در وان آب گرم یا استخر با فرد مبتلا به HIV ممکن است مبتلا شود.

درست! غلط !

استخر، حمام، روابط اجتماعی معمول، همکاری در محل کار و... نمیتواند باعث انتقال HIV شود.

فرد می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی به HIV مبتلا شود.

درست! غلط !

احتمال انتقال ایدز با رابطه جنسی دهانی وجود دارد هرچند این احتمال بسیار نسبت به رابطه واژینال و مقعدی کمتر است.

استفاده از وازلین یا روغن بچه همراه با کاندوم احتمال ابتلا به HIV را کاهش می دهد.

درست! غلط !

وازلین و یا روغن بچه باعث پاره شدن کاندوم میشود. برای روان کننده از ژل های جنسی پایه آبی استفاده کنید.

آزمون سنجش اطلاعات ایدز ( HIV-KQ 18 )
اطلاعات خیلی کم 🙁
اطلاعات شما درباره ی بیماری ایدز و HIV خیلی کم است. ایدز بیمار عفونی است که در اثر ابتلا طولانی مدت به ویروس HIV ایجاد می شود. فرد مبتلا به این ویروس ممکن است سال ها هیچگونه علائمی نداشته باشد و ظاهری کاملا سالم داشته باشد. با این حال درصورت عدم تشخیص و درمان بموقع وارد مرحله پیشرفته آن یعنی ایدز می شود و با بروز عفونت های شدید و سرطان های مختلف فوت می کند. امروزه با تشخیص بموقع و مصرف داروهای ضد رترو ویروسی ( ضد ایدز ) افراد مبتلا می توانند زندگی سالم و طولانی داشته باشند. راه انتقال این ویروس خون و ترشحات آلوده بدن می باشد. استفاده از سرنگ مشترک، رابطه جنسی، حجامت و تاتو غیر بهداشتی، کاشت ناخن غیر بهداشتی و... می توانند باعث انتقال این بیماری شوند.
اطلاعات ضعیف :/
اطلاعات شما درباره ی بیماری ایدز و HIV کم است. ایدز بیمار عفونی است که در اثر ابتلا طولانی مدت به ویروس HIV ایجاد می شود. فرد مبتلا به این ویروس ممکن است سال ها هیچگونه علائمی نداشته باشد و ظاهری کاملا سالم داشته باشد. با این حال درصورت عدم تشخیص و درمان بموقع وارد مرحله پیشرفته آن یعنی ایدز می شود و با بروز عفونت های شدید و سرطان های مختلف فوت می کند. امروزه با تشخیص بموقع و مصرف داروهای ضد رترو ویروسی ( ضد ایدز ) افراد مبتلا می توانند زندگی سالم و طولانی داشته باشند. راه انتقال این ویروس خون و ترشحات آلوده بدن می باشد. استفاده از سرنگ مشترک، رابطه جنسی، حجامت و تاتو غیر بهداشتی، کاشت ناخن غیر بهداشتی و... می توانند باعث انتقال این بیماری شوند.
متوسط ضعیف
اطلاعات شما درباره ی بیماری ایدز و HIV متوسط رو به پایین است. ایدز یک بیماری است که در اثر ابتلا به ویروس اچ آی وی ایجاد می شود. راه انتقال آن خون و ترشحات جنسی است.
متوسط
اطلاعات شما درباره ی بیماری ایدز و HIV متوسط است. ایدز بیمار عفونی است که در اثر ابتلا طولانی مدت به ویروس HIV ایجاد می شود. فرد مبتلا به این ویروس ممکن است سال ها هیچگونه علائمی نداشته باشد و ظاهری کاملا سالم داشته باشد. با این حال درصورت عدم تشخیص و درمان بموقع وارد مرحله پیشرفته آن یعنی ایدز می شود و با بروز عفونت های شدید و سرطان های مختلف فوت می کند. امروزه با تشخیص بموقع و مصرف داروهای ضد رترو ویروسی ( ضد ایدز ) افراد مبتلا می توانند زندگی سالم و طولانی داشته باشند. راه انتقال این ویروس خون و ترشحات آلوده بدن می باشد. استفاده از سرنگ مشترک، رابطه جنسی، حجامت و تاتو غیر بهداشتی، کاشت ناخن غیر بهداشتی و... می توانند باعث انتقال این بیماری شوند.
خوب
اطلاعات شما درباره ی بیماری ایدز و HIV خوب است.
عالی 🙂 قلب سبز برای تو
اطلاعات شما درباره ی بیماری ایدز و HIV عالی است.

سفارس محرمانه و اورژانسی کیت خودارزیابی ایدز

کیت ایدز برند ACON

297,000 تومان
کیت خودارزیابی ایدز ACON نمونه: خون سر انگشت، سرم و پلاسما ( در آزمایشگاه ) وسایل کیت: کاست آزمایش کیت

کیت ایدز برند NTbio

219,000 تومان
کیت خودارزیابی ایدز NTbio نمونه: خون سر انگشت، سرم و پلاسما ( در آزمایشگاه ) وسایل کیت: کاست آزمایش کیت

کیت ایدز برند ABON

99,000 تومان
کیت خودارزیابی ایدز ABON نمونه: خون سر انگشت وسایل کیت: کاست آزمایش کیت HIV Ab 1/2/O برند Abon بافر آزمایش

کیت ایدز برند SD

169,000 تومان
کیت خودارزیابی ایدز SD نمونه: خون سر انگشت وسایل کیت: کاست آزمایش کیت HIV Ab 1/2/O برند SD تاریخ انقضاء