ایدز

تشخیص ایدز با آزمایش cbc

تشخیص ایدز با آزمایش cbc

آیا تشخیص ایدز با آزمایش cbc امکان پذیر است؟ human immunodeficiency virus (HIV) ویروسی است که به سلول‌های سیستم ایمنی به‌­ویژه CD4، آسیب زده و توانایی­ بدن در مبارزه با انواع عفونت­ و بیماری‌­ها را پایین می­آورد. درصورتی­‌که بیماری تشخیص داده نشود، ویروس تکثیر شده و موجب تخریب سلول‌­های بیشتری می­‌شود که درنهایت، وضعیتی جدی به‌­نام ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی را به‌­وجود می‌­آورد. در این مرحله از بیماری، سیستم­‌ایمنی به­‌شدت ضعیف شده و فرد درمعرض ابتلا به انواع عفونت‌­ها قرار می‌­گیرد. از آنجایی که این ویروس به DNA سلول­‌های میزبان وارد می­‌شود، درمان قطعی برای این اختلال وجود ندارد و درحال حاضر امکان حذف آن از بدن نیست؛ اما پیشرفت قابل­‌توجهی در رابطه با داروهای مرتبط صورت گرفته است. امروزه با تشخیص و درمان به­‌موقع، اغلب افراد HIV مثبت می­‌توانند طول‌­عمری طبیعی داشته و با وجود ویروس در بدن خود، سال‌­ها زندگی کنند. اچ آی وی از طریق خون، مایعات واژن و رکتوم، مایع انزالی و شیر مادر منتقل می­‌شود (1).

علائم بیماری

در برخی افراد، حدود 2 تا 4 هفته پس از آلوده ­شدن به ویروس، علائمی مشابه با آنفولانزا ایجاد می‌­شود. این مرحله از بیماری که عفونت حاد HIV نام دارد، ممکن است چندهفته ادامه پیدا کرده و عوارضی ازجمله موارد زیر را ایجاد ­کند:

–      تب

–      سردرد

–      دردهای عضلانی و درد مفاصل

–      راش یا بثورات پوستی

–      گلو درد و زخم‌­های دردناک دهان

–      غدد لنفاوی متورم که عمدتا در گردن دیده می­‌شوند

–      اسهال

–      کاهش وزن

–      سرفه

–      عرق شبانه (2)

درجه بروز این نشانه­‌ها از ملایم تا شدید متغیر بوده و حتی در برخی از مبتلایان دیده نمی‌­شود. در ادامه، علائم برطرف شده و فرد وارد مرحله دوم بیماری یا تاخیری بالینی می‌­شود؛ وضعیتی که ویروس در بدن حضور دارد اما علامتی ایجاد نمی‌­کند. این مرحله ممکن است تا سال‌­ها (معمولا 8 تا 10 سال) ادامه پیداکند و در این مدت، فرد کاملا سالم بنظر می­‌رسد اما امکان انتقال ویروس به دیگران وجود دارد. درصورتی­‌که شخص تحت درمان قرار نگیرد سیستم­‌ایمنی به‌­شدت آسیب دیده و مرحله نهایی بیماری یا ایدز رخ می‌­دهد. در این مرحله، بدن در ریسک ابتلا به بیماری‌­های ساده‌­ای قرار می‌­گیرد که پیشتر توانایی مبارزه با آن‌ها را داشته است. سندرم نقص ایمنی اکتسابی، می­‌تواند با ظهور علائمی ازجمله موارد زیر همراه باشد:

–      عرق کردن

–      لرز

–      تب مکرر

–      اسهال مزمن

–      غدد لنفاوی متورم

–      لکه‌­های سفید مداوم یا ضایعات غیرعادی روی زبان یا دهان

–      خستگی مداوم و غیر قابل­توضیح

–      ضعف

–      کاهش وزن

–      بثورات یا برجستگی­های پوستی  (2)

همانطور که پیشتر اشاره شد، نکته کلیدی در این بیماری تشخیص به‌­موقع است که بر افزایش طول عمر فردِ مبتلا به­‌شدت موثر می­‌باشد. بنابراین اگر فکر می‌­کنید که ممکن است به این ویروس آلوده شده باشید، نیاز است آزمایش­‌های مربوطه را پیگیر شوید.

تشخیص اچ ای وی با آزمایش cbc

complete blood count (CBC) یا تست شمارش کامل خون، آزمایشی است که شمار تعدادی از فاکتور­های خون شامل گلبول‌­های سفید، گلبول‌­های قرمز و پلاکت‌­ها را در خون اندازه‌­گیری می­‌کند. این تست کاربردی در تشخیص قطعی HIV ندارد و فقط می‌­تواند به‌­عنوان عامل کمکی در بررسی نشانه‌­هایی از بیماری موثر باشد. معمولا از آزمایش cbc در بررسی وضعیت فرد مبتلا به HIV و روند پیشرفت بیماری استفاده می‌­شود. تفسیر فاکتور­های اندازه‌­گیری شده در این آزمایش (در فرد HIV مثبت) به شرح زیر است:

–      تعداد گلبول‌­های سفید: این سلول­‌ها درمغز استخوان تولید شده و نقش مهمی در مقابله بدن با عوامل بیماری‌­زا دارند. معمولا افزایش این فاکتور، نشان‌­دهنده نوعی عفونت در بدن است؛ اما کاهش تعداد گلبول­‌های سفید، بیانگر نوعی اختلال می‌باشد که مغز استخوان را تحت‌­تاثیر قرار داده و تولید این سلول­‌ها را کاهش داده ­است. ممکن است کاهش تعداد سلول­‌های سفید خونی  در اثر استفاده از داروهای بیماری ایدز که باعث سرکوب مغزاستخوان می‌­شوند یا بیماری­‌های مرتبط با اچ آی وی که سلول‌­های خونی را تحت تاثیر قرار می‌­دهند نیز ایجاد شود.

–      تعداد گلبول­‌های قرمز: RBC‌ها مسئول انتقال اکسیژن در خون می‌باشند و مقادیر پایین آن‌ها، بیانگر نوعی آنمی است؛ شرایطی که گلبول‌­قرمزکافی برای انتقال اکسیژن به بافت‌­های مختلف وجود ندارد. آنمی یک عارضه­‌جانبی معمول برای داروهای اچ آی وی است که باعث سرکوب مغز استخوان می­‌شوند. این اختلال می‌­تواند درنتیجه‌­ی تعدادی از عفونت‌­های فرصت­‌طلب در ایدز نیز دیده شود. در مقابل، افزایش غیرطبیعی RBC ، پدیده­ای نادر در عفونت HIV است که در اثر درمان جایگزینی تستوسترون رخ می‌­دهد.

مقاله مرتبط:تشخیص ایدز بدون آزمایش

–       تعداد پلاکت­‌ها:
پلاکت، فاکتور­خونی است که در انعقاد نقش دارد. معمولا افزایش سطح این ترکیب، مشکل بزرگی ایجاد نمی‌‌کند اما مقادیر پایین آن می‌­تواند خطرناک باشد.Thrombocytopenia  یا افت شمار پلاکت، با عفونت­‌های اچ آی وی به‌­ویژه در افرادی که در مراحل پیشرفته بیماری قرار دارند، مرتبط است. در 5 تا 15 درصد از افرادِ HIV مثبت، ترومبوسیتوپنی اولین نشانه­ از حضور ویروس محسوب می‌­شود. درکنار بیماری‌­های فرصت‌­طلب، برخی از داروها نیز می‌توانند باعث کاهش تعداد پلاکت خون شوند(44)

بنابراین می­توان از CBC نه برای تشخیص بیماری ایدز، بلکه برای نظارت بر روند پیشرفت آن استفاده کرد. برای بررسی ابتلا یا عدم ابتلای فرد به ویروس HIV، می­توان
از آزمایش­‌های ایدز متعدد دیگری بهره برد. بسته به نوع آزمایش، ممکن است شخص چند روز تا چندهفته برای دریافت نتایج منتظر بماند؛ درحالی‌که تست­های سریع اچ‌آی‌وی می‌توانند طی 20 دقیقه وضعیت فرد را مشخص کنند. سه ­نوع اصلی از این آزمایش‌­ها وجود دارد:

·       آزمایش­ مبتنی بر آنتی‌­بادی: زمانی‌­که بدن درمعرض عامل خارجی قرار می‌­گیرد، سیستم ایمنی شروع به ترشح پروتئین‌­هایی به‌­نام آنتی‌­بادی می‌­کند که در ازبین بردن عوامل بیماری‌­زا نقش دارند. در این تست،­ آنتی‌­بادی‌­های ترشح­‌شده علیه ویروس HIV در خون یا بزاق فرد سنجیده می‌­شوند. البته توانایی تشخیص ویروس، بلافاصله پس از ورود آن به بدن وجود ندارد و نیاز است مدت زمانی سپری شود تا سطح آنتی­‌بادی­ به میزان قابل قبولی برسد.

·       آزمایش­ مبتنی بر آنتی­‌ژن/ آنتی‌­بادی: در این تست،­ آنتی­‌بادی و آنتی­‌ژن‌های HIV همراه­ باهم در خون سنجیده می‌­شوند. آنتی‌­ژن بخشی از ویروس است که باعث تحریک سیستم  ایمنی می‌­شود. معمولا این آزمایش می­‌تواند ویروس را در عرض 2 تا 6 هفته پس از عفونت تشخیص دهد و از رایج‌­ترین انواع آزمایش اچ آی وی است.

·       بررسی تعداد ویروس HIV: میزان ویروس موجود در بدن را  اندازه­‌گیری می‌­کند که می‌­تواند بلافاصه پس از قرار گرفتن فرد در معرض بیماری مورد استفاده قرار بگیرد و نیاز به گذشت زمان نیست، اما به‌­شدت گران است و معمولا کاربرد عمومی ندارد. اغلب از این تست برای بررسی روند بیماری در فرد مبتلا استفاده می­‌شود. (3)

درصورتی که جواب آزمایش اولیه مثبت باشد، تست­‌های تشخیصی بعدی برای اطمینان بیشتر انجام می‌­شوند.

 

منابع:

1. https://www.healthline.com/health/hiv-aids

2. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hiv-aids/symptoms-causes/syc-20373524

3. https://medlineplus.gov/lab-tests/hiv-screening-test/

4. https://www.verywellhealth.com/white-blood-cell-counts-hiv-tests-49353#:~:text=Summary,an%20infection%20or%20drug%20toxicity.

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

یک نظر در “تشخیص ایدز با آزمایش cbc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *