ایدز

طول عمر بیماران ایدز در ایران

طول عمر بیماران ایدز در ایران

طول عمر بیماران ایدز در ایران با توجه به تشخیص یا عدم تشخیص بیماری و همچنین پایبندی افراد مبتلا به مصرف  منظم داروهای درمانی خود، متغیر است.

از هر 150 نفر ایرانی مبتلا به HIV :

از نظر آماری از هر 150 نفر ایرانی 94 نفر نمی‌دانند مبتلا هستند (62 درصد ) 56 نفر می‌دانند مبتلا هستند (38 درصد) از این 56 نفر 38 نفر پیگیر درمان خود می‌‌شوند و دارو دریافت می‌کنند.(25 درصد ) و 8 نفر از 56 نفری که می‌دانند مبتلا هستند پیگیر درمان خود نمی‌شوند. از 38 نفری که دارو دریافت می‌کنند، 30 نفر آنها با مصرف منظم دارو و تاثیر داروهای ضد ایدز تعداد ویروس در خون آنها کاهش می‌باید و دارو برای آنها موثر است. (20 درصد 150 نفر ) در هشت نفر از 38 نفری که دارو مصرف می‌کنند دارو موثر نیست. (به دلیل مقاومت دارویی ویروس یا عدم مصرف درست دارو و…)

از 150 نفر فرد مبتلا به اچ آی وی و ایدز در ایران 30 نفر با پیگیری درمان خود عمری طولانی و سالم خواهند داشت و متاسفانه 120 نفر دیگر با عدم پیگیری و دارودرمانی طی حداقل 2 و حداکثر 20 سال می‌میرند.(3)

طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO)در منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه ( منطقه منا ) که ایران و ۱۹ کشور دیگر  در آن قرار دارند. تعداد افراد  مبتلا به HIV و تعداد موارد مرگ و میر افراد مبتلا به بیماری ایدز در سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ برخلاف بسیاری از کشورهای توسعه یافته رو به افزایش بوده است.‌

عوامل موثر در طول عمر بیماران ایدز در ایران

تشخیص بموقع

طبق تحقیقات افرادی که زودتر برای تشخیص عفونت ایدز اقدام می‌کنند، در کنترل بیماری موفق‌تر هستند. ویروس اچ‌آی‌وی به نوع خاصی از سلول‌های ایمنی بدن حمله می‌کند و علاوه بر تکثیر در درون این سلول‌ها ،باعث تخریب آنها می‌‌شود.

در صورت عدم تشخیص بموقع، با توجه به قدرت سیستم ایمنی و تعداد ویروس اچ‌آی‌وی در خون بیماران ۲ تا ۲۰  سال طول می‌کشد تا  تعداد زیادی از سلول‌های ایمنی بدن انسان توسط ویروس اچ‌آی‌وی تخریب شوند.

و زمانی که تعداد این سلول‌ها به کمتر از ۲۰۰ عدد در هر میلی‌ متر مکعب خون برسد، بدن انسان شرایطی سختی را در مواجهه با انواع میکروب‌ها خواهد داشت. در نهایت حداکثر در کمتر از سه سال، این شرایط باعث مرگ فرد خواهند شد.

بنابرین زمان تشخیص ایدز در طول عمر بیماران ایدز بسیار موثر است. افراد می‌توانند بصورت محرمانه با استفاده از کیت ایدز از وضغیت ابتلا یا عدم ابتلای خود به ایدز و اچ آی وی آگاهی یابند و پیگیر درمان خود شوند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا (CDC) توصیه می‌کند تمام افراد ۱۳ تا ۶۴ سال حداقل یک بار  در سال آزمایش اچ‌آی‌وی انجام دهند. افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی هستند ( بعنوان مثال روابط جنسی بیشتری دارند ) به‌طور منظم هر سه تا شش ماه یکبار این آزمایش را انجام دهند.(۲) انجام آزمایش اچ‌ای‌وی تنها راه تشخیص قطعی این بیماری است و بر مبنای علائم بالینی نمی‌توان آن را تشخیص داد.

افرادی که در مرحله اولیه بیماری برای درمان عفونت ایدز و ابتلا به اچ آی وی اقدام کنند این عفونت‌ را از یک بیماری کشنده به یک بیماری مزمن و قابل کنترل بدون قدرت انتقال به دیگران تبدیل می‌کنند و طول عمری کاملا طبیعی خواهند داشت.

مقاله مرتبط:هزینه درمان ایدز در ایران

درمان مناسب

داروهای ضد رتروویروسی تعداد ویروس اچ‌آی‌وی را در خون کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند  طول عمر بیماران ایدزی افزایش یابد و افراد عمر طبیعی را تجربه کنند . داروهای کنترل بیماری ایدز  در ایران توسط مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و زیرنظر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی به صورت رایگان توزیع می‌شود. هرچه افراد مبتلا زودتر برای درمان HIV اقدام کنند، احتمالا مقاومت دارویی کمتری خواهند داشت و قدرت سیستم ایمنی بدن حفظ خواهد شد.

سبک زندگی سالم

افراد مبتلا به ایدز باید سبک زندگی سالمی را برای افزایش طول عمر خود در پیش بگیرند. بصورت منظم ورزش کنند، آب کافی وسالم بنوشند، بصورت منظم داروها و واکسن‌های لازم را تزریق کنند و… در مقاله سبک زندگی سالم برای بیماران ایدز مبتلا بصورت کامل به این موضوع پرداخته‌ایم.

فرهنگ جامعه

ترس از انگ و آبروریزی و قضاوت افراد مبتلا به عفونت‌ ایدز از طرف پرسنل بهداشت و درمان و جامعه باعث می‌شود، افرادی زیادی که، در معرض ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی هستند برای تشخیص و درمان عفونت‌ ایدز خود اقدام نکنند.

در جوامع مذهبی تفکارتی چون ایدز عذاب الهی یا نتیجه گناهان افراد است باعث می‌ِشود آموزش و آگاه سازی در این باره کاهش یابد و این خود باعث گسترش بیشتر این بیماری در آن جامعه و کاهش طول عمر افراد مبتلا با عدم پیگیری تشخیص و درمان خود می‌شود. افراد جوامعی که به راحتی درباره‌ی ایدز و کاندوم با یکدیگر صحبت می‌کنند در مبارزه با آن موفق‌تر عمل کرده اند.

وضعیت کلی آمار ایدز در ایران

تعداد کل مبتلایان به ایدز در ایران بر اساس طیف و مدل سازی UNAIDS در سال 2019 ،  33000 تا 130000 و به‌طور متوسط 59000 نفر تخمین زده شده است که هر سال حدود 1200 تا 12000 نفر جدیداً به این عفونت‌ مبتلا می‌شوند و  1200 تا 5600 مرگ بیماران در اثر عوارض بیماری ایدز رخ می‌دهد.

تعداد کل افراد مبتلا به ایدز بر اساس گزارش سامانه ملی ثبت اچ‌آی‌وی ایران، تا پایان سال 2018، 38966 نفر مبتلا به  اچ‌ای‌وی تشخیص داده شده‌اند که اکثریت آن‌ها مرد (83 درصد) و رده سنی بین 16 تا 40 سال (67.6 درصد) هستند. تا پایان سال 2018 ،15845 نفر از افراد مبتلا به بیماری ایدز در ایران، جان خود را از دست دادند. (3)

تا پایان ۱۹۹۷استفاده از سوزن آلوده برای تزریق مواد مخدر مهمترین عامل انتقال ویروس اچ‌آی‌وی در ایران بوده است ، اما  در حال حاضر روابط جنسی محافظت نشده مهمترین راه ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در ایران است. (۱)

سخن پایان

طول عمر بیماران ایدز در ایران با توجه به موارد فوق که بیان کردیم مشخص می‌شود. اگر مبتلا به این بیماری هستید به هیچ عنوان نگران نباشید و بصورت منظم پیگیر درمان خود باشید. دفترچه ای برای این منظور داشته باشید. در آن داروهای مصرفی و وایرال لود خود را در آن بنویسید، سبک زندگی سالم داشته باشید (مشروبات الکلی و سیگار ممنوع). با مراقبت از خود عمری طولانی مانند سایر افراد خواهید داشت. اگر نیز مبتلا نیستید و مشکوک به ابتلای خود هستید  می‌توانید با کیت خودارزیابی ایدز بصورت محرمانه از وضعیت خود آگاهی یابید.

منابع:

1- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7924262/

2- https://www.cdc.gov/hiv/basics/hiv-testing/hiv-self-tests.html

3- http://www.unaids.org/en/regionscountries/countries/islamicrepublicofiran

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 1 میانگین: 1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *