ایدز

هزینه درمان ایدز در ایران

هزینه درمان ایدز در ایران

هزینه درمان ایدز در ایران

در اغلب موارد، برای فرد مبتلا، هزینه درمان، به همان اندازه خود ابتلا به بیماری مهم است و می‌تواند ذهن فرد را درگیر خود کند. ایدز نیز با توجه به اینکه یک بیماری مزمن و طولانی است نیز از این قاعده مسثنی نیست. ما در این مطلب هزینه درمان ایدز در ایران را بطور کامل توضیح می‌دهیم:

بطور کلی هزینه درمان ایدز در ایران رایگان است با این حال این پرداخت هزینه‌ها شامل همه موارد تشخیصی و درمانی نمی‌شود که در ادامه به بررسی  ریز هزینه های تحمیلی به فرد HIV مثبت و وضعیت پرداخت هر کدام میپردازیم.

هزینه‌های مختلف افراد مبتلا به اچ آی وی و ایدز

  1. آزمایش‌ها و تشخیص

اگر منفی شود که تمام و اگر کیت فرد مثبت شود  مرحله بعد:

  • آزمایش الایزا ( اگر در مرکز داشته باشند رایگان است و اگر نباشد ارجاع به آزمایشگاه غیر رایگان)

در این مرحله درصورتی که الایزا منفی شود آزمایش چند ماه دیگر مجدد انجام می‌شود و اگر مثبت شود مرحله بعد:

  • آزمایش PCR HIV ( هزینه این آزمایش با فرد است. )

اگر PCR HIV نیز مثبت شود آزمایش وسترن بلات درخواست می‌شود که اغلب هزینه آن را بیمار پرداخت می‌کند.

  1. مشاوره بهداشتی و روانشناسی

مشاورین در مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری پس از تشکیل پرنده و دادن یک کد به فرد مبتلا بصورت رایگان به مشاوره و پاسخ سوالات افراد می‌پردازند.

مشاوره‌های تنظیم خانواده، ارائه کاندوم و مشاوره روش های پیشگیری نیز برای افراد رایگان است.

  1. پزشک و دارو

داروهای درمان بصورت رایگان و دوره‌ای به افراد مبتلا در مرکز خود تقدیمشان می شود. پزشکان  (متخصص عفونی یا پزشک عمومی )مستقر در مراکز بصورت رایگان بیماران را ویزیت می‌کنند. اگر فردی بخواهد توسط پزشک متخصصی خارج از مرکز  ویزیت شود هزینه آن را خود پرداخت می‌کند.

اگر فرد مبتلا به ایدز و اچ آی وی به سل مبتلا شود و یا در خطر ابتلا قرار داشته باشد داروهای پیشگیری از ابتلا یا درمان وی برای سل نیز رایگان است.

  1. آزمایش‌های دوره‌ای و وایرال لود

فرد مبتلا هرچند ماه یکبار برای بررسی وضعیت درمان خود باید یکسری آزمایش‌های چکاپ را انجام دهد که مهمترین آن تعیین سطح تعداد ویروس در خون و همچنین بررسی تعداد سلول‌های CD4+ است. هزینه این آزمایش‌ها معمولا با فرد مبتلا می‌باشد. در مطالعه ای که در سال 1384 تا 1385 در مرکز مشاوره‌ی بیماری‌های رفتاری امام خمینی انجام شد آزمایش CD4 برای 69 درصد از مراجعین بصورت رایگان انجام می‌شده است. با توجه به افزایش شدید  هزینه کیت‌های تشخیص طبی و کاهش بودجه این مراکز نسبت به تورم قطعا این درصد کاهش یافته است.

  1. واکسن‌های دوره ای

افراد مبتلا باید واکسن پنوموکوک،آنفولانزا ، هپاتیت بی و کزاز و اچ پی وی را برای پیشگیری از ابتلای خود به فرم شدید این بیماری‌ها بزنند. واکسن هپاتیت بی ، پنوموکوک و کزاز اگر بیمار قبلا تزریق نکرده باشد بصورت رایگان است و واکسن آنفولانزا و اچ پی وی را خود بیمار باید تهیه کند.

بیمار اچ آی وی مثبت با مصرف منظم داروهای خود به مرحله پیشرفته بیماری، یعنی ایدز نمی‌رسد با این حال اگر به دلیل عدم مصرف دارو به این مرحله برسد، هزینه های زیر را خواهند داشت:

مقاله مرتبط:آمار ایدز در ایران

  1. هزینه بستری در بیمارستان و داروهای طی بستری

اگر فرد بیمه داشته باشد بیمه هزینه‌های بستری وی را تقبل خواهد کرد با این حال اگر فاقد بیمه درمانی باشند هزینه آن با فرد مبتلا است.

اگر مبتلا به این بیماری هستید نگران نباشید. امروزه داروهای بسیاری برای درمان این بیماری ساخته شده است و می‌توان آن را کاملا کنترل کرد. به پزشک خود اعتماد داشته باشید و داروهای تجویزی خود را منظم مصرف کنید، ورزش کنید و سبک زندگی سالمی داشته باشید، آب سالم زیاد بنوشید و به هیچ عنوان با قطع داروی اصلی خود درگیر مصرف داروهایی تحت عنوان طب سنتی ایرانی اسلامی نشوید.

( قسمتی از مطالب این مقاله طبق اظهارات افراد مبتلا است و شهر با شهر و مرکز به مرکز می‌تواند این خدمات متفاوت باشد.)

اگر این مقاله نکته‌ای را برای اصلاح می‌بینید و در این مسیر تجربه یا سوالی در رابطه با هزینه درمان ایدز در ایران دارید در قسمت دیدگاه‌ها آن را مطرح کنید، تا سایرین و ما پاسخ گوی شما باشیم.

 

منابع:

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

5 نظر در “هزینه درمان ایدز در ایران

  1. Ghafour گفت:

    سلام و درود
    فرمودید که داروهای بسیاری برای درمان وکنترل این بیماری ساخته شده!
    آیا تمام این داروها در ایران یافت میشود؟
    جایی خوندم که در ایران فقط دو یا سه دارو وجود دارد

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      نه متاسفانه همه داروها در دسترس نیست…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *