ایدز

درصد احتمال انتقال ایدز در اولین رابطه

درصد احتمال انتقال ایدز در اولین رابطه

درصد احتمال انتقال ایدز در اولین رابطه

ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) می‌تواند هر فردی را بدون توجه به سن، نژاد، جنسیت و  یا گرایش جنسی تحت تاثیر قرار دهد. اگر ویروس اچ‌آی‌وی موجود در خون، مایع منی ،ترشحات واژن و یا شیر مادر در افراد مبتلا به بیماری ایدز به هر طریقی به سلول‌های ایمنی افراد سالم  متصل شود، فرد به عفونت ایدز مبتلا می‌شود.  در این مطلب درصد احتمال انتقال ایدز در اولین رابطه را توضیح خواهیم داد.

اولین رابطه جنسی یکی از تجربیات فراموش نشدنی زندگی افراد است. این مرحله مرحله‌ای معمول در زندگی همه ی ما انسان‌ها است و نباید نسبت به آن احساس گناه داشته باشید با این حال چیزی که در این موضوع مهم است، سلامتی شما است. به هر نحوه که بوده است نگران نباشید و زندگی جریان دارد.

درصد احتمال انتقال ایدز در اولین رابطه در شرایط مختلف

این احتمال، می‌تواند با توجه به نوع رابطه جنسی و دیگر عوامل مرتبط از  ۰.۰۳ تا ۲ درصد به ازای هر صد نفر متفاوت باشد. در ادامه این احتمال انتقال را در شرایط مختلف بررسی می‌کنیم:

درصد احتمال انتقال ایدز در اولین رابطه برای زنان ( مرد با زن )

خطر انتقال ویروس ایدز از طریق رابطه جنسی واژینال بخاطر ویژگی‌های بافت واژن و  مدت زمان بیشتر تماس بافت واژن با مایع منی، برای زنان دو برابر مردان است . با این حال درصد احتمال انتقال ایدز در اولین رابطه جنسی، برای زنان و مردان در رابطه جنسی واژینال نسبت به رابطه جنسی مقعدی می‌تواند ۱۳ برابر کمتر باشد. درصد احتمال انتقال برای زن 1 مورد در 333 تا 1250 مورد می‌باشد.

قاعدگی زنان، وجود بیماری‌های مقاربتی و سن زنان می‌تواند باعث افزایش احتمال انتقال ویروس اچ‌آی‌وی در زنان شود. هورمون‌های جنسی در زنان  یائسه و زنان‌ تازه به سن بلوغ رسیده با تاثیر بر دیواره واژن می توانند باعث شوند این گروه از افراد بیشتر در معرض ابتلا به ویروس ایدز قرار بگیرند. همچنین تعداد ویروس اچ‌آی‌وی (بار ویروسیِ) در زنان، زمان قاعدگی در واژن بسیار افزایش می‌یابد و می‌تواند خطر انتقال عفونت ایدز را بیشتر کند.(۲)

از دیگر عواملی که می‌تواند احتمال انتقال ویروس ایدز را به زنان بیشتر کند، مرحله بیماری در شریک جنسی مبتلا است، عفونت اچ‌ای‌وی در مرحله اولیه ( چند هفته‌ی اول ابتلا )بیماری بشدت مسری است. مرحله اولیه عفونت ایدز از زمان ورود ویروس اچ‌آی‌وی در بدن فرد تا زمان پنهان شدن ویروس اچ‌آی‌وی در درون سلول‌های ایمنی می‌باشد. علایم این مرحله شبیه بیماری آنفلوانزای است. اگر پارتنر شما طی چند هفته گذشته با افراد دیگری بوده است خطر انتقال بیشتر است ولی اگر طی این مدت با کس دیگری رابطه نداشته این احتمال کمتر می‌شود.

مقاله مرتبط:آیا پیشاب باعث انتقال ایدز می شود ؟

اگر رابطه جنسی مقعدی باشد احتمال انتقال ایدز مانند رابطه جنسی مرد با مرد می‌شود.

درصد احتمال انتقال ایدز در اولین رابطه برای مردان ( مرد با زن )

این احتمال برای مردان نسبت به زنان کمتر است با این حال به دلیل تنوع روابط بیشتر درمردان تعداد مردان مبتلا به ایدز در جهان بیشتر از زنان است. درصد احتمال انتقال برای مردان 1 مورد در بین 263 تا 2500 مورد است.

درصد احتمال انتقال ایدز در اولین رابطه مرد با مرد

بیشترین درصد احتمال ابتلا به HIV از طریق روابط جنسی، مردان همجنس‌گرایِ پذیرنده رابطه جنسی مقعدی (مفعول) هستند. دیواره داخلی رکتوم بسیار نازک و آسیب‌پذیر است و احتمال خونریزی‌های مویرگی در حین رابطه جنسی خشن،  باعث می‌شود ویروس اچ‌آی‌وی سریع تر به سلول‌های ایمنی میزبان متصل شود  و فرد را مبتلا می‌کند.

مردان ختنه نشده در حین رابطه مقعدی گروه بعدی در معرض خطر ابتلا به ویروس ایدز از طریق رابطه جنسی مقعدی هستند. احتمال عفونت‌های میکروبی در زیر پوست نزدیک به آلت تناسلی باعث می‌شود تعداد سلول‌های ایمنی هدف ویروس اچ‌آی‌وی در این ناحیه افزایش یابد. و در نتیجه تماس مستقیم بین ویروس اچ‌آی‌وی و سلول‌های ایمنی بیشتر می‌شود.

درصد احتمال انتقال ایدز در اولین رابطه مرد با مرد برای فاعل ختنه شده 1 مورد در 909 مورد، در فاعل ختنه نشده 1 مورد در 161 مورد و برای مفعول بدون تخلیه منی 1 مورد در 154 مورد و درصورت تخلیه منی برای مفعول 1 مورد در 70 مورد می‌باشد. استفاده از کاندوم تا 90 درصد این احتمال انتقال را کاهش می‌دهد.

درصد احتمال انتقال ایدز در اولین رابطه برای زنان ( زن با زن )

در رابطه جنسی بین زن با زن نیز با توجه به وجود ترشحات، احتمال انتقال ویروس HIV  وجود دارد. با این حال این احتمال بسیار کمتر است و بعنوان روشی رایج برای انتقال مطرح نمی‌شود.(4)

وجود بیماری های مقاربتی و اولین رابطه

بیماری‌های مقاربتی مانند کلامدیا ، سوزاک ، سفلیس احتمال انتقال HIV از طریق رابطه جنسی را بیشتر می‌کند. درصورت مشاهده زخم در ناحیه تناسلی شریک خود از رابطه پرهیز کنید. استفاده از کاندوم احتمال انتقال HIV را در تمام موارد فوق تا 90 درصد کاهش می‌دهد. همچنین می‌توانید با استفاده از کیت خانگی آزمایش ایدز از وضعیت ابتلای خود یا شریک جنسی خود آگاهی یابید.

اکنون چه کنم؟

تشخیص ویروس اچ‌آی‌وی در این مرحله اولیه بیماری بسیار مهم است. تشخیص بموقع و شروع درمان ، پیشرفت عفونت اچ‌ای‌وی را کنترل و از رسیدن بیماری مرحله آخر و کشنده جلوگیری می‌کند.افرادی که به‌طور منظم داروهای ضد رتروویروسی استفاده می‌کنند می‌تواند به وضعیت غیر قابل تشخیص عفونت اچ‌ای‌وی برسند. در این حالت  تعداد ویروس اچ‌آی‌وی در بدن بسیار کاهش می‌یابد و ژنوم ویروس در خون دیگر قابل شناسایی نیست و ویروس نمی‌تواند به دیگران منتقل شود.(۳)

منابع:

  1. https://www.webmd.com/hiv-aids/chance-of-hiv
  2. https://www.medicalnewstoday.com/articles/chances-of-getting-hiv#what-is-hiv
  3. https://www.cdc.gov/hiv/basics/hiv-transmission/ways-people-get-hiv.htm
  4. https://www.cdc.gov/mmwr/pdf/wk/mm6310.pdf

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *