ایدز

آیا پیشاب باعث انتقال ایدز می شود ؟

آیا پیشاب باعث انتقال ایدز می شود؟

آیا پیشاب باعث انتقال ایدز می شود؟

در این مقاله به توضیح عوامل تاثیر گذار بر انتقال ایدز با پیشاب می پردازیم. اگر این سوال در ذهن شما است که، آیا پیشاب باعث انتقال ایدز می شود؟ در ادامه با ما همرا باشید.

پیشاب چیست ؟

پیشاب توسط «غدد گاوپر»، دو غده کوچک در نزدیکی پروستات، تولید می‌شود. پس از تحریک جنسی، این مایع شفاف و چسبناک برای خنثی کردن اسیدیته مجرای ادرار آزاد می شود. اسپرم در محیط اسیدی مجرای اداری آسیب می بیند به همین دلیل این غدد با ترشح پیشاب مسیر را برای عبور اسپرم ها آماده می کنند.  این مایع نیز مانند مایع منی حاوی HIV می تواند باشد.(4)

پاسخ کوتاه به این سوال

رابطه جنسی بدون انزال درون بدن زن اگر چه احتمال انتقال ای را به وی کاهش می دهد با این حال از انتقال ایدز بصورت قطعی پیشگیری نمی کند. زیرا علاوه بر مایع متی در پیشاب مرد ( پری کام یا مایع پیش از انزال ) مبتلا به HIV نیز این ویروس وجود دارد.

پاسخ کامل تر با بررسی تحقیقات

اغلب مردم می دانند اچ آی وی از طریق رابطه جنسی منتقل می شود با این حال کمتر توجه می کنند که نوع رابطه جنسی در مزان خطر ابتلا تاثیر گذار است. هر نوع رابطه ای میزان خطر خاص خود را برای انتقال ایدز دارد. مفعول رابطه مقعدی خطر در معرض خطر بیشتری نسبت به مفعول رابطه واژینال دارد. و رابطه دهانی خطر بسیار کمتری نسبت به آن دو دارد.(1)

در مطالعه که بر روی 60مرد مبتلا به HIV در سال 2016 در دانشگاه بوستون آمریکا انجام دادند. 8 نفر از این مردان  داروی درمان ایدز دریافت نمی کردند و 52 نفر دیگر مبتلا به اچ آی وی داروی درمان ایدز (نوع درمان: HAART یا درمان ضد رتروویروسی بسیار فعال) را دریافت می کردند. از گروه 8 نفری، در مایع منی 4 نفر از آنها HIV یافت شد. (40-96000 ویروس در هر سی سی ) و در مایع پیشاب یکتفر از آنها نیز HIV یافت شد. (2400 ویروس HIV ) در گروه 52 نفری که داروهای درمان ایدز را بصورت منظم مصرف می کردند در خون آنها هیچ ویروس اچ آی وی یافت نشد. در مایع منی 10 نفر از انها (19.2  درصد ) ویروس HIV یافت شد (59-800 ویروس در هر سی سی منی ) و در مایع پیشاب هیچ کدام از آنها اچ آی وی یافت نشد. (2) طبق این مطالعه احتمال انتقال ایدز با پیشاب از مرد به زن وجود دارد با این حال اگر فرد مبتلا داروهای درمان ایدز را بصورت منظم دریافت کند احتمال انتقال بسیار کاهش میابد.

آیا پیشاب در رابطه جنسی مقعدی باعث انتقال ایدز میشود؟

در مطالعه ای که در سال 2003 بر روی مردانی که با مردان دیگر رابطه داشتند انجام شد. افراد شرکت کننده در گروه تقسیم شدند. گروهی از آنها از ابتلای رابطه از کاندوم استفاده می کردند و گروهی دیگر ابتلا بدون کاندوم و سپس از اواسط رابطه از کاندوم تاخیری استفاده می کردند. ( یعنی در گروهی احتمال انتقال با پیشاب وجود داشت و در گروهی که از اول کاندوم استفاده می کردند وجود نداشت. ) نتایج نشان داد که در گروهی که از اواسط رابطه از کاندوم استفاده می کردند احتمال انتقال و ابتلا به HIV 5 برابر از افرادی بود که از ابتلا از کاندوم استفاده می کردند.(3) با توجه به نتایج این تحقیق، بله در رابطه مقعدی باعث انتقال HIV  می شود.

آیا پیشاب در رابطه دهانی باعث انتقال ایدز میشود؟

اگر با یک شریک جنسی معمولی و نه گذری و پولی یا کسی که با افراد زیادی است رابطه دهانی داشته اید، پیشاب باعث انتقال نمی شود. این ویروس برای ابتلا کردن، شخص نیاز به یک ورودی دارد. در دهان این راه ورودی، زخم یا بریدگی در لب،دهان، گلو یا لثه می تواند باشد. اگر اینگونه زخم ها را در ناحیه دهانی خود دارید، از تماسی با پیشاب خودداری کنید.(4)

من الان چه کنم ؟

در مجموع نگران نباشید احتمال انتقال کم است. اگر علائمی دارید یا علائمی ندارید، دلیلی بر ابتلا یا عدم ابتلای شما به ایدز نیست. تنها راه تشخیص ابتلا به ایدز انجام آزمایش ایدز است. اگر به تازگی این اتفاق افتاده است، هنوز نمی توانید آزمایش ایدز انجام را دهید. بعد از گذشت حداقل 45 روز می توانید با استفاده کیت خودارزیابی ایدز خودتان آزمایش ایدز خود را بصورت محرمانه انجام دهید و یا برای انجام این آزمایش بصورت رایگان به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری مراجعه کنید.

سوالات خود را بصورت ناشناس می توانید در قسمت دیدگاه ها مطرح کنید در اسرع وقت پاسخ گوی آنها هستیم.

منابع:

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 2 میانگین: 3]

2 نظر در “آیا پیشاب باعث انتقال ایدز می شود ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *