ایدز

انتقال ایدز از طریق چشم

انتقال ایدز از طریق چشم

شایع ترین راه انتقال ایدز چشم نیست!

ایدز بیماری است که در اثر ویروس اچ آی وی ایجاد می شود. این ویروس از طریق مایعات و ترشحات آلوده فرد مبتلا به سایرین منتقل و سبب ابتلای سایر افراد می شود. راه اصلی انتقال ایدز رابطه جنسی و استفاده از سوزن مشترک است با این حال با سایر روش هایی که در آن خون یا ترشحات آلوده درگیر باشد نیز منتقل می شود. اگر این سوال را دارید که احتمال انتقال ایدز از طریق چشم چقدر است و آیا از این طریق ممکن است فردی به آن مبتلا شود، در این مطلب به پاسخ این سوال می پردازیم.

پاسخ کوتاه

در انتقال ایدز باید حتما یکی از ترشحات بدن فرد مبتلا شامل خون، ترشحات جنسی یا شیر با خون یا بافت موکوسی فردی سالم تماس پیدا کند. بافت موکوسی شامل بافت مرطوبی و کمی لزجی است که در نواحی دستگاه تناسلی، دستگاه گوارش، دهان، چشم و  داخل پلک ما را می پوشاند.(1) با این توصیف احتمال انتقال ایدز از طریق چشم وجود دارد با این حال این احتمال بسیار پایین است و بستگی دارد نوع ترشحی که وارد چشم شده است، چه بوده است:

مقاله مرتبط:علائم ایدز در روزهای اول تا انتها (همه‌ علائم در طی زمان و در هر مرحله)

پاسخ کامل تر

انتقال ایدز از طریق چشم در تماس با مایع منی

اگر چه از نظر تئوری این احتمال وجود دارد با این حال تاکنون حتی یک گزارش علمی ابتلای فردی در اثر برخورد مایع منی منتشر نشده است.(2) اگر منی وارد چشمتان شده است نگران نباشید.

انتقال ایدز از طریق چشم در تماس با خون

این حالت برای پرسنل علوم پزشکی معمولا در اتاق عمل زیاد اتفاق می افتد. احتمال انتقال HIV از طریق چشم  درصورت پاشیدن خون روی صورت و از طریق چشم و دهان و بینی حدود یک مورد در هر هزار مورد است.(3) در مطالعه در انگلیس مشخص شد که در 45 درصد از جراحی های اتاق عمل، پاشش خون و مایعات بدن روی ماسک و عینک محافظ صورت جراح و پرسنل اتاق عمل اتفاق می افتد. به همین دلیل استفاده از این ماسک و عینک های محفاظ توصیه می شود. (4)

پرش قطره سرم یا پلاسما مریض در چشم

طبق یک گزارش موردی، مردی 26 ساله، کارشناس آزمایشگاه، که در بیمارستانی در مونیخ آلمان کار می کردند. قطره ای از سرم بیماری به چشم چپش ریخته شده است. در این هنگام، چند بار پلک زده اند و چشم خود را نشسته اند. در زمان این حادثه ایشان لنز تماسی داشته اند که باعث ورم ملتحمه خفیفی در وی نیز شده بود. این فرد پس از این اتفاق به HIV مبتلا شدند.(5)  با توجه به این گزارش به افراد مشغول به کار در آزمایشگاه توصیه می کنیم از عینک محافظ در هنگام کار استفاده کنند و درصورت پاشش خون و مایعات بیمار به چشم، آن را با آب فراوان بشورید.

برای من اتفاق افتاده، چه کنم؟

ابتلا خون سردی خود را حفظ کنید. احتمال انتقال از این طریق بسیار کم است. اگر در بیمارستان یا آزمایشگاه این اتفاق برایتان افتاده است آن را به سوپروایزر و مسئول کنترل عفونت بیمارستان گزارش دهید. اگر میدانید و در پرونده بیمار درج است که، بیمار مثبت هستند، باید فرم های مربوطه و اقدامات و داروهای PEPلازم را دریافت کنید. چیزی غیر از خون وارد چشم شما شده است (مانند مایع منی)، نگران نباشید احتمال انتقال  از این طریق عملا صفر است با این حال اگر باز هم نگران هستید باید توجه کنید که برای انجام آزمایش ایدز باید حداقل 30 روز از این اتفاق گذشته باشد.

منابع:

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *