ایدز

آیا ایدز باعث ریزش مو میشود ؟

آیا ایدز باعث ریزش مو میشود ؟

آیا ایدز باعث ریزش مو میشود ؟

ایدز و علائم اصلی

ویروس نقص سیستم ایمنی بدن (( HIV باعث بیماری و درگیری طولانی بدن و ضعیف شدن سیستم ایمنی فرد مبتلا می شود. AIDS باعث ایجاد مجموعه ای از علائم و درگیری ها شدید در بدن می شود. علائم اصلی ایدز شامل درد، لرز، کاهش وزن، خستگی و بثورات پوستی است. در این مطب به پاسخ سوال آیا ایدز باعث ریزش مو میشود ؟ و کاری که باید انجام داد، میپردازیم.

مقاله مرتبط: علائم ایدز در روزهای اول تا انتها (همه‌ علائم در طی زمان و در هر مرحله)

آیا ایدز باعث ریزش مو میشود ؟

HIV خود بصورت مستقیم باعث ریزش مو در افراد مبتلا نمی شود. در بسیاری از افراد ریزش مو اتفاقی طبیعی در طی روند عمر و با افزایش سن است. معمولا ژنتیک، تغییرات هورمونی و افزایش سن دلیل شایع ریزش مو در افراد است. امروزه به دلیل پیشرفت در درمان مبتلایان به ایدز، طول عمر این افراد تقریبا مشابه سایر افراد سالم می باشد. بنابراین افراد بیشتری از مبتلایان به HIV با افزایش سن تجربه ریزش مو را در مقایسه با این بیماران در دهه 1980 و 1990 خواهند داشت.(1)

ریزش مو از علائم معمول ابتلا به اچ آی وی و ایدز نیست با این حال افرادی که با این ویروس زندگی می کنند ممکن است ریزش مو در خود را به دلایل طبیعی چون افزایش سن و یا به دلایل اثرات اچ آی وی بر بدن مشاهده کنند. در ادامه به توضیح بیشتر این دلایل می پردازیم:

دلایل افزایش ریزش مو در مبتلایان به HIV

علاوه بر افزایش سن دلایل دیگری نیز در مبتلایان به ایدز باعث می شود که احتمال ریزش در این افراد بیشتر باشد:

کم خونی فقر آهن

افراد مبتلا به ایدز و اچ آی وی احتمال بیشتری دارد که دچار فقر آهن و در نتیجه کم خونی ناشی از آن باشند. و این کم خونی می تواند باعث ضعف شدید، رنگ پریدگی و ریزش مو شود.

سایر بیماری های مقاربتی

ابتلا به بیماری های مقاربتی در بیماران مبتلا به ایدز بیشتر است. یکی از این بیماری ها سفلیس است. سفلیس با ریزش مو بصورت سکه ای و تکه تکه در حالت ابتلا به سفلیس ثانویه می توند باعث این عارضه شود.

سوء تغذیه

ویروس HIV باعث افزایش متابولیسم بدن و در نتیجه کمبود های تغذیه ای شود. این کمبودها می توانند باعث ریزش مو شوند.

ریزش مو تلوژن افلوویوم (TE  ) و ایدز

ریزش مو تلوژن افلوویوم نوعی ریزش مو است که در آن میزان رشد موهای جدید کندتر از موهایی است که ریزش دارند. در نتیجه در طی زمان موها کم پشت تر و کم پشت تر می شوند. این نوع ریزش در اثر ابتلا به بیماری های شدید در کوتاه مدت و یا ابتلای طولانی مدت به بیماری، زایمان ، استرس، کاهش وزن شدید، سوتغذیه، اختلالات هورمونی و عفونت ها ایجاد می شود. در ریزش مو telogen effluvium فولیکول های مو وارد فاز استراحت شده اند و دیگر مویی تولید نمیکنند یا به کندی تولید می کنند.(1)

در مطالعه ای مشخص شد که در 8.4 درصد از مبتلایان به اچ آی وی و ایدز ریزش مو تلوژن افلوویوم را تجربه می کنند. معمولا این علامت چند ماه پس از ابتلا ممکن است بروز کند. این نوع ریزش معمولا خود بخود و بدون درمان برطرف می شود. (3) در مطالعه دیگری که بر روی 10 فرد مبتلا به ایدز انجام شد، هر ده نفر آنها ریزش مو TE را داشتند. طبق این مطالعه ریزش مو در مبتلایان به HIV  می تواند شایع باشد.(2) با این حال ریزش مو به هیچ عنوان به تنهایی دلیلی بر ابتلای فرد به ایدز نیست.

ریزش مو دارم و نگران ابتلا به ایدز هستم

اگر احتمال ابتلای خود به این بیماری را می دهید تنها کاری که باید انجام دهید انجام آزمایش ایدز است. شما می توانید با مراجعه به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری یا با استفاده از کیت تشخیص ایدز آزمایش خود را بصورت محرمانه و یا با مراجعه به آزمایشگاه تشخیص طبی آن را انجام دهید. داشتن ریزش مو یا نداشتن آن دلیلی بر ابتلا یا عدم ابتلای شما به ایدز نیست.

منبع:

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *