ایدز

همه نکات کاربردی درباره‌ی 72 ساعت طلایی (PEP)

داروی اورژانسی ایدز

همه نکات کاربردی درباره‌ی 72 ساعت طلایی (PEP)

در مقاله همه نکات کاربردی درباره‌ی 72 ساعت طلایی (PEP) باید گفت هدف ما در این نوع درمان پیشگیری از آلودگی با ویروس HIV پس از رفتارها و اتفاقات پرخطر در فرد می‌باشد. باید توجه کرد که این روش بعنوان روشی اورژانسی مطرح است و نمی‌توان بصورت معمول بعنوان پیشگیری از ابتلا به ایدز پس از رابطه پرخطر از آن استفاده کرد. در این مطلب روش درمانی PEP و موارد کاربرد، موارد عدم کاربرد، نحوه تهیه و دوره مصرف دارو ، عوارض جانبی و سایر نکاتی که باید رعایت شود را توضیح خواهیم داد.

………………………..

آزمون آنلاین بررسی نیاز به PEP (داروی پیشگیری از ایدز پس از مواجهه )

0%

آیا در 72 ساعت گذشته با فردی که وضعیت HIV نامشخص است رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید؟

آیا در 72 ساعت گذشته با فردی که وضعیت HIV نامشخص است، وسایل تزریق مشترک داشته اید؟

آیا در 72 ساعت گذشته مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اید؟

آیا اخیراً در 72 ساعت گذشته یک عفونت مقاربتی (STI) تشخیص داده، داشته اید؟

آیا در 72 ساعت گذشته با نیدل استیک (فرو رفتن سر سوزن مریض به بدن ) در معرض HIV قرار گرفته اید؟

آزمون بررسی نیاز به PEP (داروی پیشگیری از ایدز پس از مواجهه )
نیاز نیست
با توجه به این شرایط نیازی به مصرف داروی پیشگیری از ایدز پس از مواجهه (PEP) ندارید. مصرف این داروها به دلیل عوارض جانبی آن، نمیتواند برای هر نوع احتمال ابتلا به اچ آی وی تجویز گردد، با این حال اگر باز هم نیاز میبینید میتوانید با مراجعه به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری و یا مرکز بهداشت شهر خود این داروها را بصورت رایگان پس از مشاوره دریافت کنید. اگر در تعطیلات هستید میتوانید با مشاوره با پزشکان متخصص عفونی آنلاین درصورت نیاز نسخه آن را تهیه کنید. (همه داروخانه ها این دارو را ندارند و بدون نسخه قابل تهیه نیست) .......... اگر به تازگی رابطه جنسی داشته اید میتوانید با استفاده از کیت خودارزیابی ایدز آزمایش ایدز شریک جنسی خود را انجام دهید و درصورت مثبت شدن ایشان دارو دریافت کنید. برای تهیه اورژانسی کیت تشخیص ایدز میتوانید از قسمت فروشگاه ما اقدام کنید. توجه داشته باشید برای انجام آزمایش ایدز توسط کیت خود ارزیابی ایدز برای خودتان باید حتما 45 روز از این اتفاق گذشته باشد و الان نمیتوانید از این کیت استفاده کنید.
نیاز است
با توجه به این شرایط نیاز به مصرف داروی پیشگیری از ایدز پس از مواجهه (PEP) دارید. مصرف این داروها برای 28 روز است و میزان کارایی آنها در پیشگیری از ابتلا به اچ آی وی بسیار بالا است. میتوانید با مراجعه به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری و یا مرکز بهداشت شهر خود این داروها را بصورت رایگان پس از مشاوره دریافت کنید. میتوانید با مشاوره حضوری یا آنلاین با پزشکان متخصص عفونی آنلاین درصورت نیاز نسخه آن را تهیه کنید. (همه داروخانه ها این دارو را ندارند و بدون نسخه قابل تهیه نیست) . اگر دارو را گرفتید مسئولانه آن را تا روز آخر مصرف کنید. ........... اگر به تازگی رابطه جنسی داشته اید میتوانید با استفاده از کیت خودارزیابی ایدز آزمایش ایدز شریک جنسی خود را انجام دهید و درصورت مثبت شدن ایشان دارو دریافت کنید. برای تهیه اورژانسی کیت تشخیص ایدز میتوانید از قسمت فروشگاه ما اقدام کنید. توجه داشته باشید برای انجام آزمایش ایدز توسط کیت خود ارزیابی ایدز برای خودتان باید حتما 45 روز از این اتفاق گذشته باشد و الان نمیتوانید از این کیت استفاده کنید.

طراحی و اعتبارسنجی آزمون: بر مبنای گایدلاین Guidelines: Post-Exposure Prophylaxis (PEP) سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا (CDC) توسط هوش مصنوعی Chat GPT

………………………..

موارد کاربرد PEP

در مواردی چون:

1-      تجاوز

2-      نیدل استیک شدن (فرو رفتن سوزن مریض در دست کادر درمان در صورتی که مریض مثبت باشد)

3-      مفعول رابطه جنسی مقعدی بدون کاندوم بودن با مردی که رابطه پرخطر زیاد داشته یا با مرد دیگری بوده است

4-      فاعل رابطه جنسی  مقعدی بدون کاندوم با فردی که HIV مثبت است.

5-      رابطه جنسی واژینال بدون کاندوم با مرد یا زن HIV مثبت

6-      استفاده مجدد از سرنگ آلوده فرد HIV مثبت برای تزریق دارو یا مکمل

7-      رابطه جنسی دهانی با مردی که HIV مثبت است و انزال در دهان اتفاق بیوفتد و زخمی در دهان فرد مفعول باشد

8-      پاره شدن کاندوم در حین هر کدام از موارد فوق

تشخیص نیاز یا عدم نیاز شما به این درمان بسته به تشخیص پزشک مشاور شما در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و یا متخصص عفونی دارد و نمی‌توان بخاطر هرنوع رابطه جنسی و بصورت معمول این داروها را مصرف کرد.

مقاله مرتبط:زمان مناسب آزمایش ایدز

موارد عدم نیاز به درمان با PEP

1-      مواردی که فرد HIV مثبت است!

2-      زمانی که فردی که با وی رابطه جنسی داشته ایم مطمئن هستیم منفی است.

3-      مواردی که تماس فقط با مایعات کم خطری مانند بزاق و عرق بوده است.

طبق تحقیقی توسط واحد ایدز سازمان ملل (UNAIDS) در سال 2008 ، 32 درصد از افرادی که دوره PEP را شروع می‌کنند، تا پایان دوره دارو را مصرف نمی‌کنند پس خواهشا تو این کمبود دارو یا کامل مصرف کنید یا کلا نگیرید. مرسی

طول دوره مصرف

یک دوره 28 روزه، یک یا دو بار در روز (بسته به رژیم دارویی) باید بصورت منظم مصرف شود.

عوارض جانبی

عوارض جانبی خطرناکی ندارد و این عوارض پس از قطع مصرف برطرف می‌شوند. عوارضی چون حالت تهوع، اسهال، احساس ناخوشی، خستگی و… را ممکن است تجربه کنید.

نحوه تهیه

مراجعه به مراکز مشاوره بیماریهای رفتاری و یا مراجعه به متخصص عفونی

سایر نکات

1-      مصرف دارو باید با تجویز پزشک متخصص باشد و جزو داروهای نسخه ای می‌باشد.

2-      باید حداکثر تا 72ساعت پس از مواجه مصرف شود و بهترین زمان آن کمتر از 24 ساعت می‌باشد. هرچه این زمان کمتر باشد احتمال ابتلای فرد کمتر و موفقیت پیشگیری ابتلا بیشتر می‌شود.

3-      درمان PEP ، 100 درصد موثر نیست با این حال احتمال انتقال را بسیار کاهش می دهد.

4-      45 روز  یا سه ماه  پس از مواجه فرد باید تست ایدز بدهد تا از عدم ابتلای خود اطمینان یابد.

5-      این روش بعنوان روشی روتین برای جلوگیری از ابتلا نیست و نمی‌توانید رابطه جنسی پرخطری داشته باشید و بگوییم داروی PEP  را بعدش مصرف میکنم !

برای تهیه این دارو‌ها به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری شهر خود مراجعه کنید. اگر احیانا نداشتند، می‌توانید با ما تماس بگیرید.

بجای تحمل استرس با کیت خودارزیابی ایدز براحتی و محرمانه آزمایش ایدز پارتنر خود را انجام دهید. در تهران ارسال اورژانسی و تحویل کمتر از دو ساعت و پرداخت در محل . ارسال به سراسر کشور بصورت محرمانه. سفارش از فروشگاه وبسایت ما یا با شماره 09120042387 تماس بگیرید.

……………………………..

برای خواندن و تفسیر جواب آزمایش خود توسط پزشک، به سایت دکتر لاندا مراجعه کنید و هر جای دنیا که هستید، بصورت اورژانسی، تخصصی، دقیق و محرمانه ویس تفسیر جواب آزمایش خود یا عزیزانتان را از زبان پزشکان بشنوید.  ( شروع تفسیر آزمایش دکتر لاندا )

……………………………..

منابع:

  1. World Health Organization Guidelines on Postexposure Prophylaxis for HIV:Recommendations for a Public Health Approach
  2. CDC HIV/AIDS, Centers for Disease Control and Prevention
  3. Aidsmap

محقق و نویسنده : محسن جعفری ( دانشجوی دکتری حرفه ای داروسازی، کارشناس علوم آزمایشگاهی و فعال در حوزه  IT)

ایمیل: pharamalabir@gmail.com

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

2 نظر در “همه نکات کاربردی درباره‌ی 72 ساعت طلایی (PEP)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *