هپاتیت

آزمایش هپاتیت برای استخدام

آزمایش هپاتیت برای استخدام

آزمایش هپاتیت برای استخدام

هپاتیت به مجموعه‌ای از بیماری‌‌ها اتلاق می‌شود که در آن، سلول‌های کبدی آسیب میبینند. یکی از عوامل اصلی ایجاد هپاتیت، ویروس‌ها هستند. در میان این ویروس‌ها دو ویروس هپاتیت بی و هپاتیت C عامل بیشترین عامل هپاتیت در دنیا هستند. آزمایش هپاتیت برای استخدام برای تشخیص این دو ویروس انجام می‌شود. ادامه مطلب منظور ما از هپاتیت، هپاتیت ویروسی به علت این دو ویروس است.

آزمایش هپاتیت برای استخدام معمولا شامل 3 آزمایش است که هر سه با روش الایزا انجام می‌شود. این آزمایش‌ها شامل HbsAg ، HbsAb و HcvAb است که در ادامه بیشتر درباره ی هرکدام توضیح خواهیم داد:

  • آزمایش HbsAg

این آزمایش به بررسی وجود انتی ژن‌های سطحی ( خود ویروس ) هپاتیت بی در بدن می پردازد. اگر این ویروس به فرم فعال در بدن باشد، با این آزمایش، ابتلای به آن مشخص می شود ولی اگر در بدن به شکل نهفته و مزمن باشد با این روش قابل تشخیص نیست.

زمانی که در جواب آزمایش HbsAg در قسمت Results کلمات Negative  یا Non Reactive نوشته شده باشد یعنی این ویروس درخون فرد دیده نشده است. اما اگر Positive یا Reactive نوشته شده باشد احتمال زیاد فرد به ویروس هپاتیت B مبتلا است و نیاز به درمان دارد.

  • آزمایش HbsAb

این آزمایش به بررسی وجود انتی بادی‌ علیه آنتی ژن های سطحی هپاتیت بی در خون ما می‌پردازد. اگر سطح انتی بادی هپاتیت بی بالا در جواب آزمایش شما بالا باشد، به این معنی است که واکسن هپاتیت ب که زده اید موثر بوده است. اگر سطح HbsAb شما پایین باشد به این معنی است که نیاز است واکسن هپاتیت B بزنید.

  • آزمایش HcvAb

این آزمایش با هدف بررسی ابتلا به هپاتیت سی انجام می‌شود. در این آزمایش وجود آنتی بادی  هپاتیت سی در بدن بررسی می شود. اگر این آنتی بادی در بدن شما باشد یعنی شما یا قبلا به آن مبتلا شده اید یا الان مبتلا هستید. نگران نباشید این بیماری قابل درمان است.

این سه آزمایش نیاز به ناشتایی ندارد. هر سه با نمونه خون و با روش الایزا نسل چهار انجام می‌شوند و جواب آن بین دو تا یک هفته آماده می‌شود.

افراد مبتلا به بیماری هپاتیت ممکن است سال‌ها هیچ علایمی نداشته باشند.

ترویج کارمندان به انجام آزمایش هپاتیت قبل از شروع به کار می‌تواند در شناسایی ناقلین بدون علامت که از بیماری خود بی اطلاع هستند و در درمان عفونت‌ نقش موثری داشته باشد.

از طرفی یکی از چالش‌های آزمایش هپاتیت برای استخدام، انگ نسبت به کارمندان است، راه‌های انتقال ویروس هپاتیت محدود است و فعالیت‌های روزمره افراد نمی‌تواند باعث انتقال این ویروس شود به همین خاطر اطلاع از وضعیت بیماری کارمندان ممکن است محدودیت‌های برای کارمندان ایجاد کند و باعث تبعیض در ارائه خدمات به کارمندان شود.

با این وجود آزمایش هپاتیت برای استخدام افراد الزامی نیست و تنها افرادی که با توجه به موقعیت شغلی امکان انتقال ویروس هپاتیت را به دیگران دارند مانند افراد شاغل در مراکز خدمات تزریقات و پانسمان ، آرایشگران و … باید قبل از شروع به کار آزمایش مربوط به بیماری هپاتیت و ایدز را انجام دهند.

راه‌های اصلی انتقال ویروس هپاتیت از طریق استفاده از سرنگ مشترک برای تزریق مواد مخدر، روابط جنسی پر خطر و محافظت نشده و انتقال از مادر به نوزاد در دوران جنینی، حین زایمان و در دوران شیردهی است.

افرادی که قصد استخدام در بخش خصوصی یا دولتی را دارند با توجه به راه‌های انتقال ویروس هپاتیت، اگر فکر می‌کنند در معرض ابتلا به ویروس هپاتیت قرار گرفته‌اند می‌توانند داوطلبانه در آزمایشگاه و یا با استفاده از کیت‌های خودارزیابی هپاتیت در منزل به صورت کاملا محرمانه آزمایش‌های هپاتیت را انجام دهند.

بیماری هپاتیت ب و سی در صورت عدم  تشخیص و بهبود،می‌تواند به فرم مزمن بیماری تبدیل شوند ، بیماری هپاتیت مزمن احتمال مشکلات کبدی مانند سیروز کبدی و سرطان کبد را افزایش می‌دهد.

در حال حاضر ویروس هپاتیت ب دارای واکسن موثر برای کنترل و پیشگیری از بیماری است و همچنین افرادی که یک بار به این ویروس مبتلا شوند و بیماری بهبود یابند در بیشتر موارد از ابتلا مجدد به عفونت هپاتیت ب مصون هستند.

اما ویروس هپاتیت سی و  ویروس اچ‌ای‌وی واکسن و درمان موثر ندارند. افراد مبتلا به ویروس هپاتیت سی در صورت بهبود خودبه‌خودی بیماری، ممکن است مجدداً به این ویروس مبتلا شوند.

امروزه افرادی که به هر دلیلی علاقه‌ای به انجام آزمایش هپاتیت و ایدز در آزمایشگاه یا مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری ندارند  در صورت در معرض ابتلا به عفونت‌های هپاتیت و یا ایدز ، می‌توانند با استفاده از کیت‌های خودارزیابی در هر مکانی ، کاملا محرمانه آزمایش‌های هپاتیت سی ،هپاتیت ب و آزمایش ایدز را انجام دهند.

استفاده از تست‌های خودارزیابی نیاز به تخصص و تجهیزات خاصی ندارد و با یک  قطره خون نوک انگشت انجام می‌شوند.

نتایج منفی تست‌های خودارزیابی بعد از دوره پنجره آزمایش، ۹۹.۸ درصد قابل قبول است.

 

در حال تکمیل

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

2 نظر در “آزمایش هپاتیت برای استخدام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *