ایدز, هپاتیت

برای آزمایش هپاتیت و ایدز باید ناشتا بود؟

آیا برای انجام آزمایش هپاتیت و ایدز باید ناشتا باشیم؟

در جواب برای آزمایش هپاتیت و ایدز باید ناشتا بود؟ باید گفت به‌طورکلی آزمایش‌های هپاتیت و ایدز به دو روش انجام می‌شوند. در روش غربالگری، عوامل مرتبط با ویروس در خون مانند آنتی‌بادی‌های ضد ویروس‌ در بدن، آنتی‌ژن‌های سطحی ویروس‌ها و سایر پروتئین‌های ساختار ویروس بررسی می‌شوند. در روش دیگر، خود ویروس به صورت کمی یا کیفی شناسایی می‌شود.

از سوالات رایج قبل از انجام آزمایش این است که  آیا برای آزمایش هپاتیت و ایدز باید ناشتا بود؟ یا خیر؟ اصولاً برای تعداد محدودی از آزمایش‌ها که مصرف مواد غذایی مستقیماً بر نتیجه آزمایش تاثیر گذار است مانند آزمایش قند خون، تری گلیسرید و کلسترول باید حتما افراد ناشتا باشند و بسیاری از آزمایش‌های دیگر بدون رعایت ناشتا قابل انجام می‌باشند. آزمایش هپاتیت و ایدز نیز ازجمله آزمایش‌هایی هستند که رعایت ناشتا برای انجام آزمایش لازم نیست، اما در مواردی خاص  عدم ناشتا بودن فردامکان تداخل در نتیجه آزمایش را افزایش می‌دهد (۱).

آیا در روش غربالگری آنتی‌ژن/آنتی بادی برای آزمایش هپاتیت و ایدز باید ناشتا بود؟

در آزمایش‌هایی مذکور، معمولا تعداد آنتی‌بادی/آنتی‌ژن در خون، ملاک نتیجه آزمایش نبوده و تنها وجود آنتی‌ژن/آنتی‌بادی نشانه مثبت بودن نتیجه آزمایش است. بنابراین ازآنجایی که تعداد این پروتئین‌ها سنجیده نمی‌شود، مصرف چای، الکل، سیگار و غذاهای بدون چربی در نتیجه آزمایش تاثیر گذار نیست.

در آزمایش‌های غربالگری آنتی‌ژن/آنتی‌بادی، کمپلکس آنتی‌ژن و آنتی‌بادی‌ به وسیله یک ماده رنگی مشخص می‌شود. اگر قبل از انجام آزمایش، مواد غذایی پرچرب استفاده شود به طوری که به اصطلاح “سرم خون افراد لیپیمیک شود” در موارد بسیار نادری ممکن است تداخلی در نتیجه آزمایش رخ دهد (2). بنابراین توصیه می‌شود قبل از انجام آزمایش‌های گفته‌شده، غذاهای پرچرب استفاده نشود.

آیا در روش PCR برای آزمایش هپاتیت و ایدز باید ناشتا بود؟

 در تشخیص بیماری به روش PCR، در صورت وجود ویروس ایدز یا هپاتیت در خون، ژنوم ویروس از خون افراد جداسازی شده و با کپی برداری از روی ژنوم ویروس در محیط آزمایشگاه  و افزایش تعداد آن، نتیجه آزمایش مشخص می‌شود. روش PCR  بیشتر در برای بررسی تعداد ویروس و شدت بیماری در افراد انجام می‌شود که نیازی به ناشتا بودن ندارد و شرایط بیمار قبل از انجام آزمایش تاثیری در نتیجه نمی‌گذارد.  

مصرف الکل نیز در نتیجه آزمایش ایدز تاثیر گذار نمی‌باشد، اما طبق تحقیقات انجام شده، تکثیر ویروس ایدز در افراد مبتلا به ایدز که الکل مصرف می‌کنند، بیشتر است. الکل با کاهش قدرت سیستم ایمنی افراد می‌تواند روند پیشرفت بیماری را افزایش دهد (3).

منابع:

(۱)https://www.webmd.com/cholesterol-management/fasting-blood-tests

(2)http://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/3`414755

(3)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2875959/

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

6 نظر در “برای آزمایش هپاتیت و ایدز باید ناشتا بود؟

  1. بسیار مقالات خوب و ارزشمندی در اختیار عموم قرار میدین واقعا عالی هستین موفق باشین.

    1. محسن جعفری گفت:

      ممنون . حرفتون بهمون انرژی میده . مرسی از درک و دید شما

  2. آزیتا آذری گفت:

    متشکرم از جواب دهی به موقعتون

  3. فاطمه گفت:

    سلام
    ببخشید من از مادر و پدرم تست قند میگیرم متاسفانه امروز با لانستی که دیروز از پدرم تست گرفته بودم بدون اینکه متوجه بشم ، به انگشت مادرم زدم . ممکنه
    برای مادرم خطری داشته باشه؟ نیازه ازمایش برن ؟

    همیشه سلامت باشید

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      احتمال انتقال با نیدل استیک سه دهم درصد هست یعنی احتمالش کمه به فرض ابتلای پدرتون بخوان مادرتون مبتلا بشن.
      و اینکه احتمالا اگر رابطه جنسی دارن به اون روش هم احتمال انتقال هست… پس نگران این نیدل شدن نباشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *