ایدز

ویروس ایدز روی پارچه

ویروس ایدز روی پارچه

ویروس ایدز بر روی پارچه

ویروس ایدز، عامل به‌وجود‌آورنده ایدز است که پس از ورود به بدن انسان، از دست سیستم ایمنی فرار کرده و تا پایان عمر در بدن فرد مبتلا باقی می‌ماند. اما این ویروس در خارج از بدن انسان بسیار آسیب پذیر و ضعیف است؛ به طوری که بیش از ۹۰ درصد ویروس ایدز طی چند ساعت در محیط خارج از بدن، غیر فعال می‌شود (۱). آبا به نظر شما نیز ویروس ایدز روی پارچه باقی می ماند؟ در ادامه به این سوال پاسخ میدهیم.

از نظر تئوری ویروس ایدز روی پارچه و ملافه در بیمارستان، سطوح میزکار و… می‌تواند از طریق زخم باز در حال خونریزی بر پوست افراد سالم، منتقل شود. اما در واقعیت موردی از ابتلا به ویروس ایدز از این طریق گزارش نشده است.

انتقال ویروس ایدز از محیط به بدن امکان پذیر است؟

عوامل محیطی به‌شدت بر روی ساختار ویروس ایدز تاثیرگذار هستند و باعث غیرفعال شدن این ویروس می‌شوند. از طرف دیگر، پوست سالم مانع ورود ویروس می‌شود و تنها درصورت وجود یک زخم باز که در حال خونریزی باشد شرایط برای ورود ویروس ایدز فراهم می‌شود.

عوامل محیطی که باعث غیر فعال شدن ویروس ایدز می‌شوند عبارتند از:

·        دمای محیط، ویروس اچ‌آی‌وی در  دمای اتاق به سرعت غیرفعال می‌شود و در محیط‌های با دمای پایین ویروس‌ فعالیت بیشتری خواهد داشت. برای مثال ویروس بر روی سرنگ آلوده در یخچال تا ۴۲ روز می‌تواند فعال باشد.

·        نور خورشید و اشعه فرابنفش از عواملی هستند که می‌توانند ویروس ایدز روی پارچه را به سرعت غیر فعال کنند.

·      ساختار ویروس ایدز همچنین در محیطی با خاصیت اسیدی نیز تخریب می‌شود. استفاده از محلول‌های هیپوکلریت باعث غیرفعال شدن ویروس ایدز روی پارچه می‌شوند (۲).

ویروس ایدز روی پارچه و لباس را چگونه ضدعفونی کنیم؟

لباس‌ها و ملحفه‌های استفاده شده توسط افراد مبتلا به عفونت ایدز را می‌توان مانند سایر لباس‌ها توسط ماشین لباسشویی، با استفاده از آب گرم و مواد شوینده معمولی شستشو داد. آب گرم بیشتر از ۶۵ درجه و شوینده معمولی ویروس را از بین می برد.  اما به عنوان یک اقدام احتیاطی می‌توانید از سفید کننده‌های خانگی برای ضدعفونی استفاده کنید.

برای ضدعفونی مبلمانی که با مایعات خون، استفراغ، مایع منی، مایعات واژن، ادرار یا مدفوع آلوده شده است؛ با استفاده از دستکش‌های یکبار مصرف ابتدا با آب سرد لکه آلوده را پاک کنید و بعد با آب و صابون و محلول سفید کننده خانگی ضدعفونی کنید (۳).

راه‌های انتقال ویروس HIV

راه اصلی انتقال ویروس ایدز از طریق تماس مستقیم خون یا مایعات بدن فرد آلوده با خون افراد سالم است. پوست سالم،  آنزیم‌های بزاق، غشای مخاطی سالم در دهان، واژن، مقعد و معده انسان به طور طبیعی مانع آلوده شدن سیستم ایمنی به ویروس ایدز می‌شود. درصورت آسیب به هر یک از این سد‌های محافظتی به وسیله رابطه جنسی محافظت نشده ، تزریق مشترک مواد مخدر با سوزن آلوده یا خونریزی لثه با استفاده از مسواک و نخ دندان، امکان انتقال ویروس به‌وجود می‌آید.

احتمال انتقال ویروس ایدز از طریق آلودگی وسایل مشترک، بغل کردن، دست دادن، بوسه معمولی، نیش حشرات و عرق بدن افراد مبتلا بسیار نادر است و مورد مشخصی با این نوع انتقال گزارش نشده است(۴).

تشحیص به موقع ایدز

عفونت‌ ایدز امروزه با مصرف منظم داروهای ضدرتروویروسی ترکیبی، در صورت تشخیص بموقع و پایبندی به درمان  قابل کنترل است و از انتقال ویروس ایدز به دیگران جلوگیری می‌کند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، توصیه می‌کند با توجه به اینکه تنها راه تشخیص قطعی عفونت‌ ایدز انجام آزمایش است، تمام افراد بالای ۱۳ تا ۶۴ سال حداقل یک بار آزمایش اچ‌آی‌وی را انجام دهند. همچنین توصیه می‌شود افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌ هستند، هر سه تا شش ماه یکبار به طور منظم آزمایش اچ‌ای‌وی انجام دهند (۵).

 

منابع:

(۱)https://www.cdc.gov/hiv/basics/hiv-transmission/not-transmitted.html

(۲)https://www.medicalnewstoday.com/articles/324052#in-blood

(۳)http://www.caregiverslibrary.org/Caregivers-Resources/GRP-Diseases/HSGRP-HIV-AIDS/Housekeeping-And-AIDS-Article

(۴)https://i-base.info/guides/testing/ways-that-hiv-is-not-transmitted

(۵)https://www.cdc.gov/hiv/basics/hiv-testing/hiv-self-tests.html

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *