ایدز

در ایدز کدام گلبول کم میشود ؟

در ایدز کدام گلبول کم میشود ؟

در ایدز کدام گلبول کم میشود ؟

ایدز بیماری است که در اثر ابتلا به نوع خاصی ویروس به نام ویروس نقص سیستم ایمنی انسانی یا با نام دیگر HIV ایجاد می شود. این ویروس در مدتی طولانی به نوع خاصی از گلبول های سفید بدن فرد مبتلا حمله می کند و آنها را از بین می برد. در آزمایش خون CBC تعدا گلبول های سفید بدن ما اندازه گیری می شود. با توجه این موارد آیا میتوان با جواب CBC ایدز را تشخیص داد ؟ و در ایدز کدام گلبول کم میشود ؟ که بر مبنای آن بتوانیم ابتلای خود را به این بیماری متوجه شویم؟ در این مطلب به پاسخ این سوال میپردازیم.

انواع گلبول های سفید و منشا آنها

منشا تولید گلبول های سفید اغلب در مغز استخوان و گاها غدد لنفاوی بدن ما می باشد. با توجه به نوع سلول بنیادی که در تولید گلبولهای سفید نقش دارد دو دسته کلی سلول ایمنی در بدن داریم. دسته لنفوئیدی و دسته میلوئیدی

از دسته لنفوئیدی گلبول های سفید لنفوسیت بی و لنفوسیت تی و سلول های کشنده طبیعی بوجود می آیند.

و از دسته میلوئیدی پیش ساز های گلبول های قرمز و سلولی به نام میلوبلاست بوجود می آید. از میلوبلاست گلبولهای سفید ائوزینوفیل، بازوفیل، نوتروفیل و مونوسیت تولید می شود.

لنفوسیت T خود به چهار دسته تقسیم می شود:

  • لنفوسیت تی تنظیم کننده
  • لنفوسیت تی کشنده ( CD8 )
  • لنفوسیت تی کمک کننده ( CD4 )
  • لنفوسیت تی خاطره (1)

هر کدام از گلبول های سفید نقشی تخصصی با هدف تامین ایمنی بدن دارند.

در CBC کدام نوع گلبول های سفید شمارش می شوند ؟

در آزمایش خون سی بی سی گلبولهای سفید لنفوسیت های بی و تی و زیر مجموعه آنها با هم و نوتروفیل ، بازوفیل و ائوزینوفیل ها نیز هر کدام با توجه به اندازه شان جداگانه شمارش می شوند. گلبول های قرمز نیز با اندازه کوچشان شناخته و شمارش می شوند. گلبولهای سفید گزارش شده در این آزمایش :

  • لنفوسیت ( همه انواع بی و تی باهم )
  • نوتروفیل
  • بازوفیل
  • ائوزینوفیل
  • مونوسیت

در ایدز کدام گلبول کم میشود ؟

ویروس HIV  باعث کم شدن فقط لنفوسیت تی کمک کننده CD4+ می شود و تاثیری بر کاهش سایر رده های گلبول های سفید ندارد و حتی در اغلب موارد بدلیل افزایش عفونت در بدن در اثر کمبود سلول CD4+ باعث افزایش سطح سایر گلبول های سفید در خون میتواند باشد.

در جواب آزمایش CBC اچ آِی وی نمیتواند باعث کاهش قابل گزارش در تعداد گلبول های سفید در این آزمایش شود. زیرا این آزمایش توانایی تشخیص افتراقی انواع لنفوسیت ها را از یکدیگر ندارد.(2) در حالی که این ویروس فقط نوع خاصی از لنفوسیت ها را کم می کند.

آیا با آزمایشCBC  میتوان ابتلا به ایدز را تشخیص داد ؟

خیر . با توجه به توضیحات بالا نمی توان با آزمایش CBC ابتلای فرد به ایدز و ویروس اچ آی وی را تشخیص داد.

از کجا بفهمیم ایدز داریم یا نه

تنها راه تشخیص قطعی ابتلا به ایدز انجام آزمایش ایدز است. شما میتوانید با مراجعه به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری بصورت رایگان یا با استفاده از کیت خودارزیابی ایدز بصورت محرمانه یا مراجعه به آزمایشگاه تشخیص طبی آزمایش خود را انجام دهید. در جواب آزمایش شما باید عبارت HIV Ab یا HIV Ab/Ag نوشته شده باشد. اگر باز هم در این باره سوالی دارید میتوانید در قسمت دیدگاه ها مطرح کنید تا پاسخ گوی آن باشیم.

منابع :

  1. https://healthjade.net/white-blood-cells/
  2. https://www.healthline.com/health/early-hiv-white-blood-cell-count

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *