ایدز

آیا HIV از میمون به وجود آمده است؟

آیا HIV از میمون به وجود آمده است؟

آیا HIV از میمون به وجود آمده است؟

ویروس HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که از حیوانات منشأ می‌گیرد و به انسان منتقل می‌شود. در این مقاله به پاسخ سوال آیا HIV از میمون به وجود آمده است؟ می‌پردازیم.

منشا ویروسHIV

ویروس ایدز ارتباط نزدیکی با ویروس  SIV دارد که در شامپانزه‌های آفریقای مرکزی یافت می‌گردد. نوعی از ویروس SIV که با HIV مرتبط است را ویروس SIVcpz نامیده‌اند (1).

ویروس SIVcpz

SIVcpz باعث بیماری شبیه ایدز در شامپانزه ها می‌گردد. این ویروس در شامپانزه های وحشی در جنوب کامرون و شمال شرق گابن، و همچنین در گروه های کوچک در غرب تانزانیا و شرق جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) یافت می‌گردد.

ویروس SIV احتمالاً در نتیجه شکار، قصابی و خوردن گوشت شامپانزه ها در اواخر قرن نوزدهم یا اوایل قرن بیستم، به انسان منتقل شده است. این احتمال وجود دارد که ویروس از طریق مجروح شدن شکارچی و ورود خون شامپانزه به جریان خون او، منتقل شده است. نوعی از ویروس  SIV که در گوریل ها شناسایی کرده‌اند را SIVgor می‌نامند (2).

HIV از کجا و چه زمانی شروع شد؟

مطالعات برخی از اولین نمونه های  HIV، سرنخ هایی را در مورد زمان پیدایش ویروس HIV برای اولین بار در انسان و چگونگی تکامل این ویروس ارائه می دهد. اولین مورد ویروس اچ آی وی در سال 1959 در نمونه خون مردی که در منطقه‌ای به نام  کینشازا در جمهوری دموکراتیک کنگو زندگی می کرد، مشاهده گردید. دانشمندان با مطالعه بر روی این نمونه توانستند اولین انتقال SIV به انسان را ردیابی کنند. آنها به این نتیجه رسیدند که انتقال این ویروس در کینشازا در سال 1920 نیز اتفاق افتاده است. این منطقه بیشترین تنوع ژنتیکی در سویه‌های HIV را دارد و اولین موارد ایدز نیز در آنجا ثبت گردیده است (1).

انواع ویروس HIV ویروس 

دو نوع ویروس  HIV وجود دارد ( HIV-1 و HIV-2) که منشأ آنها کمی با هم متفاوت است. HIV-1 ارتباط نزدیکی با سویه SIV موجود در شامپانزه ها دارد. در حالی که HIV-2 ارتباط نزدیکی با سویه SIV موجود در میمون‌های سیاه مانگابی دارد. اعتقاد بر این است که انتقال HIV-2 به انسان با روشی مشابه HIV-1 (شکار کردن میمون) بوده است.

HIV-2 بسیار نادرتر از HIV-1 است و قدرت آلودگی کمتری دارد. بنابراین افراد بسیار کمتری را مبتلا می کند. عمدتاً در چند کشور غرب آفریقا مانند مالی، موریتانی، نیجریه و سیرالئون یافت می شود. HIV-1 به سه گروه معروف به گروه M (گروه اصلی)، گروه O و گروه N (گروه جدید) تقسیم می شود (3 و 4).

سویه غالب ویروس ایدز در جهان

HIV-1 گروه M سویه ای است که امروزه باعث اکثر عفونت های HIV در جهان گردیده است. مطالعات ژنتیکی سویه همه گیر HIV (معروف به HIV-1 گروه M) نشان می‌دهد که این ویروس بین سال های 1884 تا 1924 در مرکز و غرب آفریقا ظاهرگردیده است. محققان تخمین می زنند که این گونه از ویروس در اواخر دهه 1950 در سراسر آن مناطق گسترش یافت. بعدها، در اواسط دهه 1960، یک سویه تکامل یافته به نام HIV-1 گروه M زیرگروه B از آفریقا به هائیتی گسترش یافت. بین سال های 1969 تا 1972، ویروس از هائیتی به ایالات متحده مهاجرت کرد. این ویروس حدود یک دهه قبل از اینکه کشف گردد درایالات متحده گسترش یافته بود.

عوامل گسترش HIV-1

چندین عامل در گسترش جهانی HIV-1نقش دارد. از این عوامل میتوان به  افزایش شهرنشینی، سفرهای طولانی مدت در آفریقا، سفرهای بین المللی، تغییر رفتارهای جنسی و مصرف مواد مخدر داخل وریدی اشاره کرد.

چرا شروع  HIV را از ایالات متحده آمریکا در دهه 1980 می‌دانند؟

اچ‌آی‌وی ده‌ها سال قبل از این زمان وجود داشت ولی چون دهه 1980 زمانی بود که مردم برای اولین بار با ویروس HIV آشنا شدند، این دهه را زمان شروع اچ آی وی می‌دانند.

در سال 1981، بیماری‌های نادری مانند سارکوم کاپوزی (یک سرطان نادر) و عفونت ریه به نام PCP در بین مردان همجنس‌گرا در نیویورک و کالیفرنیا گزارش شد. دانشمندان فهمیدند که علت ناشناخته‌ای عامل این بیماری‌ها است. اواسط سال 1982 بود که آنها متوجه شدند که این بیماری در سایر جمعیت ها مانند بیماران هموفیلی و افرادی که مواد مخدر تزریق می کنند نیز در حال گسترش است. در سپتامبر همان سال، آنها آن را سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) نامیدند.

در سال 1983، دانشمندان انستیتو پاستور در فرانسه، ویروس مرتبط با ایدز را شناسایی کردند که آن را ویروس مرتبط با لنفادنوپاتی (LAV) نامیدند.آنها در مؤسسه ملی سرطان ایالات متحده تأیید کردند که این ویروس عامل بیماری ایدز است و آن را HTLV-III نامیدند. چند سال بعد، این ویروس به HIV تغییر نام داد (1).

باتوجه به گسترش ویروس ایدز به تمام کشورهای جهان CDC توصیه می کند که همه افراد بین سنین 13 تا 64 سال حداقل یک بار آزمایش HIV را انجام دهند. البته افرادی که در خطر ابتلا به ویروس اچ آی وی هستند باید این آزمایش را چند بار در سال تکرار کنند (5).شما می‌توانید با استفاده از کیت خودارزیابی ایدز به صورت محرمانه در منزل یا سرکار آزمایش ایدز خود را انجام دهید.

منابع

  1. https://www.beintheknow.org/understanding-hiv-epidemic/context/origin-hiv-and-aids
  2. https://www.aidsmap.com/about-hiv/where-did-hiv-come
  3. https://www.nature.com/articles/17130
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2935100/
  5. https://www.cdc.gov/hiv/basics/hiv-testing/getting tested.html#:~:text=CDC%20recommends%20that%20everyone%20between,find%20out%20your%20HIV%20status.

 

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 1 میانگین: 1]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *