ایدز

چه موقع آزمایش ایدز بدهیم ؟

چه موقع آزمایش ایدز بدهیم ؟

چه موقع آزمایش ایدز بدهیم

اگر رفتاری انجام داده‌اید و یا در موقعیتی قرار گرفتید که  شما را در خطر ابتلا به اچ‌آی‌وی قرار داده است باید آزمایش آن را انجام دهید. روابط جنسی محافظت نشده و استفاده از وسایل مشترک برای تزریق مواد مخدر، راه‌های اصلی ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی هستند. هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند بلافاصله بعد از ابتلا به ایدز ، ویروس اچ‌آی‌وی را تشخیص دهد و باید مدت زمانی از ابتلای فرد گذشته باشد.۱)

دوره پنجره آزمایش HIV

از زمانی که فرد به ویروس اچ‌آی‌وی آلوده می‌شود تا زمانی که می‌توان این ویروس را در بدن با استفاده از آزمایش ایدز شناسایی کرد مدتی زمان لازم است که بگذرد. این فاصله زمانی را دوره پنجره آزمایش اچ‌آی‌وی می‌نامیم. دوره پنجره این آزمایش با توجه به تکنیک آزمایش و حتی ویژگی های فرد‌ مبتلا متفاوت است. در برخی از تکنیک ها دوره پنجره ۱۰ تا ۳۳ روز و در برخی دیگر نیز دوره پنجره ۱۸ تا ۹۰ روز است.(۲)

چه موقع آزمایش ایدز بدهیم ؟

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا(CDC) توصیه می‌کند همه افراد ۱۳ تا ۶۴ سال حداقل یک بار آزمایش اچ‌آی‌وی را انجام دهند. این مرکز همچنین عنوان می‌کند افرادی که بیش از یک شریک جنسی دارند و یا با افرادی که سابقه فعالیت جنسی آنها را نمی‌دانند در رابطه‌اند، بیشتر در معرض ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی‌ هستند و باید به طور منظم این آزمایش را انجام دهند. برخی از این افراد شاید نیاز باشد هر سه تا ۶ ماه برای آزمایش اچ‌آی‌وی اقدام کنند.

افرادی که جواب آخرین آزمایش ایدز آنها منفی بوده و بیش از یک سال از این آزمایش می‌گذرد در صورتی که به هر یک از سوالات زیر پاسخ مثبت بدهند باید در اسرع وقت این آزمایش را مجدد تکرار کنند.

  • آیا شما مردی همجنس‌ گرا هستید که با یک مرد دیگر رابطه جنسی داشته‌ است؟
  • آیا با همسر و یا یک فرد اچ‌آوی مثبت رابطه جنسی مقعدی یا واژینال داشته‌اید؟
  • آیا برای تزریق مواد مخدر و یا تزریق دارو از سرنگ و سایر تجهیزات مشترک استفاده کرده‌اید؟!
  • آیا برای دریافت پول یا با دادن پول و یا مواد مخدر رابطه جنسی داشته‌اید؟
  • آیا مبتلا به بیماری‌های مقاربتی بوده‌اید و یا با فردی که به بیماری‌های مقاربتی مبتلا است رابطه جنسی داشته‌اید؟
  • آیا به بیماری سل و یا هپاتیت مبتلا هستید؟
  • آیا مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اید؟

در صورتی که با افرادی در رابطه جنسی هستند که ممکن است به هریک از سوالات بالا جواب مثبت بدهد، بازهم نیاز است که آزمایش اچ‌آی‌وی را انجام دهید. زنان باردار باید در سه ماه اول هر بارداری، به عنوان جزئی از چکاپ خود ، آزمایش ایدز را انجام دهند.(۳)

انواع آزمایش‌های ایدز و زمان مناسب هر کدام

با توجه به روش‌های تشخیص عفونت ‌اچ‌ای‌وی و موادی که در مایعات بدن شناسایی می‌شود ،آزمایش‌های ایدز به چند نوع تقسیم می‌شوند:

آزمایش‌های آنتی بادی(HIV_Ab)

در این آزمایش‌ها، پروتئین‌هایی را که سیستم ایمنی برای مبارزه با این ویروس تولید می‌کند (آنتی بادی‌ها)، ردیابی می‌کنیم. اکثر کیت های تشخیص سریع و کیت‌های خود ارزیابی ایدز بر پایه تشخیص آنتی بادی هستند. افرادی که در معرض ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی قرار گرفته‌اند، می‌توانند  ۲۳ تا ۹۰ روز بعد از احتمال ابتلا به ایدز، ( اپتیمم زمان 45 روز ) این نوع آزمایش‌ها را  انجام دهند.

آزمایش‌های آنتی‌ژن/آنتی‌بادی(HIV_Ag,Ab)

در این آزمایش‌ها علاوه بر پروتئین‌های ضد ویروس اچ‌آی‌وی ( آنتی‌بادی‌ها )، پروتئین‌های سطح ویروس اچ‌آی‌وی ( آنتی‌ژن‌ها ) هم تشخیص داده می‌شود.

آزمایش‌های آنتی‌ژن/آنتی‌بادی، اگر با کیت‌های تشخیص سریع و با استفاده از خون نوک انگشت انجام شود ۱۸ تا ۹۰ روز و اگر با استفاده از خون وریدی و در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی انجام شود ۱۸ تا ۴۵ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس اچ‌آی‌وی، قابل انجام هستند.

آزمایش‌های شناسایی اسید نوکلئیک‌های ویروس(NAT)

در این آزمایش‌ها بر خلاف روش‌های قبلی ماده ژنتیکی خود ویروس را در بدن شناسایی می‌کنند. دوره پنجره این نوع از آزمایش‌ها ۱۰ تا ۳۳ روز پس از ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی است.(2)

منابع:

  1. https://www.fda.gov/vaccines-blood-biologics/approved-blood-products/information-regarding-oraquick-home-hiv-test
  2. https://www.cdc.gov/hiv/basics/hiv-testing/hiv-window-period.html
  3. https://www.hiv.gov/hiv-basics/hiv-testing/learn-about-hiv-testing/who-should-get-tested
این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

13 نظر در “چه موقع آزمایش ایدز بدهیم ؟

  1. امیر گفت:

    سلام اقای دکتر وقت شما بخیر
    بنده بعد از رابطه مقعدی محافظت نشده استرس شدید گرفتم و علائمی مثل سوزش ادرار داشتم
    ۳۵روز بعد از رابطه تست انتی ژنp24و pcrکیفی دادم منفی بود
    بعد از۶۲روز کیت و الایزا کلینیک رفتاری منفی بود
    بعد از۹۰روز دوباره کیت و الایزا بیماری های رفتاری منفی بود
    همون۹۰روز بعد دوباره pcrوp24دادم و منفی بود
    دستور شما چیه؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      منفی و به زندگیت برس

      1. .... گفت:

        سلام آقای دکتر ببخشید سال ها قیل نزدیک ۴ سال پیش دستمو تیغ برید تک کوچه هیچ علامی نداشتم تا حالا احتمال این که ایدز گرفته باشم هست؟ فقط جای تیغ بعضی وقت ها یکمی درد میکنه و دیگه هیچ علانی ندارم

        1. محسن جعفری گفت:

          درود و احترام
          با توجه به زمانی که گذشته میتونید الان آزمایش ایدز بدید هرچند احتمال انتقال بسیار کم هست ولی برای اینکه مطمئن بشید این آزمایش رو انجام بدید

  2. رادین تتلیتی گفت:

    سلام دکتر خسته نباشید من بعد از شش ماه رابطه جنسی پرخطر آزمایش دادم در یکی از درمانگاه های دولتی که فقط آزمایش اچ آی وی نبود کلا چکاپ خون بود که تست اچ آی وی هم دکتر عمومی برام نوشت بهش گفتم رفتار پرخطر داشتم
    که منفی اومد خدارو شکر دیگه خیالم راحت باشه؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      منفی به زندگیت برس. خیالت راحت باشه

  3. محسن گفت:

    با سلام،
    من ۲ سال پیش رابطه پر خطری را تجربه کردم. حدود ۳ هفته گذشته یک آزمایش خون HIV-1/2-AB/p24-AG(ECLIA) دادم که جوابش برای HIV و هپاتیت منفی بود اما در عین حال عدد بناگوشی(پاروتید) من مدت ۲ ماه هست که بصورت قرینه متورم هستند. آیا ممکن است که رد ویروس در این آزمایش خون قابل تشخیص نباشد؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      بعد این مدت و با توجه به نتایج آزمایش منفی هستید و به زندگیت برس

  4. عماد گفت:

    سلام روز بخیر . حدود ۱۰ روز پیش و بعلت سرماخوردگی و به توصیه پزشک به قصد تزریق پنیسیلین به بخش تزریقات درمانگاهی رفتم ، متصدی مردی حدود ۶۰ و خورده ای ساله بعد از کشیدن آب مقطر سوزن به روی دستش برخورد کرد و دستش را مالید به دلیل سوزش دستش ، بعد آب مقطر را داخل پنیسیلین ریخت بعد مایع را کشید و سوزن را تعویض کرد و روی دستم تست انجام داد . وقتی بهش گفتم گفت هیچ مسئله ای نیست و سوزن تعویض شده نگران نباش . ولی ده روزه که خیلی نگران هستم . ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

  5. علیرضا عباسنژاد گفت:

    سلام من بعداز ۴۵ روز رفتم hiv ab دادم منفی بود درسته مطمئنه ؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      منفی هستید و نگران نباشید با این حال برای احتیاط بیشتر میتونید سه ماهگی هم یکبار دیگه انجام بدید

  6. هانا گفت:

    سلام وقت بخیر، دکتر من یکسال رابطه داشتم با آقایی که شریک جنسی زیاد داشتن و من تازه خبر دار شدم،حدودا یک هفته بعد اخرین رابطمون، من عمل جراحی کردم تو بیمارستان و اونجا آزمایش ازم گرفته بودن که hiv ab نوشته بود منفی، ایا لازمه تست بدم دوباره؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      احتمال زیاد منفی هستید با این حال برای احتیاط بعد از گذشت 45 روز از آخرین رابطه مجدد آزمایش ایدز بدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *