ایدز

علائم ایدز در گوش

علائم ایدز در گوش

human immunodeficiency virus (HIV) ویروسی است که به سلول­‌های سیستم ایمنی آسیب زده و درصورتی­‌که درمان نشود، ایدز یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی را به وجود می‌آورد. اولین علائم این بیماری حدود 2 تا 6 هفته پس از ابتلای فرد به ویروس، ظاهر شده و مشابه آنفولانزا می‌باشند. در ادامه نشانه‌ها برطرف شده و شخص وارد دوره کمون می‌شود؛ دوره‌ای که ویروس در بدن وجود دارد و به فعالیت خود ادامه می‌دهد اما عوارضی ایجاد نمی‌کند. پس از گذشت 10 الی 15 سال، سیستم ایمنی به شدت ضعیف شده و فرد به ایدز مبتلا می‌شود. در این شرایط، بدن در معرض بیماری­‌های فرصت طلبی قرار می‌­گیرد که پیشتر، توانایی مقابله با آن­‌ها را داشته‌­است (1،4).

درواقع بروز aids، موجب اختلال در عملکرد بسیاری از اندام‌ها می‌شود که در این میان، گوش نیز مستثنی نیست. افراد مبتلا به ایدز ممکن است دچار کم‌شنوایی شوند که 21 تا 49 درصد حواس آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد (2). از مشکلات و علائم دیگر ایدز در گوش، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

–       درماتیت سبورئیک گوش خارجی

–       عفونت یا اوتیت گوش خارجی همراه با اتومیکوزیس: که به ترتیب توسط سودوموناس آئروژینوزا و کاندیدا آلبیکنس ایجاد می‌شوند.

–       عفونت گوش میانی

–       سرگیجه

مقاله مرتبط: علائم ایدز در روزهای اول تا انتها (همه‌ علائم در طی زمان و در هر مرحله)

در بیماران مبتلا به HIV، نوعی اوتیت گوش خارجی بدخیم نیز مشاهده شده است. گرچه این اختلال در افراد مبتلا به ایدز نادر است اما باید در بیماران مبتلا به otorrhea که به رژیم‌های درمانی پاسخ مناسبی نمی‌دهند، در نظر گرفته شود (3).

در نهایت، تنها روش قابل اعتماد برای تشخیص این بیماری، آزمایش است و تصمیم‌گیری براساس علائم شهودی مانند بیماری‌های گوش، غیرمعقول می‌باشد. شما می‌توانید از کیت‌های تشخیصی در خانه و بدون مراجعه به آزمایشگاه برای بررسی وضعیت خود استفاده کنید. تشخیص زودهنگام این بیماری اهمیت ویژه‌ای داشته و می‌تواند از بروز مرحله سوم اچ آی وی یا همان ایدز، جلوگیری کند.

منابع:

  1. https://www.webmd.com/hiv-aids/understanding-aids-hiv-symptoms
  2. https://www.ucsf-ahp.org/can-hiv-cause-ear-pain/
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3560761/
  4. https://www.healthline.com/health/hiv-aids/early-signs-hiv-infection#early-hiv-symptoms

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *