هپاتیت

زالو درمانی برای هپاتیت ب

زالو درمانی برای هپاتیت ب

تاریخچه استفاده از زالو برای درمان بیماری‌ها به ۳۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد؛ در اوایل قرن نوزدهم با تولید انواع داروهای شیمیایی و آنتی‌بیوتیک‌ها، استفاده از زالو درمانی کاهش پیداکرد. اما بعدها با توسعه طب مدرن در اواخر قرن ۲۰  و کشف برخی از فواید کم‌نظیر و طبیعی زالو، دوباره استفاده از زالو برای درمان بیماری‌های پوستی، آرتریت و کاهش عوارض برخی از سرطان‌ها مورد توجه قرار گرفت (۱). در ادامه نیز به تاثیر زالو درمانی برای هپاتیت ب می پردازیم

زالو درمانی  برای هپاتیت ب به عنوان یک درمان جایگزین توصیه نشده است اما ویژگی و خواص زالو درمانی می‌تواند در درمان بیماری‌های التهابی مانند هپاتیت ب کمک کننده باشد. غدد بزاقی زالو،  با بیش از 100 پروتئین فعال زیستی، اثرات باکتریواستاتیک، ضد درد، ضد التهاب و ضد انعقادی خوبی دارد. این بزاق‌ با فعالیت حل‌کنندگی باعث رفع اختلالات میکروسیرکولاسیون، افزایش نفوذپذیری عروق آسیب دیده در اندام‌ و بافت‌ها، رفع هیپوکسی، کاهش فشار خون شده و همچنین می‌تواند با خواص آنتی‌اکسیدانی خود، باعث سم زدایی از بافت‌های ملتهب شود (۲).

زالو درمانی برای هپاتیت ب، با کاهش  التهاب کبد به وسیله آنزیم‌های ضد التهابی بزاق زالو،  تورم در بافت را کاهش می‌دهد. همچنین آنزیم‌های هیستامین مانندی که باعث گشاد شدن عروق خونی می‌شوند، می‌توانند جریان خون در این بافت را تقویت کنند. در بزاق زالو  اجزای ضد میکروبی وجود دارد که به مبارزه با بیماری کمک می‌کند (۳).

بافت کبد توانایی خارق‌العاده‌ای برای بازسازی خود دارد و می‌تواند خیلی سریع بهبود یابد، اما ویروس هپاتیت ب خیلی سریع منابع بازسازی کبد را نابود کرده و به آن اجازه بهبود نمی‌دهد. از طرفی متأسفانه، سیستم ایمنی بدن برای کنترل بیماری، سلول‌های کبدی که به ویروس آلوده شده اند را نابود می‌کند تا بیماری گسترش نیابد. همین امر باعث بیماری مزمن کبدی شده و با ایجاد مشکلات شدید به صورت غیر قابل برگشت بافت کبد تخریب را می‌کند.

زالو درمانی برای هپاتیت ب به‌طور قابل توجهی با رفع احتقان وریدی و دفع سموم، پیش‌آگهی بیماری‌های کبد را بهبود می‌بخشد. تحت اثر  زالو درمانی، ده‌ها آنزیم در بدن تشکیل شده و سیستم ایمنی متعادل می‌شود. بافت‌های تغییر یافته کبد نیز پاکسازی شده و زالو درمانی با میکروسیرکولاسیون باعث بازیابی اندام آسیب دیده می‌شود.

مقاله مرتبط:علائم، دوره واکسن و دوره پنجره هپاتیت B

مهم‌ترین ویژگی‌های کمک‌کننده به درمان بیماری‌های کبدی:

هیرودین یک مهارکننده ترومبین است و باعث رقیق شدن خون می‌شود.
آنزیم‌های تجزبه کننده کلسترول، سیروز کبد را کاهش داده و تجزیه بافت ها را متوقف می کند.
تعدادی از آنزیم‌ها، تغذیه سلول‌های عصبی را بهبود داده و رشد فیبرهای عصبی را تسریع می‌کنند.
ماده ارگاناز، جریان خون مویرگی را افزایش می‌دهد. مویرگ های بسته را باز ​​می‌کند، لنفوستاز را کاهش داده و تورم را با هر منشا برطرف می‌کند.
هورمون شادی (سروتونین و دوپامین)، کاهش‌دهنده درد، افزایش قدرت، انرژی و درمان کننده حالات افسردگی است.
کاتالیزور هیالورونیداز، بافت همبند را تجزیه و فضای بین سلولی را از سموم انباشته شده پاک می‌کند که برای درمان بافت تغییر شکل یافته (اسکار) موثر است.

زالو درمانی برای هپاتیت ب نمی‌تواند درمان اصلی این بیماری باشد و همچنین داروهای ضد رتروویروسی، تزریق اینترفرون و در نهایت پیوند کبد، درمان‌های اصلی هپاتیت ب مزمن هستند.(۴)

معایب زالودرمانی برای هپاتیت ب

از معایب اصلی زالو درمانی برای هپاتیت ب احتمال انتقال ویروس هپاتیت در صورت استفاده مشترک زالو برای افراد در مکان‌های بدون مجوز و غیر بهداشتی است. طبق گزارش موسسه Narendranathan، هنگامیکه با استفاده از مواد شیمیایی یا  توسط انبرپس جراحی برای جدا کردن زالو از روی زخم اقدام می‌شود، زالو تمایل دارد محتویات معده خود را به داخل زخم بازگرداند. در صورت استفاده از یک زالو مشترک برای افراد، احتمال انتقال عفونت ویروس هپاتیت ب در زالو درمانی گزارش شده است.

شستشوی زالو یا استفاده از کورکومین برای ضدعفونی کردن آن در استفاده مجدد، باعث از بین رفتن خطر انتقال ویروس هپاتیت ب نمی‌شود (۵).

تشخیص به‌موقع ویروس هپاتیت ب در جلوگیری از انتقال این ویروس به دیگران و کاهش خطر ابتلا به عفونت مزمن این بیماری بسیار موثر است. با استفاده از کیت‌های خودارزیابی هپاتیت می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن از وضعیت سلامتی خود و افراد خانواده آگاه شوید. نتیجه این آزمایش‌ها در کمتر از ۲۰ دقیقه با نمونه خون نوک انگشت مشخص می‌شود.

منابع:

(۱)https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0975947618304935

(۲)https://apb.tbzmed.ac.ir/Article/apb-28970

(۳)https://www.leechestherapy.com.au/hepatitis

(۴)https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hepatitis-b/diagnosis-treatment/drc-20366821

(۵)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4296440/

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *