ایدز

احتمال انتقال ایدز با نیدل استیک

احتمال انتقال ایدز با سوزن

هر ساله حدود سه میلیون آسیب در اثر  سوزن در سراسر جهان اتفاق می‌افتد که اغلب گزارش نمی‌شوند. آسیب در اثر تماس با سرنگ‌های دور ریخته شده و یا سوزن ته‌گرد بسیار نادر است و احتمال انتقال ایدز با نیدل استیک شدن به واسطه آن‌ها پایین است. تاکنون موردی از ابتلا به ویروس ایدز از این طریق گزارش نشده است (۱).

کارکنان مراکز مراقبت‌های بهداشتی، بیش از سایرین در معرض خطر صدمات ناشی نیدل استیک‌های تصادفی قرار دارند. کارکنان مراکز کاشت ناخن و طب سوزنی نیز از دیگر افراد در معرض خطر می‌باشند.

احتمال انتقال ایدز از طریق نیدل استیک

از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۳، ۱۵۰ مورد از بیماران HIVمثبت که احتمال داده می‌شود ازطریق نیدل استیک به این بیماری دچار شده باشند، شناسایی شده است. در مجله ژانویه 2015  از هفته‌نامه موربیدیتی، با استناد به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، ابتلای ۵۸ مورد در اثر نیدل استیک شدن تایید شده است (۲).

تا قبل تولید داروهای ضد رتروویروسی (سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰) به دلیل تعداد زیاد ویروس ایدز در خون افراد مبتلا، احتمال انتقال ایدز با نیدل استیک شدن ۳ مورد از ۱۰۰۰ مورد آسیب بوده است. این تعداد در افرادی که در مرحله آخر و کشنده بیماری ایدز قرار داشتند، بیشتر از این نیز تخمین زده می‌شود (۲). امروزه افزایش استفاده از داروهای درمان ایدز در افراد مبتلا، باعث شده تعداد ویروس در خون آن‌ها کاهش یافته و درنتیجه، احتمال انتقال ایدز با نیدل استیک شدن به یک مورد از هر ۵۰۰ آسیب کاهش پیدا کند (۱).

احتمال انتقال ایدز با سوزن بسیار کم است و این احتمال می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی کاهش یا افزایش یابد. سطح ویروس در خون افراد مبتلا، مقدار خون درون سوزن یا سرنگ درگیر، نوع سوزن یا سرنگ مورد نظر، مدت زمانی که از زمان استفاده از سوزن گذشته است، ماهیت و روش آسیب افراد و مصرف داروهای ضد رتروویروسی توسط فرد آلوده، همگی از عواملی هستند که می‌تواند احتمال انتقال اچ آی وی با نیدل استیک شدن را تحت تاثیر قرار دهند (۱).

ویروس ایدز از طریق  تماس با پوست سالم یا خراش سطحی منقل نمی‌شود‌. تماس با زخم باز در حال خون‌ریزی، آسیب عمیق  و تماس با خون افراد میزبان، شانس انتقال ایدز با نیدل استیک را بالا می‌برد.

چگونه احتمال انتقال ایدز با نیدل استیک را کاهش دهیم؟

  • محل آسیب را به خوبی با آب و صابون بشویید. نیاز به استفاده از ضدعفونی کننده نیست. در حین شستشو تاجای ممکن زخم را فشار دهید تا خون بیشتری از آن خارج شود.
  • فردی که قبل از شما از سوزن استفاده کرده را از نظر ابتلا به ویروس ایدز، هپاتیتB و C بررسی کنید.
  • داروهای پروفیلاکسی بعد از مواجه (PEP) را حداکثر تا ۷۲ ساعت بعد از آسیب مصرف کنید. این داروها از تکثیر و اتصال ویروس‌ به سلول‌های ایمنی میزبان جلوگیری می‌کنند.
  • با پزشک خود در مورد این اتفاق و عمق آسیب‌دیدگی صحبت کنید (3).

در صورت تشخیص بیماری ایدز در مراحل اولیه و درمان به‌موقع، این بیماری کاملا قابل کنترل است. درواقع نسل جدید داروهای ضد رتروویروسی به صورت ترکیبی و با مصرف منظم روزانه یک قرص، می‌توانند از تکثیر و پیشرفت عفونت اچ‌ای‌وی جلوگیری کرده و امید به زندگی فرد را افزایش دهند.

منابع:

(۱)https://www.aidsmap.com/about-hiv/needlestick-injuries-discarded-needles-and-risk-hiv-transmission

(۲)https://www.verywellhealth.com/hiv-from-needlestick-49118

(۳)https://www.webmd.com/hiv/needle-stick-injury-what-do

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *