ایدز

آزمایش ایدز به روش ecl

آزمایش ایدز به روش ecl

HIV یا human immunodeficiency virus نوعی ویروس ازخانواده رتروویروس‌ها است که به سلول‌های سیستم‌ایمنی آسیب زده و پتانسیل بدن در مقابله با عوامل بیماری‌زا را کاهش می‌دهد. درصورتی‌که این اختلال تشخیص داده نشود، ویروس تکثیر شده و قسمت‌های بیشتری از بدن را درگیر می‌کند و در نهایت ایدز یا سندم نقص ایمنی اکتسابی را به‌وجود می‌آورد. درحال حاضر، درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما  داروهای موجود می­‌توانند روند بیماری را کند کرده و طول عمر افراد مبتلا را به یک طول عمر طبیعی برسانند.

بنابراین نکته حائز اهمیت در این بیماری، تشخیص به‌موقع و شروع درمان فوری است که می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی فرد، تاثیرگذار باشد. عمده تست‌های اچ آی وی، در دو گروه مبتنی بر آنتی‌بادی و مبتنی بر آنتی‌بادی و آنتی‌ژن قرار می‌گیرند:

مبتنی بر آنتی‌­بادی (نسل سوم): آنتی‌بادی، نوعی پروتئین است که سیستم ایمنی برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا ترشح می‌کند. در این نوع تست، آنتی‌بادی‌های ترشح شده علیه ویروس اچ آی وی، اندازه‌گیری می‌شوند که امروزه کاربرد چندانی ندارد.
آزمایش­‌های مبتنی بر آنتی­‌ژن/ آنتی‌­بادی (نسل چهارم): آنتی‌ژن بخشی از ویروس است که باعث تحریک سیستم‌ایمنی می‌شود. در آزمایش نسل چهارم، که پرکاربردترین تست تشخیصی اچ آی وی است، آنتی­‌بادی و آنتی‌­ژن‌های مدنظر همراه­ باهم در خون سنجیده می‌­شوند. این تست می‌تواند ویروس را طی 2 تا 6 هفته پس از برخورد احتمالی تشخیص دهد.

مقاله مرتبط:آزمایش hiv ab چیست؟

مراحل انجام آزمایش ایدز به روش ecl

Ecl یا enhanced chemiluminescence نوعی تست نسل چهارم است که حساسیت و اختصاصیت بسیار بالایی برای ویروس hiv دارد. در این روش غلظت آنتی‌بادی‌ یا آنتی‌ژن‌های hiv با استفاده از نور ساطع شده از واکنش آنتی‌ژن- آنتی‌بادی، اندازه‌گیری و توسط دستگاهی مخصوص ثبت می‌شود. در واقع، سنجش مقدار نور تابش‌یافته است که غلظت مولکول‌هار ا تعیین می‌کند.

توجه داشته باشید پیش از این آزمایش میتوانید با کیت های خانگی تست اولیه را انجام دهید.

منابع:

  1. https://medlineplus.gov/lab-tests/hiv-screening-test/
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8051223/
  3. https://www.hindawi.com/journals/cjidmm/2020/2164685/
  4. https://diagnostics.roche.com/global/en/products/params/elecsys-hiv-combi-pt.html

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

12 نظر در “آزمایش ایدز به روش ecl

  1. الناز گفت:

    Hiv
    Titer
    Result
    0.337
    Method
    Ecl
    Unit ratio
    1> negetive
    0.9-1 borderline
    1< positive

    جواب تستم چیه ممنون🙏🏼

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      منفی . به زندگیت برس

      1. سجاد گفت:

        سلام این ازمایش بعد از چه مدت معتبره ؟

        1. محسن جعفری گفت:

          بعد از یک ماه قابل استناد هست. برای احتیاط سه ماهگی هم میتونید تکرار کنید (طبق رفرنس). هرچند آزمایش دوم به احتمال زیاد نیز مجدد منفی میشه.

  2. مهدی گفت:

    سلام من حدود یک ۵۰ روز قبل در یکی از مراکز ماساژ کشور های خارجی رابطه داشتم که برای چند لحظه کاندوم پاره شد بعد از اون به شدت استرس گرفتم و خواب بهم حروم شد همون هفته اول آفت دهان زدم ولی رابطه دهانی نداشتم و به کوچکترین تغییرات پوستی حساس میشدم البته کارم زیر نور خورشید با تعریق زیاده گاها بعد دو هفته قسمت هایی از بدنم جوش میزد روی ریشه مو . بعد از ۲۲ روز به روش انتی بادی eclia تست دادم و جواب ۰.۳ بود و بعد از ۳۷ روز هم تست دادم که جواب ۰.۲ بود به متخصص عفونی مراجعه کردم میگفت نگران نباش برای اینکه خیالم راحت بشه تست pcr نوشت و میگفت جوش ها فولیکولیت هستن که بخاطر تعریق بوجود آمدن و دکتر پوست هم همین حرفو زد و برای فولیکولیت دارو نوشت . جواب تست پی سی آر نیومده و بشدت استرس دارم و همچنان فولیکولیت روی بدنم ظاهر میشه دست پا بیشتر ولی خارش ندارن آیا ممکنه مبتلا باشم ؟

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      حتی اگر اون فرد مبتلا باشن که خیلی بعید میدونم اینطوری باشه چون از اون ها مدام آزمایش میگیرین (چون یک شغل رسمی هست) اینطوری نیست که صد در صد به شما منتقل بشه. اغلب رابطه هم با محافظت بوده که این هم احتمالش رو کم میکنه دو بار هم آزمایش الایزا دادید که اون ها هم منفی بوده بنابر این میتونیم بگیم احتمال بسیار زیادی منفی هستید و پی سی آر هم منفی میشه و نگران نباشید.

      1. مهدی گفت:

        ممکنه کسی علایمی مثل فولیکولیت داشته باشه و بعداز اون تست بده منفی کاذب بشه؟

      2. مهدی گفت:

        ممکنه کسی علایمی مثل فولیکولیت داشته باشه و بعداز اون تست بده منفی کاذب بشه؟ چون من روز ۲۵ ام فولیکولیت داشتم و روز ۳۷ م تست دادم منفی شد

  3. مهدی گفت:

    استرس و بیخوابی که توی این مدت داشتم در تمام عمرم تجربه نکردم و این اواخر بخاطر عذاب وجدان بیشتر در معرض نور خورشید قرار میگرفتم هنگام کار و کمتر به پوستم توجه داشتم و اکثر این جوش ها تقریبا بعد از دو روزی که تمام جلوی آفتاب بودم بوجود اومده ولی بعد از اون همچنان ادامه پیدا کرده این اواخر روزی دو سه تا زدم که بیشتر روی ران و دست بوجود اومدن از لحاظ روحی واقعا نابود شدم و نمیتونم خودمو کنترل کنم

  4. Amir گفت:

    سلام و عرض ادب
    لطفاً جواب اینو میفرمائید

    Result
    0.32

    Unit
    ratio

    Method
    ECL.Roche

    Reference Inteval
    Nonreactive: less than 0.9

    Borderine: 0.9 _ 1.0
    Reactive : more than 1.0

    1. محسن جعفری گفت:

      درود و احترام
      منفی و به زندگیت برس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *