ایدز

علائم ایدز در صورت

علائم ایدز در صورت

علائم ایدز در صورت

ویروس HIV بر روی قسمت‌های مختلف صورت از جمله پوست، چشم، دهان و… اثر می‌گذارد که در این مقاله به علائم ایدز در صورت و قسمت های مختلف آن می پردازیم.

علائم ویروس ایدز در پوست

  • بثورات پوستی

بیماری های پوستی می تواند یکی از علائم شایع ایدز در صورت باشد و حدود 90 درصد افراد مبتلا به HIV را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به HIV ممکن است به دلیل خود ویروس، علایم ثانویه یا به خاطر عارضه جانبی داروها روی صورت مبتلا به بثورات جلدی شوند. HIVممکن است باعث ایجاد بثورات متقارن، قرمز یا ارغوانی با نواحی صاف و برجسته شود.. بیماری پوستی HIV ممکن است بر هر ناحیه صورت مانند گونه ها، بینی، پیشانی یا دهان تأثیر بگذارد.

دلایل ایجاد بثورات روی صورت توسط ویروس HIV

HIV ممکن است به دلایل زیر باعث ایجاد بثورات روی صورت شود:

  • عفونت حاد HIV

این اولین مرحله عفونت HIV است و می تواند باعث ایجاد بثورات و علائمی شبیه آنفولانزا شود.

  • عفونت های ثانویه

HIV سیستم ایمنی را ضعیف می کند، که می تواند افراد را مستعد ابتلا به سایر عفونت ها کند. سایر عفونت ها ممکن است بر روی پوست تأثیر بگذارند و باعث ایجاد بثورات شوند.

  • داروها

راش ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی داروهای HIV رخ دهد. اگرچه نادر است، اما بثورات ممکن است یک عارضه جانبی شدید داروهای HIV باشد و نیاز به درمان فوری دارد.

بثورات HIV چقدر طول می کشد؟

در عفونت حاد HIV، بثورات ممکن است 2 تا 4 هفته پس از ابتلا به عفونت اولیه شروع شود و ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد.

بر اساس یک مطالعه موردی در سال 2022، حدود 50 درصد از افراد مبتلا به HIV معمولاً در 3 روز اول پس از شروع تب دچار بثورات می‌شوند که 5 تا 8 روز طول می‌کشد (1).

  • لیپوآتروفی صورت (کاهش چربی)

HIV  باعث  تغییرات آناتومیکی شامل لیپوآتروفی صورت، اندام‌های فوقانی و تحتانی و برجستگی وریدهای سطحی می‌شود. اگرچه کاهش چربی در بازوها، پاها و باسن نیز قابل مشاهده است، اما صورت منطقه ای است که در آن آشکارتر و تاثیرگذارتر است (2).

لیپوآتروفی صورت شامل کاهش تدریجی چربی صورت است که در نتیجه، شیارهای پوستی جدید ایجاد می شود و فرورفتگی های پوستی و خطوط بیان برجسته تر می شوند. این می تواند منجر به ظاهر اسکلتی شود. همه اینها منجر به چروکیدن صورت می شود و ظاهری سالخورده به فرد می بخشد (3).

اختلالات توزیع چربی بدن مرتبط با درمان ضد رتروویروسی اکنون غیرقابل برگشت در نظر گرفته می شود و هیچ راهبرد درمانی جهت  بازیابی کافی بافت چربی وجود ندارد (4).

علائم ویروس ایدز در چشم

افراد مبتلا به عفونت HIV که تحت درمان نیستند بیشتر در معرض خطر مشکلات چشمی، از جمله کراتیت میکروبی، عوارض جانبی دارویی و تومورهای چشمی هستند.

اثرات اصلی چشمی HIV مربوط به سرکوب سیستم ایمنی و اختلال در نظارت ایمنی تومورها است. استفاده از درمان ضد رتروویروسی (ART) اپیدمیولوژی تظاهرات چشمی را اصلاح کرده است. عوارض چشمی ناشی از HIV عبارتند از:

  • هرپس زوستر چشمی

این عارضه در  اثر فعال شدن مجدد ویروس واریسلا زوستر نهفته ایجاد می شود.در مرحله حاد معمولاً تورم پلک ها وجود دارد. گسترش بثورات در کنار بینی، به دلیل درگیری عصب nasociliary ، اغلب با التهاب داخل چشم و عصب کشی قرنیه همراه است. این می تواند منجر به زخم قرنیه و عنبیه شود.این عارضه میتواند یکی از علائم ایدز در صورت باشد.

  • کراتوکونژونکتیویت سیکا (خشکی چشم)

خشکی سطح چشم شیوع 11 تا 50 درصدی در بین افراد مبتلا به HIV/AIDS دارد. اعتقاد بر این است که استفاده طولانی مدت از ART و کمبود ویتامین A از عوامل اصلی آن هستند (5).

  • سارکوم کاپوزی

سارکوم کاپوزی به صورت تومورهای عروقی ارغوانی مایل به قرمز روی ملتحمه یا حاشیه پلک ظاهر می شود.این عارضه یکی از علائم ایدز در صورت است.

  • نئوپلازی سنگفرشی سطح چشم

HIV عامل خطر اصلی است این بیماریست، به ویژه در کسانی که ART مصرف نمی کنند (6).

  • کراتیت میکروبی

این عارضه میتواند توسط باکتری ها، ویروس ها، تک یاخته ها و قارچ ها ایجاد شود. با درد چشم، پرخونی ملتحمه و زخم قرنیه همراه با نفوذ سلول های التهابی استرومایی مشخص می شود. بیماران HIV مثبت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کراتیت میکروبی هستند (7).

علائم ویروس ایدز در دهان

مشکلات متعددی در دندان‌ها، دهان و لثه‌ها می‌تواند در افراد مبتلا به HIV ظاهر شود.

  • خشکی دهان و پوسیدگی دندان

عفونت HIV می تواند باعث خشکی دهان شود.

  • کاندیدیازیس (برفک)

کاندیدیازیس توسط یک قارچ (مخمر) به نام کاندیدا ایجاد می شود. این به صورت لکه‌های قرمز رنگ روی زبان یا سقف دهان یا توده‌های سفیدی که شبیه پنیر دلمه‌ای هستند ظاهر می‌شود که می‌تواند در هر جایی از دهان ایجاد شود. عفونت کاندیدیازیس می تواند به داخل گلو منتقل شود. همچنین می تواند باعث ایجاد ترک های دردناک در گوشه های دهان شود.

  • آفت (زخم آفت)

آفت ها زخم های کوچک و گردی در داخل گونه، زیر زبان یا پشت گلو هستند. آنها معمولا لبه قرمز و مرکز خاکستری دارند. زخم ها می توانند بسیار دردناک باشند.

  • تبخال

 تبخال یک عفونت شایع است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود. در افراد مبتلا به HIV، تبخال می تواند یکی از علائم ایدز درصورت باشد و می تواند مدام عود کند. رایج ترین درمان، داروی ضد ویروسی آسیکلوویر است.

  • بیماری لثه

بیماری لثه باعث تورم لثه می شود. گاهی اوقات دردناک و خونی است، می تواند از از دست دادن لثه تا لق شدن و حتی از دست دادن دندان ها پیشرفت کند.

  • سارکوم کاپوزی

سارکوم کاپوزی معمولاً به صورت لکه های بنفش تیره یا قرمز روی لثه ها، سقف دهان و پشت زبان ظاهر می شود. این می تواند اولین علامت عفونت HIV در افرادی باشد که آزمایش HIV انجام نداده اند.

  • زگیل دهان / ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

    : ویروس پاپیلومای انسانی یک عفونت مقاربتی است. برخی از گونه های HPV باعث زگیل یا سرطان می شوند. زگیل های HPV می توانند در دهان ظاهر شوند (8).

تنها راه تشخیص ایدز انجام آزمایش آن است. از روی علائم نمیتوان گفت که فرد مبتلا به HIV است. CDC توصیه میکند همه افراد 13 تا 64 حداقل یک بار آزمایش ویروس HIV را انجام دهند و افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به ویروس HIV هستند به طور منظم هر سه تا 6 ماه آزمایش ایدز را جزو مراقبتهای بهداشتی خود قرار دهند. کیت‌های تشخیص سریع مانند کیت خود آزمایی ایدز در خانه یکی از رایجترین راههای تشخیص و کنترل ایدز در جهان است.

منابع

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *