ایدز

جواب Negative در آزمایش ایدز به چه معناست ؟

جواب Negative در آزمایش ایدز به چه معناست ؟

جواب Negative  در آزمایش ایدز به چه معناست؟

بیماری ناشی از ویروس HIV دارای سه مرحله است. در مرحله حاد، فرد ممکن است برای مدت کوتاهی علائمی شبیه بیماری آنفولانزا را تجربه کند که این علائم در همه افراد قطعی نیست. به همین دلیل معمولاً این بیماری تا یک دوره طولانی بدون هیچ علائمی است که به این مرحله از بیماری، دوره نهفتگی گفته می‌شود. با گذشت زمان این بیماری پیشرفت میکند و در نتیجه باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شود. به دنبال نقص سیستم ایمنی افراد به انواع مختلفی از بیماریهای فرصت طلب و سرطان مبتلا می‌شوند (1). در این مطلب به پاسخ سوال جواب Negative در آزمایش ایدز به چه معناست ؟ میپردازیم.

بیش از 34 میلیون نفر در سراسر جهان به عفونت HIV مبتلا هستند. تشخیص HIV بهترین راه جلوگیری از انتقال آن به سایرین و همچنین شروع درمان فرد مبتلا می‌باشد.

 معنی جواب Negative  در آزمایش ایدز

جواب Negative  در آزمایش ایدز به معنای منفی بودن جواب می‌باشد که نشان می‌دهد فرد به ویروس HIV مبتلا نیست. اگر در طی چند ماه یا چند سال گذشته احتمال ابتلای خود را به ویروس عامل ایدز می دهید، طبق نتایج این آزمایش مبتلا نشده اید و این ویروس در بدن شما وجود ندارد.

با این حال اگر اخیرا احتمال ابتلای خود را می‌دهید، یعنی در چند روز اخیر با فردی مبتلا در تماس بوده اید، این نتیجه منفی لزوماً به معنی عدم آلودگی فرد به ویروس نیست زیرا جواب آزمایش در مرحله پنجره بصورت منفی کاذب است و باید آزمایش مجدد پس از گذشت حداقل یک ماه از زمان ابتلا تکرار شود(3).

دوره پنجره HIV چیست؟

دوره پنجره ایدز به بازه زمانی بین ابتدای ورود این ویروس به بدن تا زمانی که با آزمایشی بتوانیم اچ آی وی را در بدن تشخیص دهیم، اشاره دارد. در طول این دوره، تعداد اچ آی وی در خون فرد مبتلا بسیار بالا است اما جواب آزمایش وی Negative ( منفی ) گزارش می شود.

دستورالعمل‌ تشخیص ایدز در بریتانیا، یک دوره شش هفته ای را برای انجام  آزمایش آنتی ژن/آنتی بادی نسل چهارم برای آزمایش ایدز توصیه می کند. طبق این دستورالعمل‌ نتیجه منفی در 6 هفته با آزمایش نسل 4 دیگر نیازی به تایید ندارد .با این حال برخی از منابع تکرار آن را بعد از سه ماه نیز توصیه می‌کنند (4).

دوره پنجره ویروس HIV چند روز است؟

دوره پنجره بستگی به نوع آزمایش HIV مورد استفاده دارد.

  • آزمایشات آنتی بادی معمولاً 23 تا 90 روز پس از ابتلا HIV را تشخیص می دهند. اکثر کیت های تشخیص سریع و خود آزمایی ایدز بر مبنای آنتی بادی هستند.
  • آزمایش سریع آنتی ژن/آنتی بادی که با خون سرانگشت انجام می شود معمولاً 18 تا 90 روز پس از ابتلا، ویروس را شناسایی می‌کند.
  • آزمایش الایزا که بر مبنای تشخیص آنتی ژن/آنتی بادی میباشد و با استفاده از خون ورید انجام می شود، معمولاً می تواند HIV را 18 تا 45 روز پس از در ابتلا به اچ آی وی تشخیص دهد.
  • آزمایش اسید نوکلئیک (NAT) یا PCR HIV معمولاً HIV را 10 تا 33 روز پس از ابتلا به ویروس تشخیص می‌دهد (3).

اگر فردی جواب آزمایش منفی داشته باشد، آیا این بدان معناست که همسر او نیزHIV منفی است؟

پاسخ این سوال منفی است. جواب آزمایش HIV هر فرد فقط وضعیت HIV همان شخص را نشان می دهد.

ویروس اچ آی وی لزوما در هر بار رابطه جنسی که با شریک مبتلا خود دارید به شما منتقل نخواهد شد. همچنین حتی درصورت استفاده مشترک از سرسرنگ و وسایل مصرف مواد مخدر، نیز لزوما مبتلا نخواهید شد. اگر چه منفی شدن شما به این معنی است که تاکنون از همسر خود مبتلا نشده اید ولی دلیل بر آن نمیشود که ایشان مبتلا نباشند.

شانس ابتلا به HIV بسته به نوع مواجهه یا رفتار، متفاوت است. با همسر خود صحبت کنید و از او بخواهید اون نیز آزمایش ایدز خود را انجام دهد. به خاطر داشته باشید ممکن است که همسر شما با سلامت کامل ظاهری و نداشتن هیچگونه علائم، مبتلا بوده و از ابتلای خود آگاهی نداشته باشد(3).

میتوانید با استفاده از کیت های خود آزمایی ایدز آزمایش ایدز خود را در منزل بصورت محرمانه انجام دهید. اگر از این کیت های تشخیص ایدز جهت بررسی وضعیت خود، استفاده میکنید باید اطلاع داشته باشید که این آزمایش باید حداقل 45 روز پس از ابتلا انجام شود.

منابع:

  1. https://webcitation.org/6FEwK50VZ
  2. net/publication/264056703_Probability_of_a_falsenegative_HIV_antibody_test_result_during_the_window_period_a_tool_for_pre-_and_post-test_counselling
  3. gov/hiv/basics/hiv-testing/negative-hiv-results.html
  4. https://i-base.info/guides/testing/what-is-the-window-period

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *