ایدز

انتقال ایدز از غذا

انتقال ایدز از غذا

انتقال ایدز از غذا

پاسخ کوتاه این سوال

ایدز بیماری است که در اثر ابتلا به ویروس نقص سیستم ایمنی انسانی (HIV ) ایجاد می شود. انتقال HIV زمانی اتفاق می افتد که ترشحات آلوده ( خون، شیر، ترشحات جنسی، مایع منی ) فرد مبتلا برخوردی به خون یا بافت های موکوسی آسیب دیده ( بافت های نواحی جنسی، گوارشی، دهان ، بینی ) تماس پیدا کند.(1) اگر این سوال را دارید که آیا انتقال ایدز از غذا امکان‌پذیر است ؟ پاسخ خیر است. در این مطلب به بررس و توضیح کامل‌تر این موضع در شرایط مختلف آلودگی احتمالی غذا می‌پردازیم.

نظر سازمان بهداشت جهانی درباره‌ی انتقال ایدز از غذا

WHO ( سازمان بهداشت جهانی ) بیان می‌کند ویروس HIV از طریق تماس‌های اجتماعی معمول روزانه مانند دست دادن، بوسیدن، بغل کردن یا خوردن آب و غذای مشترک منتقل نمی‌شود.(2)

مقاله مرتبط:خوردن خون آلوده به ویروس ایدز

نظر CDC درباره‌ی انتقال ایدز از غذا

سازمان پیشگیری از بیماری های عفونی آمریکا بیان می‌کند،خوردن غذا بصورت مشترک با فرد مبتلا نمی‌تواند باعث انتقال ایدز به فرد باشد. با این حال به والدین مبتلا به اچ آی وی توصیه می‌کند، غذای پیش جویده‌ای از خود را به کودک خود یا سایر کودکان ندهند. زیرا انتقال ایدز از طریق غذای پیش جویده و انتقال از طریق بزاق در مواردی مشاهده شده است و طبق تحقیقات 14 درصد پرستاران آمریکا مشاهده تغذیه نوزاد با غذای پیش جویده را را در بین والدین، گزارش کرده‌اند.(3)

ویروس ایدز و از بین رفتن با پختن

ویروس اچ آی وی ویروس حساسی است و خارج از بدن و خون به سرعت از بین می‌رود. گرمای حین پختن غذا نیز براحتی این ویروس را از بین می‌برد.  گرمای خشک 170 درجه سانتی گراد به مدت 2 ساعت و آب در حال جوش (مانند غذای در حال پختن) بعد از 20 دقیقه همه ویروس های HIV را در آن محیط از بین می‌برد.(4) پس بر فرض آلوده بودن مواد اولیه تهیه غذا پس از پختن آن، این ویروس کاملا از بین می‌رود.

شرایط خاص و انتقال ایدز و  غذا

اگر در سطح غذا مستقیما خون یا هرگونه ترشح و آلودگی مشکوکی دیدید از خوردن آن اجتناب کنید. اگر آن غذا را خوردید و زخمی در ناحیه لب و دهان شما وجود نداشته باشد جای نگرانی ندارد و از این طریق نیز ایدز منتقل نمی‌شود. درصورتی که زخمی در ناحیه لب دهان شما وجود داشت و مطمئن هستید که آلودگی وجود داشته است، بهتر است آزمایش ایدز بدهید. اگر نوزادی دارید و مبتلا هستید یا احتمال ابتلای خود را می‌دهید، غذای پیش جویده‌‌ای خود را به وی ندهید و ترجیحا به هر دلیلی بزاق شما با غذای وی تماس پیدا نکند.

نگران انتقال از این طریق غذا هستم، چه کنم؟

اگر زخمی در ناحیه لب و دهان شما نبوده است به هیچ عنوان نگران نباشید و از این راه ایدز منتقل نمی‌شود. اگر زخمی در ناحیه دهان داشته‌اید و غذای پخته شده خورده‌اید باز هم نگران نباشید. پختن ویروس‌ها را از بین می‌برد. اخباری که در فضای مجازی درمورد آلوده کردن پرتقال خونی، غذای نذری و … وجود دارد شایع هستند و نگران نباشید. اگر وسواس ابتلا به ایدز را دارید از مصرف هرگونه مواد غذایی از دست فرد ناشناس خوددداری کنید. شایعترین راه اصلی انتقال ایدز رابطه جنسی و استفاده از سرسرنگ مشترک می‌باشد. اگر باز هم افکار آن شما را اذیت می‌کند می‌توانید آزمایش ایدز بدهید.

منابع:

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *