هپاتیت

طول عمر بیماران هپاتیت ب

طول عمر بیماران هپاتیت ب

ویروس “هپاتیت ب” یکی از پنج ویروسی است که سلول‌های کبد انسان را آلوده کرده و می‌تواند باعث سیروز و سرطان کبد شود. برای پاسخ به سوال طول عمر بیماران هپاتیت ب چقدر است؟ باید گفت این بیماری به دو شکل حاد و مزمن وجود دارد:

اغلب بزرگسالان تنها به مرحله حاد این بیماری مبتلا می‌شوند و حتی ممکن است بدون علائم بالینی و درمان دارویی، بهبود پیدا کنند. طول مدت مرحله حاد بیماری می‌تواند از چند هفته تا ۶ ماه متغیر باشد.
این عفونت در بین 5 تا 10% از افراد بزرگسال، بیش از ۶ ماه طول می‌کشد و سیستم ایمنی توانایی از بین بردن ویروس را ندارد. بنابراین این افراد به نوع مزمن هپاتیت ب مبتلا می‌شوند (۱). درحال حاضر هپاتیت ب مزمن درمان موثری نداشته و ویروس مادامالعمر در بدن خواهد ماند.

مقاله مرتبط:کجا واکسن هپاتیت بزنم؟

طول عمر بیماران هپاتیت B

مرحله حاد بیماری معمولا باعث آسیب به بافت کبد و مرگ و میر نمی‌شود. تنها در تعداد محدودی از افراد مبتلا، ممکن است کارسینوم خطرناک پیشرونده کبدی به وجود آید که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است و مرگ و میر در این افراد را بسیار بالا می‌برد (۲). طول عمر بیماران هپاتیت ب در مرحله مزمن با توجه به عواملی مانند سن، جنس، سبک زندگی و ابتلا به دیگر عفونت‌های ویروسی متغیر است:

  • الکل: مصرف الکل می‌تواند با آسیب و ایجاد التهاب در بافت کبد، طول عمر بیماران مبتلا به هپاتیت ب مزمن را کاهش دهد. الکل توسط سلول‌های کبد متابولیزه می‌شود و افراد مبتلا به هپاتیت ب مزمن که سوء مصرف الکل دارند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به سرطان و سیروز کبدی قرار دارند (۳).
  • جنسیت: طول عمر مردان مبتلا به هپاتیت ب مزمن نسبت به زنان کمتر است؛ چراکه میزان مصرف الکل در مردان بیشتر است.  البته هورمون‌های جنسی زنانه (استروژن) نیز می‌توانند روند پیشرفت سرطان کبد در زنان را کندتر کنند (۴).
  • ابتلا به HIV: در بیماران مبتلا به هپاتیت ب درصورت  ابتلای همزمان به عفونت HIV، روند پیشرفت سرطان کبد سریعتر می‌شود. عفونت اچایوی با کاهش قدرت سیستم ایمنی شرایط را برای تکثیر بیشتر ویروس هپاتیت ب محیا میکند (۵).
  • ویروس هپاتیت دی: این ویروس تنها در افراد که مبتلا به عفونت هپاتیت ب هستند بروز پیدا می‌کند. بیماران مبتلا به ویروس هپاتیت ب و دی به عنوان سوپر عفونت هپاتیت ب شناخته می‌شوند. در این وضعیت احتمال آسیب به کبد دوبرابر شده و ممکن است نارسایی حاد کبدی به وجود آید (۱).

تشخیص و درمان

بیماری هپاتیت ب ممکن است سال‌ها بدون علائم بالینی بوده و با افزایش آسیب جدی به کبد علائم ظاهر شوند. تشخیص به‌موقع بیماری و مصرف منظم دارو احتمال آسیب کبدی را کاهش می‌دهد. در مرحله حاد  بیماری، بیشتر از داروهای حمایتی برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود.

در افرادی که به مرحله مزمن بیماری مبتلا میشوند ،چندین دارو در دسترس است که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، سرعت تکثیر ویروس هپاتیت ب را کاهش می‌دهند. این داروها نمی‌توانند بیماری را به طور کامل ریشه‌کن کنند اما احتمال سرطان و سیروز کبدی را کاهش می‌دهند.

افراد مبتلا به مرحله مزمن هپاتیت ب باید به‌طور منظم با انجام آزمایش و سونوگرافی از وضعیت سلامت کبد خود مطمئن شوند (۶).

منابع:

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/4246-hepatitis-b
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/hepatitis-b
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8638036/
https://www.verywellhealth.com/hepatitis-c-symptoms-in-females-4776511
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5661989/
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hepatitis-b/symptoms-causes/syc-20366802

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 2 میانگین: 3]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *