ایدز

واکسن موزائیک جانسون، امیدی برای پایان HIV

واکسن موزائیک جانسون، امیدی برای پایان HIV

اچ آی وی، که سبب ایدز می شود یکی از بزرگترین چالش ها باقی مانده برای بشریت است، چرا که هنوز هیچ درمان در دسترسی برای آن ساخته نشده است.

هر بار گروهی، یک مولکول یا ترکیبی را بعنوان واکسن جدید HIV معرفی می‌کنند و ما آینده ای را تصور می‌کنیم که در آن درمان بیماری ایدز به واقعیت تبدیل می شود ولی متاaسفانه بیشتر این مطالعات و تحقیقات به لوله‌های آزمایشگاهی محدود می شود و فقط به عنوان یک مقاله علمی چاپ می‌شود و نتیجه‌ای را نمی‌بینیم.

مقاله مرتبط:مروری بر درمان قطعی ایدز با استفاده از پیوند مغز استخوان

اما اکنون و برای اولین بار شرکت داروسازی جانسون اند جانسون یکی از غول های داروسازی جهان مرحله آخر مطالعات بالینی ( آزمایش روی انسان ) واکسن HIV خود را با عنوان واکسن موزائیک جانسون بر روی 3800 نفر آغاز کرده است. فاز یک مطالعات بالینی  این واکسن در سال 2005 آغاز شد. اگر این فاز تحقیقات نیز با موفقیت طی شود می‌توانیم شاهد ورود واکسن ایدز به بازار باشیم . نتایج این تحقیقات در سال 2023 منتشر خواهد شد. این واکسن  با هدف پیشگیری از عفونت‌ HIV در سطح جهان طراحی شده است.

چندین شرکت و گروه جهانی  در حال آماده شدن برای راه اندازی تحقیقات این واکسن، بعنوان اولین مطالعه مقدماتی در مقیاس بزرگ و فاز  3 کارآزمایی بالینی  واکسن پیشگیری از HIV-1 مبتنی بر تحقیقاتی واکسن موزائیک جانسون هستند.

توضیح تصویر: مراحل مختلف تایید علمی داروها و واکسن‌های جدید

موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی ( ( NIAID ، شبکه مطالعات واکسن ایدز (HVTN) ، مرکز تحقیات سرطان Hutchinson ، فرماندهی تحقیقات و توسعه ارتش آمریکا ( USAMRDC)) در حال پیوستن به محققین و داروسازان شرکت Janssen برای پیشبرد این واکسن جهانی بالقوه هستند.

واکسن موزائیک جانسون با نام علمی (HPX3002/HVTN 706) روی 3800 نفر مرد در هشت کشور از اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی ( برزیل، ایتالیا، مکزیک، پرو، لهستان، اسپانیا و آمریکا ) در حدود 55 کلینیک درمانی آزمایش می‌شود .تحقیقات در ژوئن 2019 (خرداد 1398) آغاز شد. افراد مورد آزمایش مردانی که با مردان آمیزش می‌کنند ( MSM ) و ترنسجندر ‌ها می‌باشند. شرکت کنندگان داوطلب در این مطالعه انتظار می رود که شش دوز از این واکسن را در طی چهار دوره دریافت کنند. نتایج اولیه این تحقیقات و بررسی اثربخشی این واکسن در حدود ژانویه 2023 ( دی 1401 ) منتشر خواهد شد.

اجزای واکسن موزائیک  : (ویژه داروسازان و ایمنولوژیست ‌ها )

a mixture of four adenovirus serotype 26 vectors delivering mosaic HIV antigens, Ad26.Mos4.HIV (in vaccinations 1-4), and a combination of two soluble proteins, Mosaic and Clade C trimeric gp140 adjuvanted with aluminum phosphate

دکتر Paul Stoffels نائب رییس کمیته اجرایی و سرپرست علمی ، جانسون و جانسون درباره‌ی این واکسن ایدز می‌گوید : “  چشم انداز ما در جانسون اند جانسون توسعه واکسنی پیشگیرانه است که در هرجایی از جهان قابل استفاده باشد و همه گیریHIV  در سطح جهان را متوقف کند . هیچ سازمانی بتنهایی نمی‌تواند این چالش تاریخی را بتنهایی حل کند. ما با همکاری با شرکای جهانی و استفاده از فن آوری های پیشرفته، خوش بین هستیم که بتوانیم در طول زندگی خود به یک واکسن HIV دست یابیم. ”

به طور مشخص، واکسن موزائیک Janssen به عنوان یک واکسن جهانی خواهد بود که هدف آن پیشگیری از طیف گسترده ای از عفونت‌های سوش‌های ( زیرگونه‌های ) مختلف ویروس  HIVمسئول بیماری ایدز است.

واکسن جدید دارای نتایج خوبی در حیوانات بوده است و در دو سوم موارد آزمایشی موفق عمل کرده است. اگر چه این واکسن هنوز یک درمان 100٪ نیست، با این حال یک پیشرفت بسیار امیدوار کننده می‌باشد.

همزمان با این واکسن این شرکت واکسن دیگری نیز در مرحله کارآزمایی بالینی فاز 2 ( یک مرحله قبل‌تر از واکسن موزائیک ) دارد. این واکسن آزمایشی به نام واکسن  Imbokodo (HPX2008 / HVTN 705)، در 2600 زن جوان (در سن 18 تا 35 سالگی) در پنج کشور آفریقای جنوبی در حال ارزیابی است و بعنوان امید دیگری مطرح است.

منابع:

1-      https://www.jnj.com/hiv

2-      https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03964415?term=mosaico&rank=1

3-      https://www.news18.com/news/world/johnson-all-you-need-to-know-2234889.html

کلمات کلیدی: واکسن اچ‌ آی وی ، درمان ایدز ، ساده ترین روش تشخیص ایدز ،  درمان قطعی ایدز در ایران ،  درمان قطعی ایدز در امریکا ، جدیدترین خبر از درمان ایدز

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 1 میانگین: 5]

2 نظر در “واکسن موزائیک جانسون، امیدی برای پایان HIV

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *