ایدز

HIV مخفف چیست؟

HIV مخفف چیست؟

HIV ویروسی است که به سلول­‌های سیستم ایمنی بدن آسیب زده و توانایی بدن در مبارزه با عفونت­ و بیماری­‌های معمول را کاهش می‌دهد. اما آیا HIV مخفف چیست؟

 HIV مخفف چه عبارتی است؟

HIV مخفف عبارت “Human immunodeficiency virus” یا “ویروس نقص ایمنی انسانی” می‌باشد.

این ویروس سیستم ایمنی را هدف قرار داده و سیستم دفاعی بدن را در برابر بسیاری از عفونت­‌ها و بعضی از انواع سرطان­‌ها، ضعیف می­‌کند. باگذشت زمان، افراد آلوده دچار نقص ایمنی می­‌شوند. عملکرد سیستم ایمنی معمولاً با تعداد سلول­‌های CD4 اندازه­‌گیری می‌­شود. پیشرفته­‌ترین مرحله عفونت HIV، سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) می‌باشد که با ایجاد تظاهرات بالینی شدید، خود را نشان می‌دهد.

ویروس HIV بدن انسان را چگونه ضعیف می­کند؟

پس از  آن که دریافتید HIV مخفف چیست،  این سوال مطرح می‌شود که آیا این ویروس چگونه بدن را ضعیف می‌کند؟  دراقعHIV نوعی از گلبول­‌های سفید سیستم ایمنی بدن، به نام سلول­‌های CD4 یا سلول­‌های T کمکی را آلوده می‌­کند. این موضوع باعث می‌شود که سیستم ایمنی توانایی کافی برای مبارزه با عفونت‌ها را نداشته باشد، حتی عفونت‌های ساده‌ای که معمولاً شما را بیمار نمی‌کنند.

علائم و نشانه­‌های HIV

علائم این بیماری، باتوجه به مرحله‌ای که فرد در آن قرار دارد متفاوت است. در هفته‌های نخستین، ممکن است فرد علائمی مشابه آنفولانزا شامل تب، سردرد، بثورات پوستی یا گلودرد را تجربه کند. در ادامه نشانه‌های مذکور برطرف شده و فرد وارد دوره کمون می‌شود. در این مرحله فرد هیچ علامتی ندارد، اما ویروس در بدنِ وی حضور داشته و درحال تکثیر می‌باشد.

زمانیکه تعداد سلول‌های T، به شدت کاهش یافت، بیماری به ایدز تبدیل می‌شود که می­تواند باعث کاهش وزن سریع، خستگی مفرط، زخم­‌های دهان یا تناسلی، تب، تعریق شبانه و تغییر رنگ پوست شود. سایر بیماری‌ها و سرطان‌ها اغلب در افراد مبتلا به ایدز اتفاق می‌افتند و می‌توانند علائم دیگری را نیز ایجاد کنند.

نحوه انتقال ویروس چگونه است؟

HIV می‌­تواند از افراد آلوده از طریق تبادل انواع مایعات بدن مانند خون، شیر مادر، مایع منی و ترشحات واژن منتقل شود. اچ‌آی‌وی همچنین ممکن است در دوران بارداری و زایمان از مادر به فرزند منتقل شود. افراد نمی‌­توانند از طریق تماس معمولی روزانه مانند بوسیدن، در آغوش گرفتن، دست دادن، یا اشتراک گذاشتن اشیاء شخصی، غذا یا آب آلوده شوند.

درخصوص HIV که مخفف عبارت ویروس نقص ایمنی انسانی است، توجه به این نکته ضروری است که افراد مبتلا به HIV که از ART  استفاده می­کنند و از نظر ویروسی سرکوب شده­اند، HIV را به شریک جنسی خود منتقل نمی­‌کنند؛ بنابراین دسترسی زودهنگام به ART و پشتیبانی برای ادامه درمان نه تنها برای بهبود سلامت افراد مبتلا به HIV بلکه برای جلوگیری از انتقال HIV نیز ضروری است.

چگونه می­توان از عفونت HIV جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از عفونت HIV باید به نکات و موارد زیر توجه کنید:

انتقال HIV از طریق جنسی بسیار شایع بوده؛ در نتیجه حتما از آلوده نبودن شریک جنسی خود مطلع شوید.
در هنگام رابطه جنسی، به طور مداوم و صحیح از کاندوم استفاده کنید.
رابطه جنسی بین دو نفر زمانی که یکی از آن‌ها مبتلا به HIV بوده، اما اکنون تحت درمان ضد رتروویروسی است و دارای بار ویروسی غیرقابل تشخیص است، مانعی ندارد.
پروفیلاکسی قبل از مواجه توسط افرادی که به HIV آلوده نیستند انجام می­‌شود.
ختنه پزشکی داوطلبانه مردان، شانس ابتلای مردان به HIV را از زنان کاهش می‌­دهد.
برای جلوگیری از عفونت لازم است هنگام تزریق دارو همیشه از سوزن‌­ها و سرنگ‌­های جدید استفاده کنید که یکبار مصرف هستند یا سوزن­‌ها و سرنگ‌­هایی که قبل از استفاده مجدد به درستی استریل شده­‌اند یا سایر اقدامات پیشگیرانه مانند درمان جایگزینی را انتخاب کنید.
مطمئن شوید که در تمام مراحل خالکوبی، سوراخ کردن گوش و سایر موارد مشابه، از تجهیزات استریل استفاده می‌­شود.
HIV چقدر شایع است؟

تعداد عفونت­‌های جدید HIV کاهش یافته است. در سال 2019، 1.2 میلیون نفر در ایالات متحده با HIV زندگی می­‌کردند. حدود 13 درصد از آن­ها نمی‌­دانند که به این ویروس مبتلا هستند، به همین دلیل است که آزمایش روتین برای HIV  اهمیت دارد.

چگونه می­توان فهمید که فردی HIV دارد یا خیر؟

شما نمی‌­توانید فقط با نگاه کردن به شخصی تشخیص دهید که آیا فرد HIV دارد یا خیر. زیرا ممکن است فرد بدون داشتن هیچ علامتی، آلوده به ویروس باشد.  بنابراین تنها روش قابل اعتماد برای بررسی این موضوع، انجام آزمایش HIV است.

همانطور که پیشتر اشاره شد، ممکن است زمانی که برای اولین بار به HIV مبتلا می‌­شوید، علائمی شبیه آنفولانزا داشته باشید که در تشخیص بیماری کمک کننده است اما به هیچ وجه قطعی نمی‌باشد. از آنجایی که تقریباً از هر هفت نفر مبتلا به اچ‌آی‌وی، یک نفر از آن اطلاعی ندارد، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند افراد بین 13 تا 64 سال حداقل یک بار غربالگری شوند.

در این مقاله به HIV مخفف چیست و عملکرد آن پرداخته شد.

منابع:

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/4251-hiv-aids

https://www.nhs.uk/conditions/hiv-and-aids/

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/4251-hiv-aids

https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/hiv-aids

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *