ایدز

آزمایش ایدز بعد از 6 هفته

آزمایش ایدز بعد از 6 هفته

چه زمانی باید آزمایش ایدز انجام شود و آیا نتیجه آزمایش ایدز بعد از 6 هفته قطعی است؟

تنها راه تشخیص ویروس HIV، انجام آزمایش است؛ چراکه علائم افراد در مرحله اولیه شبیه بیماری آنفلوانزا بوده و اختصاصی نمی‌باشد. همچنین ممکن است در برخی افراد هیچ علامتی ظاهر نشود.

هیچ آزمایشی برای تشخیص بیماری ایدز نمی‌تواند ویروس را به محض ورود به بدن انسان شناسایی کند. مکانیسم عمل این بیماری بدین شکل است که ویروس پس از ورود به بدن انسان، درون سلول‌های سیستم ایمنی قرار گرفته و شروع به تکثیر می‌کند. درمقابل، سیستم ایمنی بدن برای غیرفعال کردن ویروس، پروتئین‌هایی به نام آنتی‌بادی علیه ساختار ویروس ترشح می‌کند که مبنای بسیاری از آزمایش‌های تشخیصی HIV می‌باشد.

درواقع آزمایش‌هایی که برای تشخیص ویروس ایدز انجام می‌شوند می‌توانند به سه روش مختلف، ویروس را شناسایی کنند:

1. شناسایی خود ویروس اچ‌آی‌وی

2. پروتئین‌های ویروس

3. آنتی‌بادی یا پروتئین‌هایی که توسط سیستم ایمنی برعلیه ویروس تولید می‌شوند

آزمایش PCR

در این روش حضور خود ویروس اچ‌آی‌وی در مایعات افراد مبتلا بررسی می‌شود. این تست می‌تواند عفونت HIV را  ۱۰ تا ۳۳ روز پس از برخورد احتمالی با ویروس تشخیص دهد. در PCR، علاوه بر تشخیص ویروس میتوان تعداد اچ‌آی‌وی در خون را نیز اندازه‌گیری کرد.

به طور معمول از این تست برای تشخیص عفونت اچ‌آی‌وی استفاده نمی‌شود، چراکه هزینه آن به شدت بالا است. اغلب، افرادی که از بیماری ایدز خود مطلع هستند، برای بررسی شدت بیماری و تعیین تعداد ویروس در بدن خود از این تست استفاده می‌کنند (۱).

در نوزادان تازه متولد شده از مادران مبتلا به ایدز،  بهترین آزمایش ایدز بعداز 6 هفته، روش PCR است؛ زیرا  تا ۱۵ ماه پس از تولد، آنتی‌بادی‌های
مادر مبتلا به ایدز در خون نوزادان وجود خواهد داشت و ممکن است نتیجه مثبت کاذب را به‌وجود آورد.

آزمایش غربالگری

آزمایش ایدز بعد از 6 هفته به روش غربالگری و با بررسی حضور/عدم حضور آنتی‌ژن‌های ویروس و آنتی‌بادی‌های علیه آن، انجام می‌شود. آزمایش غربالگری ایدز با روش تشخیص آنتی‌بادی، معمولا ۲۳ تا ۹۰ روز پس از قرار گرفتن در معرض ابتلا به ویروس، میتواند عفونت را شناسایی
کند. به همین خاطر  نتیجه آزمایش ایدز بعد از 6 هفته با این روش ممکن است در برخی افراد به دلیل مقدار کم آنتیبادی در خون به‌طور قطعی مشخص نشود.

طبق پروتکل‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا CDC، توصیه می‌شود آزمایش غربالگری ایدز به روش آنتی‌بادی 45 روز بعد احتمال ابتلا انجام و سه ماه بعد از آن مجددا تکرار شود. نتیجه آزمایش با این پروتکل ۹۹.۷ درصد است.

 امروزه آزمایش غربالگری ایدز با روش آنتی‌‍ژن/آنتی‌بادی انجام می‌شود. در این روش علاوه بر آنتی‌بادی تولید شده در بدن، هم‌زمان آنی‌ژن P24 در سطح ویروس HIV هم بررسی می‌شود. این روش ۱۸ تا ۴۸ روز پس از احتمال ابتلا به ویروس قابل انجام است. آزمایش مربوطه،
پس از 6 هفته با این روش، از نظر هزینه نسبت به آزمایش PCR بسیار کمتر و نسبت به آزمایش‌های آنتی‌بادی دقیقتر است (۲). قضاوت  افراد HIVمثبت با توجه به فرهنگ و گرایش‌های مذهبی جوامع، باعث امتناع افراد از انجام ایدز شده است.
آزمایش‌های غربالگری ایدز به روش آنتی‌بادی یا آنتی‌بادی/آنتی‌ژن، بر خلاف PCR می‌تواند به صورت کاملا محرمانه و با استفاده از کیت‌های خودارزیابی در منزل انجام شود. نتیجه این نوع تست، طی نیم ساعت پس از انجام آن مشخص می‌شود.

در روش PCR نتیجه آزمایش با توجه به برنامه‌های داخلی آزمایشگاه از دو روز تا دو هفته متغیر است. آزمایش ایدز بعد از 6 هفته از برخورد
احتمالی با ویروس، به درمان و پیشگیری از انتقال ویروس به دیگران کمک می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده افرادی که زودتر درمان بیماری ایدز را شروع می‌کنند، کمتر علایم خطرناک مرحله آخر عفونت اچ‌آی‌وی را تجربه می‌کنند.

مرکز CDC توصیه میکند تمام افراد ۱۳ تا ۶۴ برای جلوگیری از انتقال ویروس و درمان موثر عفونت HIV، حداقل یک‌بار آزمایش غربالگری ایدز را انجام دهند و همچنین افرادی که بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند، بهتر است هر سه یا شش ماه یکبار آزمایش را تکرار کنند (۳).

مقاله مرتبط:کیت خانگی آزمایش ایدز

 

منابع:

(۱)https://www.healthline.com/health/hiv/is-a-negative-hiv-test-at-6-weeks-conclusive

(۲)https://www.webmd.com/hiv/getting-an-hiv-test

(۳)https://www.cdc.gov/hiv/basics/hiv-testing/hiv-window-period.html

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *