ایدز

تست الایزا نسل چهارم بعد از چند روز قابل قبوله

تست الایزا نسل چهارم بعد از چند روز قابل قبوله

تست الایزا نسل چهارم بعد از چند روز قابل قبوله

اگر سوال شما درباره ی این روش آزمایشگاهی برای تشخیص ایدز، این است که تست الایزا نسل چهارم بعد از چند روز قابل قبوله ؟ در این مطلب از کیت HIV به پاسخ آن می پردازیم.

آزمایش الایزا ایدز (HIV) چیست ؟

در این نوع الایزا، با نمونه خون به بررسی تشخیص ابتلا به HIV در افراد می پردازیم. ( آزمایش ایدز (HIV) ، همه آنچه باید بدانید و بیشتر + مشاوره رایگان )

آزمایش الایزا چیست ؟

آزمایشی است که با آن در خون میتوانیم در جستجوی هرگونه آنتی ژن یا آنتی بادی (پادتن) در بدن افراد باشیم. از این روش معمولا برای تشخیص عوامل بیماری زای مختلف و یا سنجش سطح هورمونهای مختلف بدن استفاده می شود.

آزمایش الایزا و نسل های مختلف آن

آزمایش HIV الایزا برای تشخیص ایدز و ویروس اچ‌آی‌وی را استفاده می شود. در روند اختراع و بهبود این روش آزمایشگاهی، توسط شرکت های تجهیزات آزمایشگاهی ابتلا نسل یک سپس دو و سه و در نهایت چهار آن ساخته شد. در حال حاضر اغلب فقط نوع نسل چهار آن در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

آزمایش‌های نسل اول تنها آنتی بادی ویروس اچ‌آی‌وی نوع یک را شناسایی می‌کردند. این دسته از آزمایش‌ها جز اولین آزمایش‌های تشخیصی عفونت اچ‌آی‌وی هستند و نسبت به بقیه روش‌ها دقت کمتری دارند و امروزه به ندرت استفاده می‌شوند.

آزمایش‌های نسل دوم و سوم الایزا، آنتی بادی‌های ضد ویروس اچ‌آوی هر دو نوع یک و دو را در خون افراد شناسایی می‌کنند. این آزمایش‌ها تا قبل از سال 2003 یکی از رایج‌ترین آزمایش‌های تشخیص ویروس اچ‌آوی بودند.

مزیت های الایزای نسل چهارم

در این روش تشخیص اچ‌آی‌وی، علاوه بر آنتی بادی‌های ویروس اچ آی وی یک و دو، آنتی ژن سطحی p24 ویروسی HIV را نیز شناسایی می‌کند. آزمایش‌ نسل چهارم جز دقیق‌ترین آزمایش‌های تشخیص ویروس اچ‌آوی است. (۲)

در نسل چهارم غربالگری کامل‌تری را به افراد مشکوک به اچ‌آی‌وی ارائه می‌دهیم زیرا همانطور که در قبل اشاره کردیم، این روش‌ همزمان، هم آنتی بادی‌هایی که بدن انسان در صورت ورود ویروس اچ‌آی‌وی تولید می‌کند و همچنین آنتی‌ژن اختصاصی این ویروس یعنی P24 را  شناسایی می‌کند.

بررسی همزمان آنتی ژن و آنتی بادی مرتبط با ویروس اچ‌آی‌وی، مدت زمانی را که این ویروس در بدن انسان با روش‌های آزمایشگاهی قابل شناسایی نیست ( دوره پنجره ) را کوتاه تر می‌کند. و هم‌چنین احتمال بروز نتایج مثبت و منفی کاذب را کاهش می‌دهد.

آزمایش‌های نسل چهارم غربالگری، با کاهش دوره پنجره تشخیص عفونت ایدز، نقش مهمی در کنترل سریع‌تر ویروس اچ‌آی‌وی دارند.

تا قبل از سال 2003 غربالگری اچ‌آی‌وی با آزماش‌های نسل سوم انجام می‌شد. اما بعد توصیه  مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) امروزه یکی از آزمایش‌های استاندارد برای تشخیص اچ‌آی‌وی،  آزمایش‌های نسل چهارم ایدز است.

معایب آن

با این حال این روش نیز مانند هر روش دیگری علاوه بر مزایایی که دارد دارای معایبی نیز هست. از معایب آن زمان طولانی آماده شدن جواب آن، احتمال ایجاد کراس ریکش و مثبت کاذب شدن جواب و شرایط خاص نگهداری کیت های آن است. به همین دلایل سازمان بهداشت جهانی، استفاده از کیت های خودارزیابی ایدز یا کیت های تشخیص سریع ایدز را برای تسریع در روند تشخیص و درمان بیماران در کنار الایزا توصیه می کند.

مقاله مرتبط:آزمایش hiv ab چیست؟

تست الایزا نسل چهارم بعد از چند روز قابل قبوله

به مدت زمانی که فردی به HIV مبتلا شده است و با هیچ کدام از روش های آزمایشگاهی ابتلای فرد قابل تشخیص نیست، دوره پنجره می گوییم. این دوره با توجه روش تشخیص آزمایش ما و حتی در افراد مختلف متفاوت است. اگر زود از تمام شدن این دوره آزمایش ایدز بدهید، جواب آن قابل قبول نیست و جواب آن بصورت منفی کاذب بدست می اید.

تعیین روز دقیق قابل قبول بودن تست لایزا نسل چهار، بسیار سخت است. زیرا دوره پنجره با توجه به قدرت سیستم ایمنی افراد، میزان بار ویروسی در خون فرد و زمان دقیقی که افراد به ویروس آلود شده‌اند نیز مرتبط است. با این وجود طبق تحقیقات، حداقل دوره پنجره ایدز ( روز قابل قبول ) با ا لایزا نسل چهارم،  ۱۸ روز پس از ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی تخمین زده شده است.

طبق تحقیقات انجام شده ، ۵۰ درصد از نتایج تست الایزا نسل چهارم ،  ۱۳ تا ۲۴ روز پس از ابتلاچ‌آی‌وی قابل قبول است. در‌حالی که نتایج بیش از ۹۹ درصد از افراد آلوده به اچ‌آوی در آزمایش ۴۴ روز بعد از ابتلا قابل قبول بوده است. به طور کلی در اکثر منابع ، دوره پنجره الایزا نسل چهارم ایدز ۱۸ تا ۴۵ روز تخمین زده شده است.(۳) برای اطمینان بیشتر بهتر است این آزمایش پس از 3 ماهگی نیز تکرار شود.(5)

منابع:

  1. https://www.cdc.gov/nchhstp/newsroom/2017/HIV-testing-and-time-from-infection-to-diagnosis-press-release.html
  2. https://www.cdc.gov/hiv/basics/hiv-testing/test-types.html
  3. https://www.aidsmap.com/about-hiv/how-accurate-are-fourth-generation-combination-tests-hiv-diagnosis
  4. https://www.medicalnewstoday.com/articles/323901#takeaway
  5. https://www.cdc.gov/hiv/basics/hiv-testing/hiv-window-period.html

 

این مطلب برایتان مفید بود؟
[کل: 0 میانگین: 0]

3 نظر در “تست الایزا نسل چهارم بعد از چند روز قابل قبوله

  1. امیر گفت:

    همین آزمایش رو بعد ۴ ماه و ۱۳ روز تکرار کردم و منفی شد آیا باز نیازه به تست؟
    اسمش بود( ag/ab (p24

  2. ح ج گفت:

    بعد از ۲۸ روز تست الایزای نسل ۴ دادم گفتن ۷ روز دیگه اماده ست اگه منفی شد درسته یا باید تکرار بشه؟ دارم از ترس میمیرم روزها خیلی طولانی شدن برام 😭😭😭

  3. ح ج گفت:

    اگه جواب مثبت بشه در جا خودم رو میکشم 😭😭😭

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *